کد خبر:193143
پ

در دیدار شی و پوتین چه گذشت؟

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو می‌تواند نفت را نیز همانند گاز در مسیر برنامه ریزی شده موسوم به «قدرت سیبری ۲» و از طریق مغولستان به چین برساند.

در دیدار شی و پوتین چه گذشت؟

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، در پایان سفر دو روزه خود به چین گفت که هر دو طرف نسبت به پیشبرد خط لوله گاز پیشنهادی با عنوان «قدرت سیبری ۲» تمایل خود را نشان داده‌اند.

پوتین با اشاره به ایده‌ای که اولین بار سال ۲۰۱۸ مطرح شده بود، افزود: علاوه بر این، می‌توان خط لوله گاز و خط لوله نفت را هر دو در یک کریدور گذاشت.

با این حال، وی گفت که گزینه‌های دیگری نیز برای ارسال انرژی روسیه به چین از جمله استفاده از نفتکش در امتداد «مسیر دریای شمال» از طریق «قطب شمال» نیز وجود دارد.

پوتین در یک کنفرانس خبری تلویزیونی گفت که همه گزینه ها امکان پذیر هستند، همگی ‌آن‌ها قابل قبول و از نظر اقتصادی امکان پذیر هستند. مهم است که بهترین گزینه را انتخاب کنیم. مطمئن هستم که این طرح نیز تکمیل می‌شود.

روسیه و چین همچنان برای پیشبرد و ساخت خط لوله «قدرت سیبری ۲» به توافق نرسیده‌اند. الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه و وزیر انرژی اسبق این کشور در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته است که انتظار می‌رود دو طرف به زودی قراردادی امضا کنند.

پوتین افزود که این طرح شامل فرآیندی پیچیده از جمله مسائل قیمت گذاری است، اما اقتصاد رو به رشد چین به انرژی نیاز دارد و هیچ تامین کننده‌ای از روسیه قابل اعتمادتر نیست.

وی ادامه داد: این پروژه از تحریم‌های غرب نیز مصون خواهد بود. هیچ چیز، نه تحریم ناوگان نفتکش و نه حتی تحریم موسسات مالی نمی‌توانند مانع این طرح شوند. ما همه چیز را با ارزهای ملی خود خرید و فروش خواهیم کرد. بنابراین هر دو طرف به این طرح تمایل دارند.

این خط لوله سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز را از منطقه یامال در شمال روسیه به چین منتقل خواهد کرد.

روسیه در حال حاضر از طریق خط لوله «قدرت سیبری ۱» به چین گاز می‌فرستد. این خط لوله سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرد و از سیبری شرقی به شمال شرقی چین می رسد.

به اعتقاد کارشناسان، از آنجایی که انتظار می‌رود چین تا پس از سال ۲۰۳۰ به گاز اضافی نیاز نداشته باشد، پکن می‌تواند درباره قیمت دومین خط لوله از طریق سیبری معامله سرسختانه‌ای داشته باشد.

مسکو اعلام نکرده است که دو هزار و ۶۰۰ کیلومتر «قدرت سیبری ۲» چقدر هزینه دارد یا اینکه هزینه آن چگونه تامین می‌شود. برخی تحلیلگران هزینه این طرح را تا ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌کنند.

گفتنی است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز  در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه اکسپوی چین و روسیه در شهر هاربین استان هیلونگ جیانگ در شمال شرقی چین هم شرکت و با هان ژنگ معاون رئیس جمهوری چین دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این دیدار که بعد از بازدید از نمایشگا برگزار شد خواستار هماهنگی و همکاری نزدیک پکن و مسکو در حوزهای مختلف شد و تاکید کرد که دوکشور باید همکاری‌های عملی در زمینه‌های گوناگون را تقویت کنند، همکاری های محلی میان خاوردور روسیه و شمال شرق چین را ارتقا دهند و برای توسعه بهتر روابط دوجانبه تلاش کنند.

معارن رئیس جمهوری چین نیز در این دیدار گفت که همکاری چین و روسیه در سال‌های اخیر روند پایدار و خوبی داشته است.

هان ژنگ با اعلام اینکه ابتکار «یک کمربند، یک جاده» با «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» همسوتر شده است و چند پروژه بزرگ به خوبی پیشرفت کرده‌اند افزود که نمایشگاه چین و روسیه یک «کارت ویزیت» زیبا و نشان دهنده همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه مسکو و پکن است.

معاون ریاست جمهوری چین گفت: باور ما بر این است که با تلاش مشترک دو طرف، همکاری‌های دوجانبه مطمئنا نتایج بیشتری به دنبال دارند، به دو ملت سود می‌رسانند و به توسعه و پیشرفت جهان کمک می‌کنند.
رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت که دیدار پرباری با شی جین پینگ همتای چینی خود در پکن داشته و دو طرف به اجماع مهمی در زمینه توسعه روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌های عملی دست یافتند.

پوتین با اشاره به اینکه روسیه همکاری دوستانه دیرینه با چین را گرامی می‌دارد، ابراز امیدواری کرد که هر دو طرف از پتانسیل‌های این نمایشگاه استفاده کنند و فعالانه از نقش این نمایشگاه برای پیشرفت‌ همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، انرژی، صنعت، فناوری پیشرفته و جدید، حمل و نقل فرامرزی، گردشگری، کشاورزی و امور محلی، بهره بگیرند و منافع بیشتری را برای مردم هردو کشور به ارمغان بیاورند.

هان ژنگ نیز در سخنرانی این مراسم از دیدار روز گذشته شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و پوتین خبر داد و گفت که دو طرف چشم انداز و طرح جدیدی برای توسعه شراکت راهبردی و جامع چین و روسیه ترسیم کردند.

به گفته هان ژنگ، میزان سرمایه‌گذاری متقابل چین و روسیه همچنان در حال رشد بوده و همکاری در پروژه‌های بزرگ در زمینه‌های انرژی، صنایع شیمیایی، هوافضا و ارتباطات پیشرفت مداومی داشته است.

وی تاکید کرد: همکاری سودمند متقابل چین و روسیه نه تنها به نفع دو کشور و ملت آنان است، بلکه انگیزه جدیدی برای توسعه روابط دوجانبه ایجاد کرده است.
هان ژنگ افزود که چین مایل به همکاری با روسیه برای اجرایی کردن اجماع مهم سران دو کشور، افزایش اعتماد متقابل، گسترش همکاری‌ها و استفاده از فرصت‌ها برای ایجاد انگیزه در جهت توسعه روابط دوجانبه است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری