تهدید رسانههای داخلی/ نتایج یک نظرسنجی درباره گرایش شدید مردم به شبکههای اجتماعی
روند گرایش مردم و افکارعمومی به شبکههای اجتماعی رو به افزایش است.
به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، نتایج نظرسنجی شهریورماه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از یک جمعیت آماری ۱ هزار و ۵۸۱ نفره بالای ۱۸ سال نشان میدهد که افرادی که اخبار صدا و سیما را پیگیری میکنند از ۵۷.۷ درصد به ۴۲.۱ درصد رسیده است.
به عبارت دیگر، در حال حاضر، تنها کمی بیش از ۴۰ درصد از مردم برای دریافت خبرها، به رادیو و تلویزیون داخلی مراجعه میکنند!
براساس این نظرسنجی، مراجعه به فضای مجازی برای آگاهی از اخبار روز، رشدی چشمگیر داشته و از ۲۶.۱ درصد در سال ۹۷ به ۴۱.۴ درصد در شهریور ۱۴۰۰ رسیده که نشانگر افزایش ۱۵ درصدی استقبال مردم به شبکههای اجتماعی و سایتهای خبری است.
همچنین این نظرسنجی مشخص میکند سهم شبکههای ماهوارهای در خبررسانی به مردم، در دو سال و نیم گذشته تغییر چندانی نکرده است و از ۵.۳ درصد به ۵.۱ درصد رسیده و همچنان سومین منبع دریافت خبر در کشور به شمار میآید.
دوستان و آشنایان و روزنامهها به عنوان منابع خبررسانی نیز در ردههای چهارم و پنجم این نظرسنجی قرار دارند که هر دو با کاهش مخاطب روبهرو بودهاند. اگر دو سال و نیم پیش، ۴.۹ درصد مردم اخبارشان را از دوستان و آشنایان میگرفتهاند، اکنون این درصد به عدد ۲ رسیده است. سهم روزنامهها هم در خبررسانی به شدت کاهش یافته و از ۱.۸ درصد به ۰.۲ درصد رسیده که به صفر خیلی نزدیک است.