کد خبر:88287
پ

در خارطوم در میان درخواست برای تمدید آتش‌بس تیر اندازی ادامه دارد

طبق اخبار ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع آمادگی خود را برای بررسی امکان تمدید آتش‌بس که امشب به پایان می‌رسد، اعلام کردند. اما الجزیره اعلام کرد، صدای انفجارهای مهیب و تسلیحات سنگین در جنوب خارطوم، پایتخت سودان شنیده شد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، به نقل از شبکه خبری الجزیره، سندیکای پزشکان سودان اعلام کرد، تعداد کشته شدگان غیرنظامی در درگیری‌های ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع به ۸۸۶ تن رسیده است.

‏ ۲۲ مه آتش‌بس جدید میان ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) به مدت یک هفته همزمان با ادامه مذاکرات میان دو طرف در جده عربستان برای رسیدن به راه حلی برای توقف دائمی جنگ آغاز شد.

همچنین عربستان و آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کردند: دو طرف درگیر در سودان مرتکب نقض‌هایی شدند که ارسال کمک‌های بشردوستانه و ارائه خدمات اصلی به سودانی‌ها را با مشکل مواجه کرد.

در بیانیه عربستان و آمریکا آمده است: دو طرف به آتش‌بس یک هفته‌ای پایبند نبودند. ارتش آتش‌بس را نقض کرده و هر روز جنگنده‌های خود را به پرواز درمی‌آورد. در مقابل نیروهای واکنش سریع مراکز غیرنظامی را اشغال کرده و تجهیزات نظامی را در پل الحلفایا برای حمله به پایگاه نظامی وادی سیدنا مستقر کردند.

آمریکا و عربستان از طرف‌های سودانی خواستند برای تمدید آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان محاصره شده در داخل خارطوم تلاش کنند.

اما ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع آمادگی خود را برای بررسی امکان تمدید آتش‌بس که امشب به پایان می‌رسد، اعلام کرده‌اند. این درحالی است که دو طرف یکدیگر را به حمله هوایی و توپخانه‌ای به منطقه الحلفایا در شمال خارطوم بحری متهم کردند.

شاهدان عینی اعلام کردند که شب گذشته صدای انفجارها و حملات و درگیری‌ها در خارطوم شنیده می‌شد.

ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به توافق آتش‌بس کوتاه مدتی که در جده امضا شد، پایبند است و توافق با تمدید آتش‌بس کنونی را بررسی می‌کند.

نیروهای واکنش سریع سودان نیز آمادگی کامل خود را برای ادامه مذاکرات برای بررسی تمدید آتش‌بس اعلام کردند.

این نیروها در بیانیه‌ای اعلام کردند که همچنان به نظارت بر آتش‌بس برای اطلاع یافتن از میزان جدیت و پایبندی طرف مقابل ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر منی ارکو مناوی، حاکم دارفور از ساکنان این منطقه خواست برای حمایت از املاک خود سلاح به دست بگیرند.

وی گفت: حملات علیه شهروندان افزایش یافته است. برخی طرف‌ها به حقوق شهروندان احترام نمی‌گذارند و مؤسسات غیرنظامی و ملی را تخریب می‌کنند. برای همین ما از شهروندان خود می‌خواهیم برای حمایت از املاکشان سلاح به دست بگیرند.

تعدادی از شهرهای دارفور شاهد درگیری شدید میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع است که به کشته و زخمی شدن صدها تن از آغاز درگیری‌ها منجر شده است. شهرهای نیالا، الجنینه و الفاشر در دارفور نیز شاهد غارت و سوزاندن مقرهای دولتی و غیر نظامی هستند. این درخواست درحالی صورت می‌گیرد که مناوی هشتم مه از خروج نیروهایش به نام «جنبش آزادیبخش سودان» از خارطوم و رفتن به دارفور خبر داد. این جنبش یکی از بزرگترین جنبش‌های دارفور است که توافق صلح با خارطوم را در اکتبر ۲۰۲۰ امضا کرده و موضع بی‌طرفی را در درگیری میان ارتش و نیروهای واکنش سریع اتخاذ کرد.

در چارچوب درگیری‌های قبیله‌ای در دارفور سلاح به صورت گسترده در این منطقه در دست شهروندان قرار دارد. دولت‌های خارطوم در طول سال‌ها برای جمع آوری سلاح تلاش زیادی کردند؛ اما موفق نشدند. با ادامه خشونت تحلیلگران نگران ازسرگیری جنگ داخلی در دارفور به ویژه بعد از درخواست حاکم این منطقه برای حمل سلاح هستند.

از ۱۵ آوریل سودان شاهد درگیری‌هایی میان ارتش و نیروهای واکنش سریع است.

انتهای پیام

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری