کد خبر:8668
پ

دوستان و استرس نوجوانان

براساس مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته است، نوجوانان مضطرب یا افسرده بیشتر از بزرگسالان به هم‌سن‌ و سالان خویش اعتماد می‌کنند. به گزارش ۳۶۱ درجه ایران،به نقل از پایگاه salamat.ir برای کمک به نوجوانانی که مستعد اضطراب یا افسردگی هستند، بهتر است به جای بزرگسالان از حمایت سایر نوجوانان بهره‌مند شوید. این همان چیزی است […]

براساس مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته است، نوجوانان مضطرب یا افسرده بیشتر از بزرگسالان به هم‌سن‌ و سالان خویش اعتماد می‌کنند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران،به نقل از پایگاه salamat.ir برای کمک به نوجوانانی که مستعد اضطراب یا افسردگی هستند، بهتر است به جای بزرگسالان از حمایت سایر نوجوانان بهره‌مند شوید. این همان چیزی است که از یک مطالعه علمی جدید که توسط بیمارستانی برای کودکان درمیشیگان آمریکا انجام شده است، به دست می‌آید.

در برخی از مدارس آمریکایی یک سیستم «حمایت همسالان» ایجاد کرده‌اند: بعضی از نوجوانان به عنوان مسوول این سازمان منصوب می‌شوند و توسط معلمان، شوراها و متخصصان بهداشت و روان آموزش می‌بینند. 

این دسته از نوجوانان در محلی که توسط کادر آموزشی تعیین می‌شود، در دسترس هم‌کلاسی‌های خود هستند. به این ترتیب نوجوانانی که شرایط روحی روانی سختی را پشت سر می‌گذارند و نیاز به فردی برای گفتگو دارند، می‌توانند به ایشان کاملاً اعتماد کنند و مشکلات خویش را مطرح نمایند.

این بیمارستان بیش از ۱۰۰۰ والد نوجوانانِ ۱۳ تا ۱۸ ساله را مورد بررسی قرار داد. سه‌چهارم این والدین معتقد بودند که نوجوانان بهتر یکدیگر را درک می‌کنند و این سیستم «حمایت همسالان»، نوجوانان را بیشتر ترغیب می‌کند تا برای حل مشکلات روحی و روانی خود به یکدیگر اعتماد کنند.

این نظرسنجی نشان داد که ۳۸درصد از والدین مورد بررسی، معتقد بودند که اگر نوجوان با مشکلی روبه‌رو شوند، احتمالاً با یکی از نوجوانان سیستم «حمایت همسالان» صحبت خواهند کرد و ۴۱ درصد از والدین نیز بر این باور بودند که این گزینه،‌ یعنی تقاضای کمک از این سیستم، می‌تواند کارگشا باشد. 

اما نکته جالب این بود که تنها ۲۱درصد از والدین احساس می‌کردند که بعید است فرزندشان از سیستم «حمایت همسالان» کمکی بخواهد.

با این حال والدین حاضر در این نظرسنجی، با این‌که با اصل این سیستم موافق بودند اما نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی نیز داشتند: به عنوان مثال ۶۲درصد از آن‌ها نگران این قضیه بودند که آیا نوجوانان مسوول در این سیستم اطلاعات فرزندان آن‌ها را محرمانه نگه می‌دارند یا خیر؟

۵۷درصد از والدین دغدغه این موضوع را داشتند که آیا این نوجوانان مسوول می‌دانند که چه زمانی و چگونه باید والدین فرد را در خصوص مساله‌ای در جریان بگذارند یا خیر و درنهایت ۵۳درصد از والدین نیز از خود می‌پرسیدند که آیا نوجوانان شاغل در سیستم “حمایت همسالان”،‌ توان تشخیص مشکلات فرزندان ایشان را دارند یا خیر.

علی‌رغم تمام این نگرانی‌ها که جنبه‌ای کاملاً قانونی و مستدل دارند، یک‌ سوم والدین مورد بررسی اظهار داشتند که قطعاً طرفدار برنامه حمایت از همسالان هستند.

سارا کلارک، یکی از محققان این تحقیق، می‌گوید: «اگرچه این سیستم هیچ‌گاه جایگزین مشاوران و حامیان حرفه‌ای نمی‌شود، اما این برنامه‌ها راهی مسالمت‌آمیز و درحقیقت غیرتهدیدآمیز برای نوجوانان محسوب می‌شوند تا اولین گام‌های مثبت در جهت حل مشکلات خویش رابردارند.» 

وی در پایان اظهار داشت: «در این سیستم، نوجوانان مسوول همواره در ارتباط نزدیک و مستقیم با اولیای مدرسه و والدین هستند. بزرگسالان [حاضر] در زندگی نوجوانان از جمله والدین، معلمان و سایر مربیان در دوران دشوار نوجوانی، نقشی اساسی ایفا می‌کنند، اما در کنار این افراد، هم‌سن ‌و سالان نوجوانان نیز می‌توانند منبعی بکر و دست‌نخورده برای کمک به ایشان باشند، خصوصاً‌ زمانی که نوجوان نیاز دارد تا با کسی حرف بزند و درد دل کند. 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری