کد خبر:115772
پ

دبیرتئاتر میدانی و تعزیه اربعین خوزستان از معرفی تعزیه این سوگواره خبر داد

دبیر پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی خوزستان از معرفی مجالس تعزیه این سوگواره خبر داد.

معرفی مجالس تعزیه سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین خوزستان

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، مصطفی بوعذار ، ضمن معرفی هیئت انتخاب آثار بخش تعزیه و آئین‌های نمایشی منتخب، از اعلام نتایج بازبینی ۷۴ اثر نمایشی از سراسر کشور خبر داد.

وی گفت: آثار متقاضی حضور در بخش تعزیه این دوره از سوگواره توسط هیئت انتخاب آثار که ترکیبی از هنرمندان تئاتر دینی و تعزیه کشور متشکل از اسماعیل مجللی از استان مرکزی، عبدالله حلیات از منطقه آزاد اروند و سهراب کاکاوند از خوزستان است، مورد بررسی قرار گرفتند.

بوعذار بیان کرد: این هیئت داوران تعداد هشت مجلس تعزیه خوانی را بدون اولویت برای حضور در بخش «تعزیه و آئین‌های نمایشی» پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی معرفی کردند.

بوعذار ضمن تقدیر از استقبال شبیه خوانان و تعزیه گردانان کشور تصریح کرد: بر این اساس مجلس «حضرت علی اکبر» کاری از محمدرضا دلایر از آبادان، مجلس «حضرت عباس» کاری از سید مهدی موسوی از اصفهان، نمایش «یاس سه ساله» کاری از ساسان مددی از شوشتر و مجلس «حضرت عباس» کاری از گروه جنت الحسین از شوش دانیال از آثار انتخابی هستند.

دبیر پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی خوزستان افزود: همچنین تعزیه عربی «کربلا» کاری از علی مقدم از شهرستان کارون، تعزیه «امام حسین (ع)» کاری از محمدرضا صفاران از شهرستان باغملک، تعزیه عربی «غم فراق» کاری از کریم عساکره از شهرستان خرمشهر و تعزیه عربی «وعد» کاری از علی محمود راد از شهرستان شادگان از دیگر آثار انتخابی به‌شمار می‌روند.

بوعذار در ادامه به معرفی هیئت انتخاب بخش تعزیه پرداخت و گفت: «اسماعیل مجللی» نویسنده، بازیگر، کارگردان و پژوهشگر تعزیه کشور، مؤلف کتاب جامع شبیه خوانی و جمع‌آوری نسخه‌های ده‌ها مجالس تعزیه، کسب رتبه‌های برتر در رویدادهای ملی و بین‌المللی هنرهای نمایشی، اجرای مجالس تعزیه از اغلب استان‌های کشور، عضو هیئت انتخاب و داوری جشنواره‌ها و سوگواره‌های متعدد تئاتر دینی و تعزیه کشور است.

وی افزود: «سهراب کاکاوند» شاعر، نویسنده و کارگردان خوزستانی است که کارگردانی آثار نمایشی متعددی را در کارنامه خود دارد؛ او از مؤسسان گروه تعزیه و تئاتر دینی برای اولین بار در اهواز بود و سال‌ها در نمایش‌های عاشورایی و دینی فعال بود؛ مدرس هنرهای نمایشی حوزه هنری و سایر مراکز هنری از در دهه هفتاد تا کنون بوده و شاگردان زیادی را پرورش داد.

بوعذار ضمن معرفی «عبدالله حلیات» از پیشکسوتان تئاتر خوزستان گفت: او از هنرمندان شناخته شده تئاتر فارسی و عربی خوزستان، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر خرمشهر است؛ او از پایه گذاران جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر است و کارگردانی نمایش‌های متعدد صحنه‌ای و تعزیه‌های عاشورایی و آئینی را در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مختلف به عهده داشته است، همچنین عضویت در هیئت انتخاب و داوری جشنواره‌ای استانی منطقه‌ای و ملی را در کارنامه خود دارد.

منبع
مهر
کلیدواژه : خوزستانسوگواره
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری