کد خبر:124470
پ

حجت الاسلام ذوالنوری: دولت سیزدهم در تامین منافع ایران در برجام قوی عمل کرده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران هرگز از مذاکرات برجام کناره‌گیری نخواهد کرد، اما برجامی که منافع ما را تأمین کند که دولت سیزدهم در این زمینه قوی عمل کرده است.

نایب رئیس مجلس: دولت سیزدهم در تامین منافع ایران در برجام قوی عمل کرده است

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعد از گذشت چندین سال از انعقاد برجام، کاملاً مشخص شد کسانی که نسبت به برجام حرف و نظر منفی داشتند، حق با آنان بوده است چراکه آن برجامی که بدون ضمانت تعقیب می‌شد، از همان زمان معلوم بود که خروجی خاصی نخواهد داشت و هزینه خاصی برای طرف مقابل در آن تعریف نشده بود.

وی با بیان اینکه ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با یک لگد کاخ سفید، برجام را خراب کرد و رفت و ما نتوانستیم کاری بکنیم؟، افزود: از سوی دیگر ما همه تعهدات خود را اجرا کردیم و هیچ کس نمی‌تواند بگوید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهداتش کوتاهی کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون برخی می گویند چرا فردی مانند ذوالنوری که در گذشته با برجام مخالف بود و حتی آن را آتش زد، امروز می‌گوید خط مذاکرات برجامی را باید ادامه دهیم؟ در این رابطه توضیح داد: اولاً مبنای کار بنده برای آتش زدن برجام این بود که ترامپ در زمان تبلیغات ریاست جمهوری می‌گفت ما برجام را پاره می‌کنیم که در همان زمان مقام معظم رهبری فرمودند که اگر آنها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می زنیم و از آنان جلوتریم و سخت‌تر از آنان اقدام می‌کنیم.

وی متذکر شد: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، وظیفه ما چه بود؟ کوتاه می آمدیم، عکس العمل نشان نمی دادیم و از دشمن تشکر می‌کردیم؟ آیا باید مانند حسن روحانی موضع گیری می‌کردیم که گفته بود یک مزاحمی خارج شده یا آنکه آنان تا جایی که توانستند هزینه‌هایی از ما گرفتند و اکنون که باید به تعهدات خود عمل کنند، از برجام بیرون رفتند تا بیشتر ایجاد مزاحمت کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که آمریکا از برجام خارج شد ما هم باید یک عکس العمل قاطع نشان می‌دادیم و اگر اکنون می‌گوییم مذاکرات برجامی باید ادامه پیدا کند به این علت است که ما هزینه جدیدی برای بازگشت به برجام نداده ایم و تمامی هزینه‌ها را داده ایم و به همه تعهدات خود عمل کردیم و امروز بازگشت به برجام، تعهد جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی‌کند.

ذوالنوری تصریح کرد: امروز نوبت آنان است که به تعهدات خود عمل کنند و ما می‌خواهیم حق خود را بگیریم که تا نیمه راه آمدند و ما همه تعهدات خود را انجام دادیم اما آنان به تعهدات خود عمل نکردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: کسانی که با تقطیع مطالب در فضای مجازی تخریب می‌کنند، واماندگان و شکست خوردگانی هستند که آبروی آنان در برجام از بین رفته و از جیب مردم هزینه‌های بسیاری داده اند و البته چیزی هم نصیب مردم نکردند و امروز می‌خواهند جای قاتل و قاضی را تغییر دهند، لذا این مطلب کاملاً روشن است که این افراد نمی‌توانند این مطالب را درک کنند.

حجت الاسلام ذوالنوری با تأکید بر اینکه موضع دولت ایران کاملاً درست است، گفت: فرق دولت فعلی با دولت سابق در این است که همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام نمی‌گذارد. اگر دشمن با ما کنار نیامد و وظیفه خود را انجام نداد، آیا ما باید ارتباط با همسایگان و کشورهای همسایه را تعطیل کنیم؟ آیا باید ارتباط با کشورهای دنیا را کنار بگذاریم تا هر چه اراده طرف غربی است محقق شود؟

وی ادامه داد: دولت سیزدهم برای آنکه اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشود و ما را مقصر اجرا نکردن برجام نداند اعلام کرد که ما به مذاکرات برجامی ادامه می‌دهیم اما از طرف دیگر ما دشمن خود را می‌شناسیم و دوباره نباید از یک سوراخ گزیده شویم و بر این اساس دولت مسیر استغنا از آمریکا و اروپا را پیش گرفت تا بتوانیم روابط خود را با کشورهای همسایه، منطقه و دنیا فعال کنیم، کما اینکه در این رابطه با اقدامات دولت، ایران به شانگهای پیوست و عضو بریکس شد و روابط با کشورهای همسایه از سر گرفته شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد روابط ایران با عربستان سعودی نیز با تدابیر دولت سیزدهم روز به روز در حال بهتر شدن است چراکه حفظ و اصلاح روابط با عربستان، در رابطه ایران با تعداد زیادی از کشورهای عربی تأثیرگذار است و ما این مسأله را به خوبی شاهد هستیم، افزود: اگر قانون اقدام راهبردی مجلس درباره برجام نبود، حتی دست دیپلمات‌های ما برای چانه زنی خالی بود، از این رو نباید حقایق وارونه جلوه داده شود و این افراد نباید غیر منصفانه یا از روی غرض ورزی صحبت کنند.

دولت سیزدهم در برجام قصد دارد یک معاهده و تعهد با ارزش ایجاد

حجت الاسلام ذوالنوری درباره آخرین وضعیت احیای برجام گفت: دولت سیزدهم مسیر خود را ادامه می‌دهد و دیپلماسی ما در این زمینه فعال است. وزیر امور خارجه ما روز گذشته اعلام کرد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند حقوق مردم ما را به رسمیت بشناسند، توافق مجدد برجام دور از انتظار نیست.

وی اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در این موضوع ندارد و حتی بنده به علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دور اولی که برای مذاکرات می‌رفت عرض کردم که شما به طرف مقابل بگویید که خودکار در دست ماست و توافقی را که منافع ایران را تأمین کند، بیاورید تا امضا کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه استنکاف از احیای برجام نداشته ولی مُرّ برجام باید اجرا شود.

حجت الاسلام ذوالنوری یادآور شد: چرا ما در گذشته نگرانی داشتیم اما اکنون در این حوزه نگران نیستیم به این دلیل است که دولت سیزدهم، دولتی نیست که برجام را به هر قیمتی بخواهد احیا کند بلکه قصد دارد یک تعهد و معاهده با ارزش ایجاد کند، نه برجام به هر قیمتی و مساله مهم دیگر آن است که در دولت گذشته این نگاه وجود نداشت.

وی یادآورشد: نکته بعدی آن است که این دولت امروز قدرت بازگشت پذیری را در بحث هسته‌ای به جایی رسانده که ما نگرانی از خروج طرفین از برجام نداریم اما اگر در دولت قبل طرف‌های ما از برجام خارج می‌شدند، دو سال طول می‌کشید تا ما سرخط شویم، لذا آنها ما را در این دو سال از حیث تحریم‌ها بمباران می‌کردند و ما عکس العملی که آنان را پیشمان کند، نداشتیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دولت سیزدهم بازگشت پذیری به جایی رسیده که ما هیچ گونه نگرانی نداریم که وارد یک معاهده شویم و برجام را احیا کنیم و اگر آنان بخواهند تخلف کرده و از برجام خارج شوند، ما سریع و ظرف چند هفته همین جایی که هستیم بازمی گردیم و قادر به مقابله هستیم.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری