کد خبر:7648
پ

حقوق بشر از نوع کانادایی/ چرا ایرانیان مقیم کانادا نمی توانند رأی دهند؟

جناب آقای ظریف، گفته است که دولت کانادا نمی‌تواند تسهیلات شرکت ایرانیان مقیم آن کشور در انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کند. به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، بیش از یک میلیون ایرانی مقیم در کانادا به دلیل موضع سیاست‌زده اتاوا نه تنها از حقوق کنسولی، بلکه از حق بدیهی تعیین سرنوشت خود از طریق انتخابات […]

جناب آقای ظریف، گفته است که دولت کانادا نمی‌تواند تسهیلات شرکت ایرانیان مقیم آن کشور در انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، بیش از یک میلیون ایرانی مقیم در کانادا به دلیل موضع سیاست‌زده اتاوا نه تنها از حقوق کنسولی، بلکه از حق بدیهی تعیین سرنوشت خود از طریق انتخابات نیز محروم‌اند. 

از شهریور ۱۳۹۱ که کانادا در تصمیمی یک طرفه اقدام به قطع رابطه با ایران کرد، حدود هفت سال می‌گذرد و با وجود برگزاری چند دور مذاکره، کلاف مناسبات دیپلماتیک همچنان سردرگم است.

آقای ظریف بعد از جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت، به خبرنگاران گفت در تماسی که با مقامات کانادایی داشته، این درخواست را مطرح کرده اما مقامات کانادایی گفته‌اند که طبق قوانین آن کشور، رأی‌گیری از اتباع خارجی باید در اماکن دیپلماتیک کشورهای آنان انجام ‌شود و ایران و کانادا روابط سیاسی ندارند. آقای ظریف گفته است که شهروندان ایرانی مقیم کانادا “فعلا می توانند به شهرهای نزدیک خود در آمریکا مراجعه کنند”.

حمایت ایران از سوریه و دشمنی با رژیم صهیونیستی دلیل قطع رابطه یکطرفه کانادا

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، هفدهم شهریور ماه ۱۳۹۱ اخباری منتشر شد با این مضمون «کانادا سفارتش در تهران را تعطیل و روابط با جمهوری اسلامی ایران را تعلیق کرد و فرصت ۵ روزه‌ای به دیپلمات‌های ایرانی داد تا خاک کانادا را ترک کنند.». «جان بیرد» وزیر خارجه وقت کانادا دلیل این تصمیم را حمایت ایران از سوریه، برنامه هسته‌ای تهران و دشمنی ایران با رژیم صهیونیستی خواند و دیپلمات‌های ایرانی در آن کشور را «عنصر نامطلوب» خواند و اعلام کرد: «در چنین شرایطی کانادا دیگر نمی‌تواند حضور دیپلماتیک در ایران را حفظ کند. روابط دیپلماتیک بین ایران و کانادا به حالت تعلیق در آمده است». 

گفتنی است یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ و قبل از اقدام دولت اتاوا در قطع روابط با ایران، بخش صدور ویزای سفارت کانادا در ایران تعطیل شده بود و روابط اقتصادی و سیاسی ۲ کشور که از سال ۱۳۸۵ روند نزولی داشت به حداقل ممکن رسید.

نگاهی به منشور کانادایی حقوق و آزادیها

حقوق بشر، بخش اصلی قانون کانادا محسوب می شود. منشور حقوق و آزادیهای کانادا که برای سادگی چارتر نامیده می شود شامل اصول و ارزشهای اساسی است که مردم کانادا، طبق آن زندگی می کنند. طبق این منشور از لحظه ای که شما به کانادا می رسید از حقوق بشری و آزادی های شما محافظت می شود. این یک قانون بوده و بخشی از قانون اساسی کانادا نیز هست.
این منشور، حقوق خاص سیاسی شهروندان کانادایی و حقوق مدنی هر کس که در کانادا باشد را تضمین می کند. حقوق تعریف شده در این منشور عبارتند از:
حقوق دموکراتیک – همه شهروندان کانادا خواه در کانادا متولد شده و یا نشده باشند، می توانند در انتخابات رای دهند و در صورتی که شرایط سنی آنها با قوانینی که در محل اقامتشان اعمال می شوند منطبق باشد می توانند کاندید یک مسئولیت دولتی شوند.

سوال اساسی اینجاست: حقوق بشر در کانادا که بهشت مهاجرین نامیده می شود، چرا شامل ایرانیان ساکن کانادا و حق تعیین سرنوشت کشورشان نمی شود؟ و دلیل مداخله کانادا در روابط خارجی ایران چیست؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری