کد خبر:112743
پ

توافق ایران و آمریکا اینگونه روایت شد

در اخبار و ادعاهای منتشر شده بدون سند عنوان شده که پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بعد از آزادسازی، به حساب‌های بانکی در قطر منتقل می‌شود. یه گزارش ۳۶۱ درجه ایران ، هفته گذشته خبری به نقل از نیویورک تایمز در رسانه های فارسی زبان منتشر شد که «ایران و آمریکا به توافق […]

در اخبار و ادعاهای منتشر شده بدون سند عنوان شده که پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بعد از آزادسازی، به حساب‌های بانکی در قطر منتقل می‌شود.

یه گزارش ۳۶۱ درجه ایران ، هفته گذشته خبری به نقل از نیویورک تایمز در رسانه های فارسی زبان منتشر شد که «ایران و آمریکا به توافق رسیده اند تا ۵ آمریکایی زندانی در ایران آزاد شده و خاک این کشور را ترک کنند. در مقابل تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا نیز آزاد شده و ایران به ۶ میلیارد دلار برای مصارف غیر تحریمی دسترسی خواهد داشت»

دقایقی بعد هم CNN مدعی شد «به نقل از جرد گنسر، وکیل سیامک نمازی، از زندانیان ایرانی-آمریکایی در ایران اعلام کرد موکل او و سه تن دیگر از زندانیان تبعه آمریکا از جمله عماد شرقی، مراد طاهباز و یک نفر دیگر که هویتش علنی نشده از زندان اوین مرخص شده‌اند.»

این خبر در رسانه های کشور به سرعت با عنوان توافق ایران و آمریکا بازتاب داده شد. شبکه های معاند نیز آن را پوشش داده و اصلاح طلبان عملیات روانی خود علیه آن را آغاز کردند. در اخبار و ادعاهای منتشر شده بدون سند عنوان شده که پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بعد از آزادسازی، به حساب‌های بانکی در قطر منتقل می‌شود و تنها برای خرید کالاهای مورد تایید آمریکا قابل استفاده است و جمهوری اسلامی به این مبلغ دسترسی مستقیم ندارد.

علی باقری کنی ، پس از انتشار این اخبار، جزئیات جدیدی از فرایند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران طبق این توافق را منتشر کرد. او نوشت: «فرایند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است. آزادی چند ایرانی که به‌طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.»

البته با وجود اینکه برخی رسانه‌ها تلاش کردند تا این توافق را به حاشیه کشانده و مدعی شوند که این مبالغ به دست جمهوری اسلامی نخواهد رسید، این طرف ماجرا، جمهوری خواهان در واکنش هایشان، خشم خود نسبت به این اقدام بایدن و رویکردش در قبال سیاست خارجه جمهوری اسلامی ابراز کردند.

این چهره های برجسته که عموما از مسئولان دوران ریاست جمهوری ترامپ بودند، به شدت انتقال پول به ایران آن هم این مبلغ چشم گیر را محکوم کردند.

مایک پنس: علی‌رغم اینکه از آزادی زندانی‌مان خوشحالم اما مردم آمریکا باید بدانند که بایدن اجازه داده است بزرگترین باج تاریخ را به ایران بدهیم.

 پمپئو، وزیر سابق آمریکا: این توافق پول های زیادی را در اختیار ایران قرار می‌دهد. در زمان دولت ترامپ ایرانی ها به دنبال این پول ها بودند اما ما اجازه برداشت آن ها را نمی‌دادیم. در نتیجه این توافق هزینه آزادسازی زندانی برای آمریکا بالا می‌رود و ایران به مسیر گروگانگیری ادامه می‌دهد.

ژنرال جک کین، معاون پیشین ستاد نیروهای زمینی ارتش آمریکا: رژیم ایران یک تجارت پرسود اخاذی از گروگان را پیش می‌برد. این رژیم از این پول برای سرکوب مردم خود و گسترش جنگ نیابتی در منطقه استفاده خواهند کرد.

تام کاتن، کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا:«اگر گروگان‌ها پس از پرداخت ۶میلیارد دلار باج به‌رژیم ایران از سوی رئیس‌جمهور بایدن آزاد شوند، این مماشات فقط باعث می‌شود که آخوندها گروگانهای بیشتری بگیرند و از این پولها برای حمایت مالی از تروریسم استفاده کنند»

نیوت گینگریچ، رئیس سابق کنگره آمریکا نوشت: موافقت بایدن با پرداخت ۶میلیارد دلار به ایران از طریق کره جنوبی و عراق برای آزادی ۵ گروگان آمریکایی یک اقدام جنون‌آمیز است. اولاً ۶میلیارد دلار به دیکتاتوری ایران می‌دهد تا برای تسلیحات هسته‌ای، موشک و تروریسم هزینه کند. دوم، این سیگنال را به تروریست‌ها و دیکتاتوریها ارسال می‌کند که ربودن آمریکاییها می‌تواند بسیار سودآور باشد.

اصلاح طلبان نیز همگام با جمهوری خواهان و خبرنگاران شبکه های معاند این توافق را به حاشیه کشانده و آنها نیز غیرمستقیم محکوم کردند. برخی مدعی شدند پول های بلوکه شده ایران در کره، ۷ میلیارد بود و چرا در این توافق به ۶ میلیارد تقلیل پیدا کرده است. افرادی همچون حسام الدین آشنا، مشاور امنیتی حسن روحانی نیز سعی کردند پیروزی و افتخار توافق را از آن قطر، که واسط این توافق بوده، اعلام کنند.

اصلاح طلبان علاوه بر این یک فیلم قدیمی از علی اکبر رائفی پور نیز بازنشر کردند. رائفی در این ویدیو به تحلیل تبادل زندانیان و جاسوسان در دولت روحانی پرداخته بود و گفته بود: « هر بار که یک جاسوس را پس بدهیم، یعنی به دشمن پیام داده‌اید که جای مسامحه هست؛این یعنی بازی با امنیت ملی»

اصلاح طلبان با بازنشر این ویدیو سعی کردند تا جریان انقلابی را در مسیر توافق با آمریکا و احیای برجام، دوگانه و بی اعتماد جلوه دهند. آن ها اظهارات اینچنینی سخنوران انقلابی را بازنشر میکنند تا این مفهوم را به مخاطبان خود القا کنند که دولت ابراهیم رئیسی و به طور کلی جریان انقلابی در این سال ها به دنبال یکدست سازی حاکمیت بوده و در سال های گذشته با ایراد نمایی از ترفند های دولت حسن روحانی برای برجام و تکرار همان ترفند ها در دولت انقلابی، سعی میکند برای خود دستاورد سازی و افتخار آفرینی کنند.

حسام الدین آشنا: «سود اصلی تبادل را کسی می برد که با استفاده از دیپلماسی وساطت، معامله را تضمین کرده و ریسک مبادله را می پذیرد.#قطر» او در توئیتی دیگر نوشت: «لایحه دولت مردمی «ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت کره» در تاریخ ۱۷ مرداد توسط مجلس انقلابی اعلام وصول شد. در تاریخ ۱۹ مرداد مطابق با توافق میان ایران و آمریکا، دسترسی به ۶ میلیارد دلار اموال بلوکه شده در کره از طریق قطربرای اهداف بشردوستانه ممکن شد.#دستاورد»

مریم جمیشیدی، مدیرعامل سابق خبرگزاری های آنا و پانا: «پول‌های بلوکه‌شده‌ای که آقایان گفته بودند ۷میلیارد دلاره، آب رفت و ۶میلیارد دلار شد!چرا؟چون طلب ما از کره،به وون بوده و نه دلار وحالا بخاطر کاهش ارزش پول #کره_جنوبی کم شده! دیپلماسی عزت در دولت فشل ، یعنی تعلل دوساله تا ضرر یک میلیارد دلاری از فقط یک فقره معامله به ملت تحمیل شود»

عبدالناصر همتی: نکاتی درخصوص آزاد شدن منابع ارزی مسدودی در کره: «این که انتقاد می شود چرا دولت پذیرفته است که منابع ارزی درکره صرفاً برای خرید کالاهای اساسی و دارو باشد،فقط موضوع این دولت نیست.در دولت قبل هم پذیرفته شده بود. چراکه هرگونه توافقی خارج از بر جام، همراه با ادامه تحریم هاست. ایرادی که میتوان گرفت این است که چرا اینقدر طول داده و بعد از سه سال تحمیل هزینه،به همان نقطه اول رسیدید؟چرا اروپا را دور زدید و متوسل به کشورهای منطقه شدید؟مهمتر این که چرا به رغم ادعای یک دولت مقتدر، نتوانستید برجام را اجرا کرده و یا به توافق بهتری جهت رفع تحریم‌ها دست یابید؟ دیگر از چاپ پول «بدون پشتوانه» در سال ۱۳۹۸ هم نمی توانید صحبت کنید، چونکه امروز با توافق انجام گرفته، بانک مرکزی میتواند با پشتوانه همان ارز های آزاد شده و از طریق تأمین ارز واردات کالاهای اساسی و دارو، انبساط پولی یک سال گذشته شما را نیز عقیم کند!»

صادق زیباکلام: «معاون رئیس جمهور:بعداز آزاد شدن پولهای ایران درعراق،آزادسازی پول‌های ایران درکره جنوبی هم آغاز شده.تازمان انتقال پولها هم زندانیان مدنظر آمریکایی‌ها همچنان درایران باقی میمانند.وزارت خارجه:استفاده از پول‌ها دراختیار ایران و زندانیان‌ هم کماکان درایران هستند. ماهم البته باور میکنیم.»

محمود صادقی: «ذلت از این بیشتر؟! اولا- آن زندانیان وفق قانون مدنی ایران تبعه ایران‌ند. آزادی آنها چه ربطی به دولت آمریکا دارد؟! ثانیا- اگر جاسوس بوده اند چرا آزاد می شوند؟! اگر جاسوس نبوده اند چرا زندانی شده اند؟!»

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری