کد خبر:120180
پ

خاندوزی: استفاده بیشتر از بودجه های عمرانی و تحریک مخارج موثر دولت بر اقتصاد

خاندوزی گفت: یکی از سیاست های دولت به منظور افزایش رشد اقتصادی کشور، استفاده بیشتر از بودجه های عمرانی و تحریک مخارج موثر دولت بر اقتصاد است.

وزیر اقتصاد: هدف گذاری دولت رشد اقتصادی از مسیر تزریق اعتبارات عمرانی است

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارائی در نشست خبری که امروز سه شنبه (۲۱ شهریور) برگزار شد، گفت: یکی از نقاطی که در سال ۱۴۰۲ به شکل برجسته تری برای بخش عمرانی کشور اهرم خواهد شد، استفاده از ظرفیت مولد سازی دارایی‌های دولت برای انتقال به پیمانکارانی است که طرف قرارداد دولت قرار خواهند گرفت تا بتوانند از ظرفیت مولد سازی بهره ببرند و پروژه‌های راهبردی و مهم ناتمام را به سرانجام برسانند. بودجه عمرانی از طرف دولت تزریق خواهد شد و می تواند به اینکه در کنار اشتغال، رشد سرمایه گذاری کشور هم وضعیت بهتری پیدا کند کمک کند.

وی افزود: همانطور که مطلع هستید در سال ۱۳۹۹ دولت ۷۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص داد که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۱۴۰ همت افزایش پیدا کرد یعنی ۸۸ درصد رشد و در سال ۱۴۰۱ پرداخت های عمرانی دولت به بیش از ۲۷۰ همت افزایش یافت و باز هم ۹۵ درصد رشد نسبت به سال قبل داشت که در نوع خود رکورد کم سابقه یا حتی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: رقم مصوب در بودجه عمرانی سال ۱۴۰۲، ۳۷۵ همت است که در صورت تامین کامل می توانیم رشد ۲۷ درصدی را در تزریق اعتبارات عمرانی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته داشته باشیم این مسیر نیازمند برخی کمک ها و مساعدت هاست به طور مشخص بخشی از لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۲ که تقدیم مجلس شد به این اختصاص دارد که دولت بتواند بخش بیشتری از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز را در حوزه طرح های عمرانی وسرمایه گذاری مصرف کند و بنابراین امیدواریم که اگر مجلس با این مجوز موافقت کنند و ابلاغ شود به اهداف تزریق اعتبارات عمرانی بیشتر برای رشد اقتصادی دسترسی یابیم.

خاندوزی گفت: همه این جهش های مکرر در تزریق اعتبارات عمرانی همزمان با این است که دولت به لحاظ انضباط بودجه‌ای همچنان بر اصول قبل پافشاری کرده است و به این معنا نیست به لحاظ درآمدی دچار بی انضباطی مالی شده باشیم. تمام سخت گیری های حوزه در آمدی دولت و انظباطی که باید برقرار شود و نقشی که در نسبت بودجه دولت با بانک مرکزی دارد با همه این ملاحظات اصرار دولت است که بتوانیم از این مسیر به رشد سال ۱۴۰۲ کمک کنیم.

وی در مورد مهار تورم افزود: به طور مشخص سیاست های کوتاه مدت مهار تورم متمرکز بر مساله انتظارات و کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی و سایر دستگاه ها دنبال شده است عملکرد ۶ ماهه اول امسال هم بیانگر این است که ثبات قابل قبولی در حوزه بازارهای مرتبط با این امر شاهد هستیم. در عنصر بلند مدتِ مهار تورم هم که عمدتا بی انضباطی های نقدینگی کشور، کمیت و کیفیت نقدینگی ها در کشور موثر بوده است. براساس آمار منتشر شده نرخ رشد نقدینگی ۱۲ ماهه کشور به کمتر از ۲۷ درصد رسیده است و امید بخش خواهد بود در ماه های آتی سال هم  شاهد تحقق هدف گذاری رشد ۲۵ درصدیِ نقدینگی خواهیم بود.

منبع
فارس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری