کد خبر:27072
پ

دغدغه‌ای برای میوه شب عید نداریم/ محصولات کشاورزی برای صادرات آنالیز می‌شوند

وزیر جهاد کشاورزی از تصمیمات جدید برای ممانعت از بازگشت محصولات صادراتی خبر داد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه برای تامین میوه روز‌های عید و ماه مبارک رمضان از ​آبان ستادی را تشکیل داده‌ایم، گفت:​ برنامه‌ریزی‌ها و ذخیره‌سازی لازم انجام شده است بنابراین هیچ دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.

سیدجواد ساداتی نژاد در ادامه برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه در طول پنج سال گذشته تا امروز هیچ سالی میزان ذخیره میوه‌ها به اندازه اکنون نبوده است، گفت: یکی از اتفاقاتی که در دولت سیزدهم افتاد این بود که ذخایر را تقویت کردیم.

وی اظهار کرد:​ تلاش می‌کنیم تا ۵۰ درصد میوه را به صورت هوشمند توزیع کنیم.

*خشکسالی دلیل افزایش قیمت برنج/توزیع این محصول از هفته آینده هوشمند می شود

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در نیمی از استان‌های کشور، توزیع هوشمند برنج انجام می‌شود، گفت:​ شرکت بازرگانی دولتی حدود صدهزار تن برنج خارجی را وارد بازار خواهد کرد.

وی افزود: به علت خشکسالی و افزایش تقاضای برنج ایرانی، قیمت این محصول ارتقا پیدا کرد، اما امیدواریم در سال آینده در این زمینه وضع خوبی داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توزیع هوشمند برنج خارجی، نهایتا تا اواخرهفته آینده، مردم شرایط بهتری را شاهد خواهند بود.

وی افزود:​ در حوزه گوشت هم تلاش می‌کنیم ثبات کاملی وجود داشته باشد و هموطنان دغدغه‌ای در حوزه مربوط به محصولات کشاورزی و غذا نداشته باشند.

ساداتی نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: نرخ تضمینی گندم ۷۵۰۰ تومان است و این عدد، توسط شورای قیمت‌گذاری که کشاورزان هم در آن عضویت دارند، تعیین شده است.

*واردات بیش از ۷ میلیون تن  گندم

وی افزود:​ امسال به علت خشکسالی و برای تامین ذخایر، بیش از هفت میلیون تن واردات گندم داشتیم و امیدواریم در سال آینده در این بخش شرایط خوبی را داشته باشیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی به سرمایه گذاری نیاز دارد از فعالان در این عرصه خواست در حوزه صنایع تکمیلی و زنجیره ارزش به کشاورزان کشورمان کمک کنند.

*تخریب پس از ساخت سازه درست نیست

وی با تشکر از همه کشاورزان که غیرتمندانه برای تامین و امنیت غذایی کشورمان تلاش می‌کنند و تولید کننده قدرت برای جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: اینکه ابتدا سازه‌ای در زمین کشاورزی ساخته شود و سپس حکم تخریب آن را بگیریم برازنده نیست، زیرا برای ساخت آن سازه هزینه شده است و تبعات اجتماعی در پی دارد.

ساداتی نژاد ادامه داد: ​باید از ابزار‌های جدید استفاده کنیم و نظارت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی باید هوشمند باشد، زیرا امکان ندارد عرصه وسیع کشور را تنها با نیروی انسانی نظارت کنیم.

وی اظهار کرد:​ باید از ابزار‌های سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی استفاده کنیم تا نیروی انسانی از طریق مانیتور نگاه، هر نوع تغییری را به صورت هفتگی رصد کند و در همان ابتدا جلوی تغییر کاربری زمین را بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این کار می‌تواند هم از هدررفت منابع جلوگیری کند و هم ضامن پایداری کشاورزی شود. این موضوعی است که سازمان امور اراضی به طور جدی پیگیری می‌کند و امیدواریم سامانه‌های مورد نیاز ما استقرار یابد و این نظارت هوشمند را در این حوزه انجام دهیم.

*ستاد سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دیپلماسی غذایی و موضوع برگشت خوردن برخی از محصولات صادراتی کشورمان مدعی شد:​ بسیاری از تبلیغات منفی که علیه محصولات کشاورزی ما در رسانه‌ها انجام شد واقعیت ندارد، اما این موضوع را به فرصت تبدیل کردیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در حوزه غذایی، چند دستگاه دخیل هستند و وزارت جهاد کشاورزی ستاد سلامت غذا را راه‌اندازی کرده، اضافه کرد:​ بخشی از حوزه غذایی مربوط به قرنطینه و حفظ نباتات است که به وزارت جهاد کشاورزی ارتباط دارد و بخشی از آن هم مربوط به سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو است.

وی گفت: ما امیدواریم در این دولت به جایی برسیم که هر محصول موجود در بازار با استفاده از کد QR روی آن به راحتی شناسایی شود و متوجه شویم که چه کسی و در کجا
آن کالا را تولید کرده و از چه سم و آفت کش و کودی در آن استفاده شده است.

توضیحاتی درباره محصولات برگشت خورده

وزیر جهاد کشاورزی درباره برگشت محصول فلفل دلمه‌ای صادراتی کشورمان از روسیه افزود: زمانی که یک آفت کش را می‌خواهند در کشوری استفاده کنند، ابتدا باید در سازمان حفظ نباتات آن کشور ثبت شود، بنابراین تا آن موقع، هیچ کس حق استفاده از آن را در محصولات کشاورزی ندارد وبعد از انجام این مرحله این حق به کشاورز داده می شود.

وی ادامه داد:​ در مورد فلفل دلمه ای، گزارش کشور روسیه این بود که چهار آفت کش استفاده شده در این محصول، در کشور روسیه ثبت نشده است. این در حالی بود که آفت‌کش‌ها در کشور ما ثبت شده بود و کشاورزان ما اجازه استفاده از آن‌ها را داشتند. فلفل دلمه‌ای تولیدی کشورمان به علت آفتابی که در ایران وجود دارد ویتامین C بسیار بالایی دارد و میزان این ویتامین در آن کاملاً قابل رقابت با میزان ویتامین C موجود در پرتقال است بنابراین خریداران بسیار زیادی دارد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه ایران جزو سه کشور صادر کننده فلفل به روسیه است، عنوان کرد: فلفل دلمه‌ای تولید ایران حدود ۱۰ برابر فلفل تولیدی کشور‌های دیگر ویتامین C​ دارد و بسیار مرغوب است.

با اشاره به اینکه در موضوع کیوی هم مذاکراتی با کشور هند انجام شده، مدعی شد:​ مسئله کیوی، مسئله شپشک است و سلامت محصول را دچار آفت نمی‌کند و با یک بروس زنی ساده برطرف می‌شود. این موضوع فقط در ایران نیست و با توافقاتی که انجام شده است به زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

وی برگشت محصولات در حوزه کشاورزی، ​صادرات و واردات کشور‌ها را عادی دانست و اضافه کرد: در این اتفاق، متاسفانه عده‌ای به کشاورزان ایران جفا کرده‌اند. حدود پنج میلیون تولید کننده فعال در حوزه کشاورزی داریم که غذا‌های مردم را تولید می‌کنند و بسیاری از کشور‌های دیگر هم در حال استفاده از این محصولات هستند.

وی با اعلام اینکه محصولات ایران آلوده و غیراستاندارد نیست بیان کرد: ما در دنیا جزو کشور‌هایی هستیم که از کود و سم، ​ کم استفاده می‌کنیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه کشاورزان و باغداران، غذای سالم و با کیفیت را تولید می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند، ​تاکید کرد:​ این اطمینان را به همه مردم می‌دهم که هیچ دغدغه‌ای در حوزه سلامت غذا و محصولات کشاورزی در کشور نداشته باشند.

وی اضافه کرد:​ برای اینکه آرامش به طور کامل برقرار شود این کاری را که در ستاد سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی با همکاری دیگر بخش‌ها آغاز کردیم به سمتی می‌بریم که محصولات در کشور ما دارای شناسنامه شوند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بحث روسیه هم هیئتی از این کشور از گلخانه‌های ایران بازدیدی را انجام خواهند داد و بقیه کشور‌ها به ویژه درباره همسایگان، بحث‌های قرنطینه‌ای و ساز و کار آن را پیش می‌بریم.

وی اظهار کرد: همچنین با سازمان غذا و دارو در ستاد سلامت غذا، تعریفی را انجام دادیم که قبل از صدور گواهی بهداشتی برای صادرات، تولید کنندگان آنالیز سموم مربوط به محصولات را از این سازمان بگیرند تا با ایمنی خاطر، محصول تولیدی ما هم در داخل و هم در خارج، مصرف شود.

ساداتی نژاد اذعان کرد: در سال‌های قبل هم مواردی را داشتیم که محموله‌هایی از کشورمان برگشت خورد و یا ما محموله‌هایی از کشور‌های دیگر را برگشت دادیم و این یک روال عادی است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه این موضوع جنبه سیاسی نیز پیدا کرده است، ​ گفت:​ برخی مواقع، این برگشت خوردن‌ها ممکن است جنبه فنی نداشته باشد و بحث‌های رقابتی در میان باشد.

وی ادامه داد: توسعه محصولات ارگانیک یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است و این موضوع برای کشاورزان آورده بهتری دارد و همچنین محصولات ارگانیک، علاقمندان خاص خود را دارند و با قیمت بالاتری آن‌ها را می‌خرند.

ساداتی نژاد درباره روابط با کشورهای همجوار برای صادرات محصولات کشاورزی تصریح کرد: در حال رفع شدن مسائل موجود با همسایگان هستیم و تقویم زراعی ایران با برخی از کشور‌های همسایه، مکمل هم است یعنی هیچ رقابتی نداریم و نگاه ما در حوزه کشاورزی از زاویه اقتصادی است.

وی گفت:​ اعتقاد به این موضوع نداریم که با ممنوعیت صادرات، بازارمان را تنظیم کنیم، چون واردات و صادرات، خون اقتصاد است و در حوزه کشاورزی هم این گونه است.

وزیر جهاد کشاورزی به فارس گفت:​ به هیچ عنوان در حوزه کشاورزی، صادرات را ممنوع نخواهیم کرد و در زمینه تجارت این محصولات تلاش می‌کنیم تا حضورمان در سبد غذایی همسایگان افزایش یابد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری