کد خبر:79170
پ

در توافقنامه جامع با «روسیه» موضوع پنهانی نداریم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: این توافقنامه پس از نهایی شدن به تأیید مجالس دو کشور می رسد و از این رو، برخلاف برخی جنجال ها، موضوع پنهانی در آن نیست.

زمان امضای توافقنامه جدید
جلالی گفت: در صورت توافق روی پیش نویس در این مرحله، توافقنامه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور می رسد و در مرحله نهایی برای بررسی و تصویب به مجالس دو کشور می رود.
وی ادامه داد: در صورتی که در مرحله کنونی، نیاز به بررسی بیشتری وجود داشته باشد، هیأت مشترکی تشکیل می شود که با مذاکرات، اختلاف نظرهای احتمالی را برطرف کنند و به جمع بندی برسند.

ابعاد توافقنامه جامع
سفیر کشورمان در مسکو گفت: توافقنامه جدید ایران و روسیه، توافقنامه جامعی در حوزه های مختلف همکاری ها از جمله در حوزه های سیاسی، منطقه ای، بین المللی، اقتصادی،‌امنیتی، اطلاعاتی، سایبری، دفاعی و دیگر حوزه ها است.

آیا توافقنامه ایران و روسیه شبیه سازوکار همکاری با چین است؟
جلالی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که آیا توافقنامه جدید جامع ایران و روسیه با سازوکار همکاری بلندمدت با چین شباهتی دارد یا خیر، گفت: در مدل همکاری با چین، یک نوع برنامه مشترک است که به صورت جزئی درباره موضوعات و برنامه های همکاری، موارد ذکر شده است.
وی اظهار داشت: اما در رابطه با روسیه، چون عنوان سند، توافقنامه است باید در پارلمان های دو کشور تصویب شود.

پاسخ به هیاهوها
سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: در توافقنامه جدید تهران – مسکو موضوع مخفی نیست که برخی درباره آن هیاهو می کنند؛ این توافقنامه رسانه ای خواهد شد چرا که باید در مجلس شورای اسلامی و دومای روسیه به تصویب برسد.
وی اظهار داشت: این تفاهم نامه در اختیار نمایندگان پارلمان های دو کشور قرار می گیرد و جرح و تعدیل های مورد نظرمجالس دو کشور هم در آن اعمال خواهد شد.

هیاهوها از طرف دشمنان روابط تهران – مسکو
جلالی یادآور شد: روابط ایران و روسیه امروز روابط شفاف و مشخصی است که این روابط ، دشمنانی نیز دارد.
سفیر ایران در این زمینه به قانون تصویب شده در سال ۲۰۱۶ در آمریکا مبنی بر رصد روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اشاره کرد و گفت: آنها پول می گذارند و هزینه می کنند تا مناسبات تهران – مسکو را تضعیف کنند، در این زمینه تلاش دارند برخی اخبار کم ارزش در مناسبات طرفین را بزرگنمایی کنند و از سوی دیگر، اخبار و مطالب خود در مناسبات ایران و روسیه را کمرنگ جلوه دهند.
سفیر ایران: غرب با رصد روابط تهران – مسکو به دنبال آن است که این مناسبات به شکل پایدار شکل نگیردوی اظهار داشت: غرب به دنبال آن است که هم روابط ایران و روسیه رصد شود و هم اینکه نگذارند این روابط به شکل پایدار شکل بگیرد؛ با وجود اینکه، پایداری این روابط می تواند برای دو ملت و دو کشور بسیار مثمرثمر باشد و به ویژه با تغییر ساختار قدرت که در شرایط بین المللی در حال شکل گیری است می تواند معنا و مفهوم خاص خودش را هم داشته باشد.

آنچه باعث تقویت روابط تهران – مسکو شد
جلالی در بخش دیگری از گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی به همسایگی ایران و روسیه به عنوان یکی از عوامل موثر در فراز و فرودهای مناسبات دو کشور در دوره های مختلف تاریخی مسکو اعم از تزاری، شوروی، پسا شوروی، یلتسین و دوران جدید یاد کرد.
وی ادامه داد: آنچه که باعث تقویت روابط تهران- مسکو در سال های اخیر شد تغییر رویکرد روسیه به مسائل بین المللی بود.
سفیر ایران در مسکو یادآور شد: روس ها بعد از فروپاشی شوروی به دنبال این بودند که با غرب کار کنند و یک شریک استراتژیک شوند اما آنها بعد از مدتی دریافتند که غربی ها به دنبال انگیزه های دیگری هستند.
وی افزود: رخدادهای گرجستان در سال ۲۰۰۸ و اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی منجر به این شد که روس ها دریافتند که نظم مبتنی بر یکجانبه گرایی می تواند تهدیدی برای قدرت بزرگی همانند روسیه باشد و روس ها هم به جمع بندی رسیدند که ما از گذشته به آن رسیده بودیم و آن اینکه، دنیای یکجانبه گرایی،‌ مبتنی است بر یک نوع دیکتاتوری.
جلالی گفت: این نقطه نظر هم دو کشور را به هم نزدیک وعرصه های مختلفی برای همکاری ایجاد کرد.

رویکرد دولت سیزدهم، زمینه ساز تقویت روابط
سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: با تشکیل دولت سیزدهم و به دنبال رویکردهای این دولت هم در بحث همکاری جدی با همسایگان و هم پیگیری جدی تر شعار انقلاب اسلامی در زمینه مقابله با یکجانبه گرایی، عرصه های جدیدی را در روابط دو کشور شاهد بودیم.
جلالی: رویکردهای دولت سیزدهم در توسعه مناسبات با همسایگان و پیگیری شعار انقلاب اسلامی در مخالفت با یکجانبه گرایی، عرصه های جدیدی را در روابط تهران و مسکو گشودسال ۱۴۰۱، سال طلایی مناسبات تهران – مسکو بود
جلالی از سال ۱۴۰۱ به عنوان سال طلایی در توسعه مناسبات تهران – مسکو یاد کرد و گفت: بخشی از عرصه های همکاری دوجانبه به روابط سیاسی دو کشور بر می گردد که رفت و آمدها و مناسبات تقویت شده است. در سال ۱۴۰۱، روسای جمهور ایران و روسیه چهار بار با یکدیگر ملاقات کردند و چندین بار گفت و گوی تلفنی داشتند.
وی ضمن اشاره به سفر آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو و متقابلا سفر پوتین به تهران، به همکاری های ایران و روسیه در عرصه منطقه ای اشاره کرد و گفت: همکاری هایی که سال های قبل در سوریه در مبارزه با تروریسم شروع شده بود، در دولت سیزدهم شکل جدی تر و قوی تر به خود گرفت و عملا دو کشور را وارد یک عرصه جدید کرد.
سفیر ایران در روسیه گفت: اگر می گوییم که ۱۴۰۱، سال طلایی روابط تهران – مسکو است، به این خاطر است که ما وارد یک عرصه همگرایی با مدل های مشخص همکاری شده ایم.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه، دو کشور سال ۲۰۰۰ برای فعال سازی کریدور شمال – جنوب توافق کرده بودند اما همچنان بخش هایی باقی مانده بود و عملا کار جلو نمی رفت اما در دو سال گذشته به صورت جدی روی کریدور کار شد؛ این همکاری مبتنی بر برنامه و راهکار برای پیشبرد برنامه های دو کشور است. این تلاش ها در سال ۱۴۰۱ انجام شد.

ریل گذاری در مقطع کنونی، اوج گیری مناسبات در سال های آینده
سفیر ایران: تلاش های کنونی، ریل گذاری برای توسعه مناسبات است؛ روابط تهران – مسکو در پنج سال آینده اوج خواهد گرفتجلالی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات انجام شده در دو سال گذشته در توسعه مناسبات تهران – مسکو را ریل گذاری و پایه گذاری تقویت روابط خواند که اثرگذاری کامل آنها در چهار تا هفت سال دیگر است.
وی اظهار داشت: همه فعالیت هایی که اکنون در حال انجام است سبب خواهد شد که در حدود پنج سال آینده، روابط تهران – مسکو به شکل قابل توجهی ارتقا خواهد یافت و مناسبات اوج خواهد گرفت.
وی یادآور شد: با این وجود، در مقطع کنونی نیز روابط اقتصادی دوجانبه از رشد بسیار خوبی برخوردار است و در سال ۱۴۰۱، ‌روس ها بیشترین حجم سرمایه گذاری را در ایران داشته اند.

رشد مناسبات تجاری به پنج میلیارد دلار
سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد: درحوزه همکاری های تجاری و اقتصادی تهران – مسکو از یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار سال ۱۳۹۸ به حدود پنج میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ ارتقا یافت؛ بنابراین مناسبات تجاری از رشد خوب و فزاینده ای برخوردار بوده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری