کد خبر:137013
پ

داستان بازدارندگی غیرمتقارن و ابهامی که نصرالله برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد

کارشناس مسائل منطقه گفت: نکته مهم سخنرانی سیدحسن نصرالله این بود که وی به نوعی بازدارندگی غیرمتقارن ایجاد کرد؛ این بدان معنا است که از سمت حزب الله لبنان اطلاعات ناقصی به طرف مقابل رسیده و همچنان آنها در یک ابهام قرار دارند.

ماجرای بازدارندگی غیرمتقارن و ابهامی که نصرالله برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، مهدی عزیزی کارشناس مسائل منطقه در خصوص اظهارات روز گذشته سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، اظهارداشت: اساس صحبت‌های آقای نصرالله به عنوان دبیرکل حزب الله لبنان بر این نکته نهفته است که دارای پیام و دارای گفتمان به منظور افزایش روحیه محور مقاومت، افراد حاضر در میدان، گروه‌ها و جریانات مختلفی که انتظار دارند در شرایط بحرانی از سخنان آقای نصرالله به عنوان نقشه راه برای مسیر خودشان استفاده کنند، بوده است.

وی با بیان اینکه قبل از سخنرانی فضا به سمتی رفت که برخی گفتند قرار است آقای نصرالله در سخنرانی خود اعلان جنگ کند یا اسرائیل را به طور مستقیم تهدید کند، گفت: این موضوعی است که بخشی از آن «مدیریت رسانه‌ای خوبی بود» که توانست توجه افکار عمومی جهان را به سمت سخنرانی آقای نصرالله جلب کند و خود این نیز یک دستاورد مهم به حساب می‌آمد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: خود آقای نصرالله هم در صحبت‌های روز گذشته اشاره کردند که صریح، شفاف و مبهم صحبت خواهند کرد و «دو مرتبه بر واژه ایهام و ابهام» در صحبت‌هایشان اشاره کردند که بدان معنا است که آقای نصرالله با درایت و درک کامل از شرایط غزه و تحولات داخلی لبنان، نمی‌خواهند که تمام اطلاعات نظامی را در یک سخنرانی ارائه کنند.

عزیزی بیان کرد: همانطور که گفتم برخی منتظر بودند که اطلاعات خاصی در این سخنرانی داده شود که شامل چگونگی درگیری با رژیم صهیونیستی، حتی حمله به آن رژیم یا نوع واکنش حزب الله لبنان به این شرایط باشد، اما با هوشمندی این مساله صورت نگرفت. نکته دوم سخنرانی هم این بود که آقای نصرالله به نوعی «بازدارندگی غیرمتقارنی» را ایجاد کرد که این بدان معنا است که از سمت حزب الله لبنان اطلاعات ناقصی به طرف مقابل رسیده و همچنان آنها در یک ابهام قرار دارند.

وی ادامه داد: شاید طرف مقابل انتظار داشت که آقای نصرالله از تهدید اسرائیل، حمله مستقیم و واکنش تند و غیرمنطقی در این سخنرانی استفاده کند که این اتفاق نیفتاد و همین موضوع آنها را بیشتر نگران کرده است. آنها نگران این هستند که «هیچ تصویر واضح و آشکاری از معادله به دست نیاوردند» و همین نقطه قوت سخنرانی سیدحسن نصرالله بود که اسرائیلی‌ها تصویر واضحی از ادامه درگیری ندارند.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: نکته مهم این است که حزب‌الله اعلام کرده که رفتارش در قبال آمریکا و اسرائیل متناسب با رفتار آنها در غزه خواهد بود، در واقع در این سخنرانی سید حسن نصرالله بیشتر از آنکه اسرائیل را مورد خطاب قرار دهد، تاکید بر نقش آمریکا هم برای دخالت در جنگ، هم حمایت از اسرائیل و هم پایان دادن به این نسل کشی بود که این را می‌توان در قالب «بازدارندگی ممانعت» تحلیل کرد.

عزیزی تصریح کرد: بازدارندگی ممانعت به این معنا است که اگر آمریکا به حمایت از اسرائیل پایان دهد و رژیم صهیونیستی هم به رفتارش در غزه پایان دهد، این مساله به عنوان یک موضوع می‌تواند قابل مذاکره باشد.

وی گفت: به طور قطع باید گفت اینکه لحن سیدحسن نصرالله از دید خیلی‌ها لحن تهدید مستقیم علیه رژیم صهیونیستی نبود خودش یک نقطه قوت است و «اساساً این سخنرانی بر مبنای برنامه و کاملاً حساب شده تنظیم و ارائه شد».

این کارشناس مسائل منطقه اظهارداشت: نکته دیگر اینکه «قرار نبود که اطلاعات نظامی در این سخنرانی داده شود» چرا که حزب الله از همان روز هشتم اکتبر وارد درگیری شده بود. همچنین، پس از این سخنرانی هنوز اسرائیل نمی‌داند که صحنه درگیری چگونه خواهد بوده و هیچگونه نگاه درست و تصویر درستی را ندارد.

عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: آنها منتظر بودند که داده‌ای به آنها در این سخنرانی ارائه شود تا بر اساس آن خود را آماده کنند و افکار عمومی را علیه جریان مقاومت در منطقه مدیریت کنند، اما اتفاقی که افتاد بر خلاف خواست آنها رقم خورد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری