کد خبر:64884
پ

ترانزیت کالا، تحقق آرزوی دیرینه

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران و به نقل از یک منبع آگاه، راه آهن جمهوری اسلامی ایران با کمک دولت و تغییر رویکرد استراتژیک در موضوع ترانزیت کالا قصد دارد از تمام ظرفیت خود طی چند سال آینده به سهم بالایی از حمل و نقل ریلی برسد.  هدف‌گذاری اولیه مدیران راه آهن رسیدن به ۱۰۰ […]

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران و به نقل از یک منبع آگاه، راه آهن جمهوری اسلامی ایران با کمک دولت و تغییر رویکرد استراتژیک در موضوع ترانزیت کالا قصد دارد از تمام ظرفیت خود طی چند سال آینده به سهم بالایی از حمل و نقل ریلی برسد.

 هدف‌گذاری اولیه مدیران راه آهن رسیدن به ۱۰۰ میلیون تن باردرسال برای سه سال اول و رسیدن به ۳۰۰ میلیون تن درسال برای سال‌های بعد از آن است. با توجه به مسیر ترانزیت شمال جنوب از مرز ارس و اینچه برون (ریلی) و بندر امیرآباد، کاسپین و انزلی به صورت دریایی و همچنین تکمیل خط رشت به آستارا و نیز دو خطه کردن برخی خطوط تک خط داخل و نیز تبدیل سیستم فعلی از دیزل ژنراتور به لکوموتیو و ریل برقی می تواند برای رسیدن به هدف موثر باشد. ضمن آنکه خط شرق به غرب و تکمیل خط چابهار  به یونسی در شرق، این ظرفیت را تکمیل می‌کند.

 این منبع آگاه ادامه داد این ظرفیت که در حال حاضر خصوصاً در زمان جنگ  در رساندن بار هند به روسیه که بالغ بر ۴۰۰ میلیون تن در سال می باشد فرصت مغتنمی است که می‌تواند میلیاردها دلار برای کشور سودآوری و منفعت به همراه داشته باشد، مشروط بر آن است که دولت همکاری لازم را در بنادر و گمرکات با راه‌آهن داشته باشد.

 همچنین ظرفیت خالی کارخانجات داخلی اعم از مپنا لکوموتیو و واگن پارس و دیگر شرکت‌های دولتی و غیر دولتی تامین کننده لکوموتیو و واگن و نیز ظرفیت‌های مختلفی که در این راستا پیش‌بینی شده است می‌تواند این کار را محقق نماید.

  در این خصوص لازم است تیم جدید وزارت راه و شهرسازی از راه آهن جمهوری اسلامی پشتیبانی لازم را بنماید تا با انعقاد قرارداد با روسیه و کشورهای آسیای میانه لجستیک ریلی را کلید بزند.

 لازم به ذکر است آخرین توافق و قرارداد با روسیه مربوط به دوره وزارت مرحوم رستم قاسمی بود که ایشان با انعقاد ۱۰ میلیون تن بار حرکت اولیه موضوع را آغاز کرد.

 ورود بخش خصوصی به احداث خط، واگن سازی و لکوموتیو سازی در داخل و تامین کسری لکوموتیو از خارج از کشور مشروط به انتقال تکنولوژی ساخت برای آینده می‌تواند کشور را در مسیر توسعه به حد مطلوب در گام دوم انقلاب اسلامی برساند.

کلیدواژه : ترانزیتراه آهن
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری