کد خبر:51503
پ

خودکفایی گندم به کجا رسید؟!/ میزان خرید گندم به۶ میلیون تن می‌رسد

معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که در حال برگزاری است، گفت: پیش بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم امسال افزایش یابد و به حدود ۶ میلیون تن برسد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم به ۶ میلیون تن برسد.

طی سال‌های اخیر رهبر انقلاب تاکید ویژه‌ای بر بحث خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی داشتند و همواره این موضوع را پیگیری کرده‌اند. ایشان امسال نیز در سخنرانی نوروزی خود بر این مساله تاکید و عنوان کردند: «مسئله کشاورزی و دامداری بسیار مهم است و کشور باید در محصولات پایه غذایی همچون گندم، جو، ذرّت، خوراک دام و دانه‌های روغنی به امنیت کامل و خودکفایی لازم دست پیدا کند.»

ایشان دستیابی به این هدف را با توجه به وسعت سرزمینی و فراوانی دشت‌های حاصلخیز در کشور ممکن دانستند و گفتند: «متأسفانه بخش کشاورزی جزو وابسته‌ترین بخش‌های کشور به واردات است که این وضع حتماً باید تعدیل شود.» با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب، شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و همچنین وضعیت جهان و جنگ روسیه و اوکراین و افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی کشور چاره‌ای جز دستیابی به این سیاست‌ها ندارد هر چند که طی سال‌های گذشته اهمال کاری‌های گسترده‌ای در این حوزه نیز انجام شده اما باید با شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و با بهره گیری از روش‌های نوین کشت و تولید در این مسیر حرکت کرد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، محمد قربانی، معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که در حال برگزاری است، گفت: پیش بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم امسال افزایش یابد و به حدود ۶ میلیون تن برسد.

وی اضافه کرد: دلیل این مسأله اجرای سیاستی بود که براساس آن کشاورزان از کودهای فسفاته و پتاسه استفاده کردند که روی عملکرد محصول تأثیر بسزایی داشت.

قربانی با بیان اینکه برداشت گندم دیم هنوز آغاز نشده است، افزود: گزارشات فائو نیز حاکی از افزایش تولید غلات در کشور است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از مهر، وی همچنین با اشاره به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه، گفت: این امر تأثیر بسزایی در تولید محصولات کشاورزی داشته است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، معنای خودکفایی این نیست که یک یا چندسال قیمت خرید محصولی را بالا ببریم و تولید آن افزایش یابد و بعد اعلام کنیم که در تولید آن خودکفاییم؛ یکی از مفاهیم خودکفایی پایداری تولید است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری