کد خبر:39368
پ

دلیل گرانی های اخیر بر رئیس جمهور، پوشیده است؟/ بازتاب سخنان رئیس جمهور

رئیس جمهور اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا در خصوص علت گرانی‌ها با بیان اینکه چهار سال تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، علت اصلی گرانی‌هاست، گفت: نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی کمتر و کمتر خواهد شد.

طعنه روزنامه اصولگرا به رئیسی: گرانی پشت پرده ندارد،همه چیز آشکار است/ به اقتصاد نمی‌توان دستور داد

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، رئیس جمهور اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا در خصوص علت گرانی‌ها با بیان اینکه چهار سال تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، علت اصلی گرانی‌هاست، گفت: نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی کمتر و کمتر خواهد شد.

او همچنین گفته است: البته در کنار تورم به عنوان علت ساختاری گرانی‌ها، بعضی سوءاستفاده‌ها نیز وجود دارد که اساساً دستگاه‌های نظارتی دولت موظف به جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها هستند.  

رئیسی لزوم برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان را برنامه جدی دولت عنوان و خاطرنشان کرد: باید مراقبت شود عده‌ای به بهانه وجود این تورم ساختاری، برای تأمین منافع و اغراض نامشروع شخصی یا گروهی، قیمت‌ها را فراتر از واقعیت‌های اقتصادی به مردم تحمیل نکنند و وظیفه بخش‌های نظارتی در اینجا آن است که مراقبت کنند تا در حق مردم اجحاف نشود.

رئیس‌ جمهور با اشاره به تلاش نهادهای نظارتی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، گفت: تاکنون اقدامات نهادهای نظارتی در این عرصه نتیجه‌بخش بوده و این اقدامات در مواردی توانسته دست‌های پُشت‌ پرده در ایجاد فشار گرانی به مردم را شناسایی و اقدامات مخرب آنها در بازار را خنثی کند.

سخنان سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، بازتاب های وسیعی را در رسانه ها و روزنامه های منتسب به جناح اصولگرا در پی داشته است.

روزنامه رسالت در این مقوله به سخنان و دستورات رئیس جمهور واکنش نشان داد و نوشت: اقتصاد نیز مانند طبیعت دستور پذیر نیست. همان‌گونه که نمی‌توان به آسمان دستور داد که باران ببارد، به اقتصاد نیز نمی‌توان دستور داد تا قیمت‌ها را پایین آورد.

تورم و رشد قیمت‌ها پشت پرده‌ای ندارد، بلکه همه‌چیز عیان و آشکار است و سرمنشأ آن در اقتصاد ایران عمدتا پایه پولی و نقدینگی است.
عامل رشد نقدینگی نیز دولت است. دولت با استقراض از بانک‌ها یا بانک مرکزی اقدام به تأمین کسری بودجه خود در سال‌های اخیر نموده است. این موضوع خود سبب افزایش چاپ پول و رشد نقدینگی گردیده است. نتیجه آن‌هم قابل‌انتظار بوده و تورم است.

راه‌حل تورم، از مسیر دستور و قیمت‌گذاری دستوری عبور نمی‌کند. قیمت‌گذاری دستوری سبب کاهش تولید (به دلیل زیان دهی ادامه تولید) و شکل‌گیری تقاضای مازاد (به دلیل ارزانی نسبی) و بازار سیاه می‌گردد و کالا به قیمتی بیش از قیمت قبل از قیمت‌گذاری دستوری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

دور باطل قیمت‌گذاری می‌تواند آن‌چنان اسف‌بار شود که کاهش شدید تولید و افزایش شدیدتر قیمت‌ها را در دوره‌های بعدی ایجاد نماید. در بررسی تجربه قیمت‌گذاری به همین مثال اشاره‌کنیم و نگاهی به قیمت گوشت و مرغی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید می‌شوند، بیندازیم. قیمت این کالاها برای مصرف‌کننده تقریبا به‌اندازه رشد دلار، رشد کرده است، درحالی‌که تأمین و فروش خوراک دام با ارز ۴۲۰۰ تومانی است!

رئیسی واقعا دلیل گرانی ها را می داند و نمی گوید یا تیم اقتصادی اش به او اطلاعات نمی دهند؟

همچنین روزنامه کیهان در پاسخ به سخن “پشت پرده گرانی ها” یکی از نوشته های کانال حزب اتحادملت را منتشر کرد و نوشت: پشت‌پرده گرانی‌ها همان موضوع تحریم است اما به‌دلیل آنکه آقای رئیسی پیشتر گفته بود که تحریم‌ها اثری در اداره کشور ندارد و عملاً وضعیت نابسامان اقتصادی را بر گردن دولت قبل انداخته بود، اکنون نمی‌تواند بگوید تحریم‌ها وضعیت اقتصادی را برهم ریخته است و حالا عنوان پشت‌پرده تبدیل به ‌گریزگاهی برای آقای رئیسی شده است؛ وگرنه قواعد اقتصادی معلوم و مشخص است که ایراد کار از کجاست و می‌شود فهمید که چرا یک کالا گران می‌شود و چرا تورم رو به افزایش است. همچنین کیهان اضافه کرد: حتما تیم اقتصادی دولت که همه از نظر فکری نزدیک به آقای رئیسی هستند، می‌دانند که علت گرانی‌ها چیست. حالا آقای رئیسی یا علل را از تیم اقتصادی‌اش جویا شده و می‌داند اما نمی‌گوید که این کار یعنی فرافکنی، یا آنکه واقعاً نمی‌داند و کسی هم چیزی به او نگفته است که ندانستن جرم نیست و او هم تخصص اقتصادی ندارد، اما اگر این‌گونه است باید پرسید پس دقیقاً وظیفه تیم اقتصادی‌اش چیست؟

آقای رئیسی چه بداند و چه نداند که علل گرانی‌ها چیست، وضعیت کنونی ثابت می‌کند که تیم اقتصادی‌اش کارآمد نیستند. اگر این افراد می‌توانستند کاری بکنند، در همین هفت‌ماه حداقل می‌دیدیم که در یک حوزه کاری انجام داده باشند. اکنون دولت به جایی رسیده که برخی به آقای رئیسی پیشنهاد می‌دهند تیم اقتصادی‌اش را عوض کند یا تغییرات دیگری در کابینه به‌وجود آورد. واقعیت این است که دولت از بحران مدیریتی رنج می‌برد و این کاملاً محسوس است.

چرا رئیس جمهور، زیاد سخن می گوید؟ / بزرگ‌ترین زیان‌کننده این وضعیت شخص رییسی است

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران ضعف مدیریت در بدنه دولت و سخنان و وعده های دستوری رئیس جمهور در سفرهای استانی و در بازدیدها و سخنرانیها، موضوعی است که در روزهای اخیر مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری