کد خبر:56947
پ

جنگ بستنی/ تحریم فروش «بن و جری» در سرزمین‌های اشغالی «خانه‌ی عنکبوت» را لرزاند

شرکت بستنی سازی بن و جری که یک برند معروف تولید بستنی در آمریکاست، اعلام کرد برای حمایت از فلسطینیان، دیگر به سرزمینهای اشغالی محصولی ارائه نمی کند.

جنگ با بستنی/ تحریم فروش «بن و جری» در سرزمین‌های اشغالی، «خانه‌ی عنکبوت» را لرزاند

جنگِ تابستانیِ اسرائیل با بستنیِ بن و جری، پایه‌های مشروعیت این رژیم را در آمریکا هم ذوب کرده و به قولِ پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره، «حتی یک کودک خردسال هم می‌فهمد که بازنده‌ی این موش و گربه‌بازیِ اسرائیل با بستنیِ بن و جری، تل‌آویو است.»

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، ماجرا از یک خبر ساده شروع شد: شرکت بستنی‌سازی «بن و جری» که یک برندِ معروف تولید بستنی در آمریکاست، اعلام کرد دیگر محصولاتش را برای فروش در سرزمین‌های اشغالی عرضه نمی‌کند. این اقدام در راستای اعلام حمایت از فلسطینیانی انجام شد که در جریان تجاوز اخیر ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی در کرانه‌ی باختری و همچنین نوار غزه، بی‌خانمان شدند و یا اعضای خانواده‌ی خود را از دست دادند.

این اعلام رسمی از سوی یکی از نمادهای صنعت مواد غذایی در آمریکا، برای سران اسرائیل بسیار گران تمام شد؛ به ویژه آنکه دولت جدیدِ صهیونیست‌ها به تازگی و با یک رای بسیار شکننده توانست هدایت امور را در سرزمین‌های اشغالی برعهده بگیرد و اصلا انتظارِ این شوکِ اقتصادی – رسانه‌ای را نداشت. بر همین اساس، این اقدامِ شرکتِ بستنی‌سازیِ بن و جری، با واکنش تند و عصبی مقامات اسرائیل روبرو شد. «نفتالی بنت»، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی که این روزها به شدت مورد تهاجم سخنرانی‌های «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر سابق قرار دارد، بایکوتِ فروش این بستنی در سرزمین‌های اشغالی را یک اقدامِ «یهودستیزانه» در قرن بیست و یکم نامید و «یائیر لیپید»، نخست‌وزیر کنونی این رژیم هم این مساله را «پذیرش شرم‌آورِ یهودستیزی» نامید و برخی مقامات دیگر این رژیم هم آن را «نوعی تروریسم علیه اسرائیل» معرفی کردند.

این واکنش و کارزارِ گسترده‌ی هیستریک و نامتعادل نسبت به اقدام یک شرکتِ بستنی آمریکایی، فارغ از نتیجه‌ی آن – که به گفته‌ی اکثر کارشناسان، نهایتا با شکست دیگری برای تل‌آویو همراه خواهد بود – به عنوان یکی از نشانه‌های شرایط نامناسب، ناپایدار و زوال سیاسی در حکومتِ صهیونیست‌ها ارزیابی شده است.

از یکسو، برخی کارشناسان معتقدند که این عملیات و هجمه‌ی رسانه‌ای علیه «بستنیِ بن و جری» نوعی واکنش به رسوایی جاسوسی بزرگ اسرائیل از طریق نرم‌افزار رایانه‌ای «پگاسوس» است که تلاش می‌کند تا این رویداد مهم و پرسروصدا را به حاشیه ببرد و طبق معمول، با مظلوم‌نماییِ صهیونیست‌ها به فراموشی سپرده شود. شرکت سایبری اسرائیلی «ان‌اس‌او» سازنده‌ی نرم افزار جاسوسی پگاسوس است؛ نرم‌افزاری که به اسم  مبارزه با جرایم و تروریسم در اختیار نهادهای دولتی کشورهای مختلفی قرار گرفت اما براساس گزارش‌های منتشر شده، سیاستمداران، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر را مورد جاسوسی قرار داده است. به عنوان مثال، صهیونیست‌ها یکی از دو تلفن همراه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را مورد شنود و جاسوسی قرار داده‌اند.

از طرف دیگر، دولت جدید اسرائیل که تحت فشارهای شدید اجتماعی از سوی ساکنین سرزمین‌های اشغالی و همچنین رقبای سیاسی خود قرار دارد، به دنبال دستاویزی برای جلب حمایت کاخ سفید است. تاکیدِ مقامات رژیم صهیونیستی بر لزومِ واکنش جو بایدن به مساله‌ی تحریم فروش بستنی‌های بن و جری در سرزمین‌های اشغالی هم بر همین مبناست تا بتوانند علاوه بر کاستن از فشارِ افکار عمومی، دولت آمریکا را نیز وادار به انجام اقداماتِ عینی و میدانی بیشتر در حمایت از دولت جدید صهیونیست‌ها کنند.

این مساله از آنجایی برای اسرائیلِ این روزها بسیار حائز اهمیت است که حتی بنیانگذاران یهودیِ شرکتِ بستنیِ بن و جری هم در یادداشتی که برای «نیویورک تایمز» نوشته‌اند، ضمن تاکید بر حمایت از این اقدامِ شرکت در تحریمِ فروش بستنی در سرزمین‌های اشغالی، به غیرقانونی بودن اقدامات رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین بنا بر مقررات و قوانین ایالات متحده آمریکا اشاره کرده‌اند و این یعنی فروپاشیِ اسطوره‌ی «اسرائیلِ حامی یهودیان.»

بعد از تهاجم اخیر نظامیان صهیونیست به منطقه‌ی «شیخ جراح» در کرانه‌ی باختری و تلاش برای بیرون راندن ساکنین اصلی و قدیمی این محله از خانه‌هایشان برای حضور شهروندان صهیونیست در خانه‌ی فلسطینی‌ها، یک موج بین‌المللی در مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی شکل گرفت که این بار، بسیار فراتر از جریان‌های اسلامی، عربی و حتی چپ بود؛ تا جایی که بسیاری از یهودیان در سراسر جهان، اقدام به برگزاری تجمع و امضای بیانیه‌های اینترنتی در مخالفت با اقدامات اسرائیل کردند. همین یکپارچگی افکار عمومی در جهان باعث شد تا اقداماتِ جنایت‌بار صهیونیست‌ها در کرانه باختری و نوار غزه، خیلی زود با واکنش جدی سازمان‌های بین‌المللی و البته ترسِ سران اسرائیل روبرو شود و کار به اعلامِ پذیرش آتش‌بس در برابر نیروهای مقاومت فلسطین در کمتر از ۱۱ روز برسد.

حالا و بنا به گفته‌ی رسانه‌های بین‌المللی، ماجرای تحریم فروش یک شرکت بستنی معروف آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی، یکبار دیگر مشخص کرد که بنیان‌های اجتماعی – سیاسی این رژیم تا چه اندازه سست و لرزان است و دیگر برچسبِ «یهودستیزی» و مظلوم‌نمایی با «هولوکاست» هم نمی‌تواند به تثبیت جایگاه تل‌آویو کمک کند. اسرائیل که از ابتدای اشغال فلسطین، با مشکلی به نام «عدم مشروعیت» روبرو بوده و اقدامات بسیاری را – نظیر برگزاری دادگاه محاکمه سران آلمان نازی مثل آدولف آیشمن – برای مشروعیت‌بخشی به جنایات خود انجام داده، در سال‌های اخیر به بن‌بستِ مشروعیت در افکار عمومی جهان و حتی سیاستمداران جهانی رسیده است؛ تا جایی که حتی توانِ همراه کردن آمریکایی‌ها برای مخالفت با اقدامِ شرکت بستنی «بن و جری» را هم ندارد.

بر طبق یک نظرسنجی که اخیرا در میان یهودیان آمریکا انجام شده، ۳۴ درصد از پاسخگویان معتقدند که رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها مصداق نژادپرستی و آپارتاید است و بسیاری از مردم آمریکا نیز معتقدند که کاخ سفید در برابر جنایات اسرائیل، استاندارد دوگانه دارد؛ چرا که در برابر نقض آشکار حقوق بشر در فلسطین، میلیاردها دلار پاداش به صهیونیست‌ها پرداخت می‌کند.

در نهایت آن چیزی که مشخص است، این است که جنگِ تابستانیِ اسرائیل با بستنیِ بن و جری، پایه‌های لرزانِ مشروعیت این رژیم را در میان مردم آمریکا هم ذوب کرده و به قولِ پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره، «حتی یک کودک خردسال هم می‌فهمد که بازنده‌ی این موش و گربه‌بازیِ اسرائیل با بستنیِ بن و جری، تل‌آویو است.»

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر روابط بین‌الملل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری