کد خبر:198128
پ

جهاد آب رسانی از مهمترین اقدامات وزارت نیرو در دولت سیزدهم

جهاد آب رسانی را می توان از مهمترین اقدامات وزارت نیرو در دولت سیزدهم نام برد.

توجه ویژه دولت سیزدهم به آبرسانی در مناطق محروم

جهاد آب رسانی را می توان از مهمترین اقدامات وزارت نیرو در دولت سیزدهم نام برد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، با روی کار آمدن دولت سیزدهم جهاد آب رسانی برای روستاهای محروم در دستور کار قرار گرفت طرحی مبنی بر اینکه از روستاهای کشور به دلایل متعدد از دسترسی به آب سالم و پایدار محروم مانده بودند از آب شرب سالم و پایدار برخوردار شوند همین امر سبب شد تا مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو شکل بگیرد.

در پی این موضوع تفاهم‌نامه ای با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای آبرسانی به ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی و مبادله قرارداد عملیات اجرایی برای آبرسانی به ۷ هزار و ۱۳۸ روستا در فاز اول از جمله اقدام‌های این شورا است که آبرسانی به ۱۰ هزار روستا منعقد شد. روستاها و مناطق مختلف باتوجه‌به گستردگی جغرافیایی کشور و پراکندگی به‌منظور آبرسانی، اولویت‌بندی و روستاها بر اساس مشکل تأمین آب شرب، مشکل کیفی آب شرب و نیز محدودیت در شبکه توزیع طبقه‌بندی شدند.

طرح جهاد آبرسانی در ابتدا مقرر بود برای ۱۰ هزار روستا عملیاتی شود که قرارداد اجرایی آن با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای هفت هزار روستا عملیاتی شد.

اکنون این ۱۰ هزار روستا به ۱۶ هزار روستا هدف‌گذاری شده تا بخش بیشتری از مردم روستایی و مناطق محروم از آب سالم و پایدار برخوردار شوند. بیش از ۲ هزار روستا تا کنون از محل قرارداد محرومیت‌زدایی، خیران آب‌رسان و طرح‌های ملی آبرسانی شده‌اند. پیشرفت کار در برخی روستاها به بالای ۷۰ درصد رسیده و به‌زودی مرحله دوم کار در این روستاها انجام می‌شود.

طرحی که از ابتدای دولت سیزدهم تا ککنون پیشرفت ۴۶ درصدی داشته به طوری که احداث تأسیسات آبرسانی ۶۳۱ روستا از ۵ هزار روستای یادشده توسط خیرین انجام شده است.

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در این زمینه گفت: آبرسانی به ۵۰۰۰ روستای کشور در سال ۱۴۰۲ تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه طرح جهاد آبرسانی از پروژه‌های ویژه وزارت نیرو و تسریع در اتمام آن از تأکیدهای مهم رئیس‌جمهوری برای تأمین پایدار آب شرب و بهداشت روستاهای کشور است خاطرنشان کرد: در فاز اول این طرح تا به امروز ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی شناسایی شده که نزدیک به ۵۰ درصد آنها یعنی ۵۰۰۰ روستا از نعمت آب شرب بهره‌مند شده‌اند.

به گفته این مقام مسؤول این طرح در فاز اول اعتباری معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اعتباری که تا کنون برای این طرح به تصویب رسیده ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۶ هزار میلیارد از این اعتبار تخصیص‌یافته و هزینه شده است.

امینی با بیان اینکه مجمع خیرین آب‌رسان در ۱۴ استان ثبت و تشکیل شده است، افزود: انعقاد تفاهم‌نامه با خیرین و صنایع و نهادهای انقلابی برای مشارکت در طرح آب‌رسانی به ۲۳۰۰ روستا تاکنون انجام شده است.

گرچه طرح جهاد آبرسانی به‌سرعت در حال اجرا است؛ اما تنش آبی همچنان وجود دارد و باید طرح به ۹۰ درصد روستاها دست یابد.

به منظور تأمین آب شرب وکشاورزی اقدامات دیگری نیز در دولت سیزدهم انجام شده است که از جمله آن می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

احداث بزرگترین آب شیرین کن خاورمیانه

قرار براین است که بزرگترین آب شیرین کن خاورمیانه در خشکی واقع در ایستگاه شماره ۲ خط انتقال آب زابل به زاهدان در سه راهی دشتک با ظرفیت این آب شیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز به طور رسمی به بهره برداری برسد از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح انتقال آب دریای عُمان به اصفهان

مهرماه ۱۴۰۲ در سفر به استان اصفهان، از روند اجرا و پیشرفت مرحله نخست طرح انتقال آب دریای عمان به این استان بازدید کرد و فاز دوم عملیات اجرایی این طرح نیز با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ دائم آب بانه

جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در سفر استانی به استان کردستان، ایستگاه پمپاژ آب دائم بوئین بانه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

افتتاح سد غدیر باباحیدر، انتظار ۱۵ ساله مردم را پایان داد

۲۵ آبانماه ۱۴۰۲ طرح عظیم تأمین آب شرب بهداشتی استان چهارمحال و بختیاری، شامل آبگیری سد غدیر باباحیدر و شبکه انتقال و توزیع آب این سد با حضور رئیس دولت سیزدهم افتتاح شد.

افتتاح طرح بزرگ آبرسانی غدیر در خوزستان

طرح عظیم آبرسانی غدیر استان خوزستان ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۱ با حضور آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری رسید. اجرای این طرح مهم در سال ۱۳۸۷ آغاز شده بود اما کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشت که با تأکید دکتر رئیسی مبنی بر اینکه مردم استان خوزستان در کمترین زمان ممکن از نعمت آب با کیفیت بهره‌مند شوند، با تأمین اعتبارات لازم، در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی شد.

افتتاح سد قیز قلعه سی

سد قیز قلعه سی به عنوان بزرگترین پروژه آبی کشور با حضور رؤسای جمهوی ایران و جمهوری اذربایجان به بهرداری رسید. این سد، مهم‌ترین پروژه آبی و مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است که با ظرفیت تأمین آب ۷۴ هزار هکتار اراضی شمال غرب کشور و اشتغال‌زایی ۱۰ هزار نفر به بهره‌برداری رسیده است.

افتتاح خط انتقال آب از سد آزاد به سنندج و پایان هشت سال انتظار مردم

شهید آیت‌الله رئیسی در سفر سال ۱۴۰۱ به استان کردستان، در محل تصفیه‌خانه آب سنندج حاضر شد و پروژه انتقال آب از سد آزاد به این شهر را افتتاح کرد. این طرح یکی از خواسته‌های اصلی شهروندان سنندج در سال‌های اخیر بوده است.

افتتاح خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن

در جریان سفر استانی دولت سیزدهم به استان فارس در ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان فارس، به صورت رسمی با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور افتتاح شد

طرح آب‌رسانی به شهرستان‌های بم و بروات

طرح آب‌رسانی به شهرستان‌های بم و بروات از سد نساء، که در سفر سال اول دولت سیزدهم به استان کرمان، پس از ۱۰ سال وقفه دوباره فعال شده بود، ۹ تیرماه ۱۴۰۲ و پس از گذشت کمتر از یکسال از وعده رئیس جمهور به مردم شهرستان بم افتتاح و به بهره‌برداری رسید. ‌

منبع
مهر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری