کد خبر:18463
پ

دلیل فروش پایین فیلم‌های سینمایی چیست؟/ فیلم‌سازان دچار محدودیت شده‌اند یا ذائقه‌ها تغییر کرده؟

برخی از تماشاگران و فیلم‌سازان متفق‌القولند که ذائقه تماشاگران سینما تغییر کرده است.

به گزارش تحریریه ۳۶۱ درجه ایران- اگر سری به گیشه سینماهای کشور بزنیم و فیلم‌های سینمایی را که این روزها روی پرده است را بررسی کنیم می‌بینیم که بسیاری از آثار فیلم‌سازان ارزشی با مخاطب کمتری نسبت به برخی دیگر واقع شده است.

برای مثال یکی از فیلم‌های روی پرده منصور نام دارد در طول مدت زمان اکران تنها فروش دو میلیاردی داشته و در مقابل فیلم طنزی که سلسله‌وار هم تولید شده بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان بلیت فروخته است. اینکه تولیدات فیلم‌سازان بر اساس سلایق مختلف باشد نکته بسیار درست و بجایی است اما اینکه یک اثر فروش بیش از ده برابری دارد جای تامل است.

اینکه چه ویژگی در نوع ساخت یا حتی در نگاه مخاطب باعث پرفروش و کم‌فروش شدن یک فیلم سینمایی می‌شود نکته‌ای جالب و تاثیرگذار است چراکه وقتی پای این موضوع با برخی از مخاطبان همیشگی سینما که بنشینیم برخی‌ها از جذاب نبودن و تکراری بودن برخی مضامین گله دارند و حتی ساخت آنها را به هدر دادن بودجه و سرمایه ملی که می‌توانست صرف تولید فیلمی امروزی و حتی طنز شود، می‌دانند.

برخی از تماشاگران فیلم‌های سینمایی معتقدند که در حال حاضر ذائقه ایرانی طنز، سرگرمی را می‌پذیرد. یک ایرانی دوست دارد اوقات فراغت خود را به لحظاتی شاد و دیدن فیلمی که خاطرات شاد برایشان بسازد بگذراند.

در همین حال، برخی از فیلمسازان معتقدند شاید پرداخت کلیشه‌ای یا روایت روی یک خط ممتد که هیچ خلاقیت و نوآوری برای مخاطب امروز ندارد دلیل اصلی فروش پایین برخی آثار باشد.

برخی دیگر از فیلمسازان، فیلمنامه‌های تکراری و البته حمایت‌های مالی از ساخت آثاری از این دست را دلیل اصلی پر شدن جدول فیلم‌ها و فروش پایین آنها می‌دانند.

البته برخی معتقدند که ذائقه مخاطب تغییر کرده و برخی دیگر بر این باور هستند که اگر همچنان به موضوع جنگ و قهرمانان ملی از زاویه درستی پرداخته شود، هنوز مخاطب برای تماشای این دست فیلم‌ها به سینما می‌آید.

آنچه ما را به نتیجه‌گیری در این باره نزدیک می‌کند این است که فیلم‌سازان ارزشی با وسعت دید و تغییر زاویه نگاه خود شاید بتوانند توجه از دست رفته مخاطب امروز را به تولیدات سینمایی برگردانند و از سویی دیگر شاید کنترل و نظارت محتوایی و کیفی که خلاقیت و نوآوری در ساخت و متن را در دستور کار خود قرار دهد، بتواند در اکران آثار بدیع سینما تاثیرگذار باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری