کد خبر:10936
پ

تداوم نگرانی‌ها از خروج سرمایه از کشور/ ۹۰ میلیارد دلار در ۸ سال از ایران خارج شد!

میزان سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه در ۴ سال اخیر ۱۰ برابر افزایش یافته است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به روند خروج سرمایه های انسانی و پولی از کشور، آن را یک زنگ خطر بزرگ برای آینده ایران دانست و از سیاست های اقتصادی کشور، انتقاد کرد.

برپایه این گزارش براساس اطلاعات و اخبار منتشر شده،‌ میزان خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در کشور ترکیه تنها در چهار سال افزایش ۱۰ برابری داشته و در بازه ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ از حدود ۷۰۰ به ۷ هزار دستگاه رسیده است.

این موضوع نگرانی ها درباره ادامه خروج سرمایه از کشور را تشدید می کند. طبق آمارها، در سال های ۹۰ تا ۹۸، حدود ۹۰ میلیارد دلار از کشور خارج شده و متهم اصلی در این زمینه فضای نامناسب جذب سرمایه گذاری در داخل کشور، رشد نقدینگی نامتناسب با رشد اقتصادی و جاذبه های خارجی برای جلب سرمایه گذاری نسبت به داخل کشور به شمار می رود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، رشد فزاینده خروج سرمایه ها از کشورمان به سوی بازار ملک ترکیه از زمانی شدت گرفت که ترکیه برنامه منسجمی برای جذب سرمایه های خارجی در حوزه ملک تدارک دید. این کشور در سال های اخیر اعلام کرد بیش از هفت هزار خارجی از ۱۰۰ کشور به واسطه خرید ملک در ترکیه حق شهروندی دریافت کرده اند. از این رو کسب حق شهروندی و گذرنامه با تملک مسکن در شهرهای با جاذبه گردشگری همچون استانبول، آنکارا و ازمیر یکی از مشوق های مهم در این زمینه بوده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری