کد خبر:49922
پ

تشکیل کارگروهی برای بررسی راهکارهای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان

جمعی از روسای دانشگاه‌های کشور و تعدادی از مسئولان اجرایی در نشستی به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، راهکارهای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت نخبگان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت بهره‌گیری از توان کارشناسی نخبگان و دانشگاهیان در نظام حکمرانی، گفت: بخش‌های اجرایی با تمام توان برای تقویت منزلت نخبگان بکوشند.

رئیسی: بخش‌های اجرایی با تمام توان برای تقویت منزلت نخبگان بکوشند

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، جمعی از روسای دانشگاه‌های کشور و تعدادی از مسئولان اجرایی در نشستی به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، راهکارهای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت نخبگان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این نشست مقرر شد کارگروهی با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تشکیل شود تا با مشارکت دانشگاهیان و مقامات اجرایی، روش‌های مناسب عملی و سریع‌الوصول اجرایی برای بهره‌مندی بهتر از توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها در دولت را ارائه و تحقق آنها را پیگیری کنند.

رئیس جمهور در این جلسه با تاکید بر اهمیت جذب و بهره‌گیری از توان کارشناسی و علمی نخبگان و دانشگاهیان در نظام حکمرانی، طراحی سازوکارهایی برای تسهیل و تحکیم ارتباط دولت با شبکه نخبگانی کشور را ضروری خواند و گفت: این مهم است که سازوکارهای کارآمدی برای شکل‌گیری یک رابطه موثر میان دولت و نهاد علم فراهم شود تا بتوانیم کاملا کاربردی و مسئله‌محور از توان علمی و پژوهشی مراکز دانشگاهی و نخبگانی بهره ببریم.

رئیسی با تاکید بر ضرورت تکریم جایگاه نخبگان و دانشگاهیان و توجه به دغدغه‌های آنها خصوصا در حوزه معیشت، افزود: چنانچه ضعف و کاستی قانونی در مسیر برطرف کردن دغدغه‌های نخبگان کشور وجود دارد باید از طریق تدوین لایحه و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت حفظ منزلت و کرامت نخبگان و دانشگاهیان و لزوم توجه به معیشت آنان اظهار داشت: بخش‌های اجرایی مرتبط حتما باید در این زمینه بکوشند و در راستای حفظ و تقویت جایگاه و منزلت و کرامت نخبگان گام بردارند.

رئیس جمهور گفت: نخبگان، فرهیختگان و اعضای هیات علمی باید بدون دغدعه معیشت و تامین زندگی، به ایفای نقش مهم خود در امر آموزش و تربیت نیروهای متخصص و متعهد و کارآمد بپردازند.

در این جلسه شماری از روسای دانشگاه‌ها ضمن طرح دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و چالش‌های موجود در استفاده و بکارگیری ظرفیت‌های مراکز علمی، آمادگی دانشگاه‌ها و اعضای هیات‌های علمی را برای مشارکت در حل مسائل و کمک به تامین نیازهای کشور در عرصه‌های علمی و پژوهشی و فناوری اعلام کردند.

دیدگاه کاربران ۱ دیدگاه
  • محمد عبداللهی ۲۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۲
    0 0

    عرض سلام خدمت جناب رییس جمهور رییسی.
    حضرتعالی در مصاحبه های انتخاباتی بشدت شعار استفاده از نخبگان و شایسته سالاری را می دادید اما الان سوال بنده این هست چرا این اتفاق نیفتاده و نمی افتد؟ چرا در راس و هیات رییسه دانشگاههای که نهاد های علمی کشور هستند افراد سیاسی بجای افراد علمی انتخاب شده اند؟ چرا لااقل در این امر شرط توازن را رعایت نفرموده اید. بعنوان یک هیات علمی نخبه عرض می کنم خیلی از نخبگان دانشجو از ما سوال می کنند آیا افراد نخبه انسانهای نا شایسته هستند؟ لطفاً این عرض بنده را جدی بگیرید و به این سوال بنده جواب بدهید چقدر نخبه و کار بلد بودن و به اصطلاح شایسته بودن در انتخاب کردن جنابعالی برای دانشگاهها نقش داشته است؟ آیا می دانید یکی از علل مهاجرت نخبه ها همین موضوع هست؟

    لطفاً تجدید نظر بفرمایید و افراد نخبه و شایسته را جایگزین افراد نا شایسته بفرمایید و هر دانشگاهی که نتوانسته رشد علمی داشته باشد را عوض بفرمایید تا دیر نشده و عواقب علمی بیشتری برای دانشگاهها ایجاد نشده است. کارشناسان علمی می فرمایند بخصوص در حوزه وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی بقدری عقب افتاده ایم که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۸ به رتبه های قبلی خودمان که افتخار آمیز بودند نخواهیم رسید. حدیث حضرت بزرگوار پیغمیر عزیز که کار امروز را به فرا مسپار در اینجا مهم هست عمر نوح برای هیچکدام از ما پیش بینی نمی شود اگر کار اصلاح و خیر باید انجام شود بلافاصله انجام بفرمایید و اجازه ندهید مشمول گذشت زمان و از دست دادن اهمیت عمل بموقع شود. خواهش میکنم رعایت بفرمایید فرصت رییس جمهوری و درست کردن و اصلاحات نیز بزودی تمام می شود و خدا ناکرده ممکن هست فقط پشیمانی باقی بماند در تعویض فرد نا شایسته بعد از گذشت یک سال از شروع بکار دولت جنابعالی کم نیست حتما متوجه نقایص شده اید که به مدیران مجموعه بر می گردد لطفاً عاجل اقدام بفرمایید و طرفداران خود را ناامید نفرمایید. می دانم دانشجویان نیز خوشحال و به آینده امیدوار خواهند شد و خودشان همکاری خواهند فرمود بهمین صورت اعضای هیات علمی نیز با انگیزه بیشتری در دانشگاهها خدمت خواهند کرد. خواهش میکنم جدی بگیرید. بنا به فرمایش حضرت امام رحمت الله علیه اگر دانشگاهها درست شوند همه کشور درست خواهد شد. منتظر هستیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری