کد خبر:120384
پ

جانی تازه درناوگان حمل و نقل عمومی شهر زنجان

ناوگان و مسیرهای حمل و نقل عمومی شهر زنجان در حال حاضر جوابگوی نیاز شهروندان نیست و مدیران شهری زنجان آستین‌ها را بالا زده‌اند تا جانی دوباره در این کالبد بدمند و بخشی از مشکلات این حوزه را رفع کنند.

ضرورت دمیدن جانی دوباره در کالبد حمل و نقل عمومی شهر زنجان

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، مهم و چالشی برای مردم و مسوولان شهری به خصوص در شهرهای با جمعیت بالاست و مدیریت این حوزه از اهمیت بالایی به لحاظ تامین رضایتمندی شهروندان، نظم و امنیت اجتماعی، کاهش ترافیک و ابعاد دیگر دارد.

بر همین اساس به کارگیری اتوبوس، مینی بوس، ون و تاکسی و خودروهای ویژه برای جابجایی مسافران درون شهری امری پذیرفته شده و معمول برای مدیران شهری است که با چاشنی اعمال برخی محدودیت ها و تعریف مسیرهای لازم برای تردد این وسایط نقلیه عمومی و مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری می تواند ترافیکی روان را در سطح شهر ایجاد کند و آرامش روانی را در این حوزه برای شهروندان رقم بزند.

استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بسیاری از مشکلات از جمله ترافیک و مسایل زیست محیطی را کاهش می دهد.این درحالی است که گسترش شهرنشینی، رشد جمعیت و فقدان توازن جمعیت ساکن در شهرها نسبت به امکانات و زیرساختهای ایجاد شده سبب می شود تا استفاده از وسایط نقلیه شخصی افزایش یابد.

این امر به نوبه خود بسیاری از مشکلات از جمله ترافیک، آلودگی زیست محیطی، اتلاف وقت و هزینه، تبعات روحی و روانی را موجب می شود و افرادیکه فاقد وسیله نقلیه شخصی هستند نیز در رسیدگی به امور خود با مسایل و مشکلات جدی مواجه می شوند.

ضرورت دمیدن جانی دوباره در کالبد حمل و نقل عمومی شهر زنجان

ناوگان و مسیرهای حمل و نقل عمومی درون شهر زنجان نیز که از ماهها قبل دچار تغییراتی شده است، در حال حاضر جوابگوی نیاز شهروندان نیست و به اذعان مدیران شهری و مردم باید در این سیستم تجدید نظر صورت گیرد که در این خصوص مدیریت شهری زنجان آستین ها را بالا زده است تا روحی تازه در کالبد حمل و نقل عمومی شهر زنجان بدمد و بخشی از مشکلات این حوزه را رفع کند.

خیابانهای شهر زنجان جوابگوی تعداد خودروها نیست

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان زنجان با بیان اینکه روزانه ۲۵۰ دستگاه خودروی سواری در زنجان شماره گذاری می شود، گفت: زیرساختهای شهر جوابگوی این میزان از تردد خودروها نیست درحالیکه نبود پارکینگ عمومی به میزان لازم به خصوص در هسته مرکزی و کارآمد نبودن سیستم حمل و نقل عمومی موجب گره های کور ترافیکی در برخی از ساعات روز می شود.

سرهنگ مجید باقری افزود: اگر به شهروندان توصیه می شود از ناوگان حمل و نقل عمومی برای سفرهای درون شهری استفاده کنند باید این زیرساخت را فراهم کرد درحالیکه این ناوگان فشل است و نیاز مردم را برآورده نمی کند.

ایستگاه‌های تاکسی شهر زنجان باید بازنگری و دوباره جانمایی شود.وی یادآور شد: تعداد ناکافی اتوبوس ها و دیگر خودروهای فعال در این بخش موجب شده است تا مردم خدمات لازم را آنگونه که باید و شاید از این سیستم دریافت نکنند و به ناچار برای هر امری، وسیله نقلیه شخصی خود را روانه سطح شهر کنند که این امر موجب می‌شود شاهد ترافیک های بسیار سنگینی در خیابان‌های شهر و تبعات ناشی از آن باشیم.

سرهنگ باقری اظهار داشت: تردد اتوبوس ها با سرعت های بسیار پایین و توقف های زیاد و خارج از ایستگاه موجب شده است تا شهروندان رغبتی برای استفاده از آن نداشته باشند.

وی سیستم تاکسیرانی زنجان را نیز ناکارآمد دانست و گفت: متاسفانه عوامل مختلفی باعث شده است تا تاکسی ها در بیشتر تقاطع ها خالی ایستاده و با وجود آوارگی مسافران، منتظر مسافران دربستی باشند.

ضرورت دمیدن جانی دوباره در کالبد حمل و نقل عمومی شهر زنجان

سرهنگ باقری با تاکید بر اینکه ایستگاه‌های تاکسی شهر زنجان باید بازنگری و دوباره جانمایی شود، افزود: اکثر ایستگاههای تاکسی با تقاطع کمتر از پنج متر فاصله دارد و این درحالی است که توقف تا ۱۵ متری تقاطع ها ممنوع است و این موجب حضور مسافران در این محل ها و ترافیک می شود.

وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی نیز از نبود حمایت از سوی سازمان تاکسیرانی انتقاد دارند، اظهار داشت: فعالیت در این شغل سخت باید صرفه اقتصادی داشته باشد و برای این امر در شرایط فعلی تاکسیرانان باید حمایت شوند تا بتوانند خدمات مطلوبی را به عموم مردم ارایه کنند.

چهار مسیر آزمایشی برای جابجایی مسافران با ناوگان حمل و نقل عمومی شهر زنجان آغاز به کار کرد

شهردار زنجان گفت: یکی از معضلات سیستم حمل و نقل عمومی شهر زنجان نبود مینی بوس در این سیستم است که اواخر سال ۱۴۰۰ از محل اوراق مشارکت با یک سازنده قراردادی را مبنی بر تحویل ۳۶ دستگاه مینی بوس منعقد کردیم و اوایل سال ۱۴۰۱ نیز ۴۳ دستگاه اتوبوس به صورت یارانه ای ۸۰ درصد از محل اعتبارات وزارت کشور و ۲۰ درصد شهرداری و ۲۵ دستگاه ون نیز خریداری شد.

علیرضا فیروزفر افزود: تحریم ها موجب تاخیر در تحویل مینی بوس ها شد، در حالیکه با تحقق آن و نوسازی که بر روی اتوبوس های فرسوده موجود انجام گرفت، نیاز حمل و نقل عمومی درون شهر زنجان به طور کامل رفع می شد.

مشکل مسافران خطی شهر زنجان با ورود ۲۳ دستگاه خودروی ون جدید به ناوگان حمل و نقل درون شهری رفع می‌شود.وی خاطرنشان کرد: هم اکنون برخی مسایل رفع شده و مینی بوس ها در حال تحویل است که از هفته آینده به تدریج وارد چرخه حمل و نقل عمومی خواهد شد و هم اکنون از ۴۳ دستگاه اتوبوس خریداری شده ۱۶ دستگاه تحویل شده و بقیه در دست پیگیری است.

شهردار زنجان گفت: از ۲۳ دستگاه خودروی ون خرید شده نیز هشت دستگاه قبلا وارد ناوگان شده است و مابقی به تدریج تحویل می شود که از این خودروها برای رفع مشکل مسافران خطی استفاده خواهد شد.

فیروزفر تصریح کرد: در حال حاضر چهار مسیر آزمایشی برای جابجایی مسافران در شهر زنجان تعیین شده است که بیشتر نقاط تجمعی مسافران است و فعالیت در این خطوط ارزیابی و در صورت نیاز تغییرات لازم اعمال خواهد شد.

ضرورت دمیدن جانی دوباره در کالبد حمل و نقل عمومی شهر زنجان

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زنجان نیز گفت: خودروهای جدید خریداری شده برای ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف خدمت‌رسانی بیشتر در داخل شهر خریداری و در راستای توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری زنجان تحویل داده شد.

سعید نجفی با بیان اینکه تلاش مجموعه شورا و شهرداری کاهش مدت زمان سفر شهروندان است، خاطرنشان کرد: با این دستگاه‌های جدید خریداری شده تا حد زیادی به هدف مطلوب رسیده‌ایم ولی با ایده آل‌ها فاصله داریم.

وی تصریح کرد: نیاز شهر زنجان داشتن ۴۰۰ دستگاه وسیله حمل و نقل عمومی است تا شهروندان مشکلی از این بابت نداشته باشند.

برآیند:

سیستم حمل و نقل عمومی شهر زنجان از سال های گذشته تاکنون با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می کرده و شهروندان نیز طی این سالها از این مشکلات از قبیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و ترافیک زیاد گلایه و شکایت داشتند.

خوشبختانه در ماه های اخیر عزم جدی در مدیران شهری زنجان شکل گرفته است تا با خرید و نوسازی ناوگان عمومی برای رفع مشکلات و افزایش سطح رضایتمندی مردم تلاش کنند.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری