کد خبر:88875
پ

تبادل روزانه ۵۰۰ دستگاه واگن باری از مرز سرخس بین ایران وترکمنستان

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: امروز مقامات ترکمنستان در ایران هستند تا موضوع تبادل روزانه ۵۰۰ دستگاه واگن باری از مرز سرخس بین دو کشور برنامه ریزی شود.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، صبح امروز موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر توسط راه‌آهن، بین مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و مدیرعامل شرکت راه‌آهن برگزار شد. در این مراسم میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: این موافقتنامه موجب رشد سفارش‌گذاری در تولید ناوگان و توسعه خطوط ریلی خواهد شد.

وی ادامه داد: در ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه در بند «الف» آمده است که یک‌درصد درآمد دولت از محل فروش نفت به حوزه ریلی اختصاص یابد. در دولت گذشته در پنج سال برنامه توسعه باید ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از این محل اختصاص می‌یافت که ریالی اختصاص نیافت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: یکی از مهمترین کریدورهای ریلی ترانزیتی ما مسیر سرخس – بندرعباس است که ۱۶۱۰ کیلومتر طول دارد. در این مسیر برای کالاهای مختلف ۴۰ الی ۵۰ دلار به ازای هر تن بار درآمد برای کشور در حوزه ریلی داریم. ۷ لیتر گازوئیل برای هر تن بار از سرخس تا بندرعباس هزینه می‌شود. در حوزه جاده‌ای اگر همین بار با همین میزان مسیر جابجا شود ۴۰ دلار هزینه دارد، اما ۶۰ لیتر سوخت از جیب کشور به ازای هر تن بار خارج می‌شود.

وی با اشاره به موافقتنامه طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر گفت: سقف پیش بینی شده در موافقتنامه طبق مصوبه شورای اقتصاد ۷٫۵ میلیارد دلار است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۱ هزار دستگاه واگن باری، ۱۸۰۰ دستگاه واگن مسافری که ۱۲۰۰ دستگاه فعال است و ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی داریم. در صورت اجرای این موافقتنامه، در سه سال آینده با این ۷٫۵ میلیارد دلار اگر سرمایه‌گذاران را در حوزه توسعه ناوگان و خط و غیره به خط کنیم می‌توانیم ۱۰۰ هزار دستگاه واگن باری لبه‌بلند یا ۱۲ هزار دستگاه واگن مسافری یا ۷۵۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بسازیم که این جهشی در حوزه ریلی است.

صالحی افزود: در سال گذشته با تولید ۱۵۹۸ دستگاه واگن باری نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۸ درصدی محقق شد.

وی در پاسخ به سؤال مبنی بر مشوق‌های جذب سرمایه‌گذار در حوزه توسعه ناوگان و خطوط ریلی اظهار کرد: در حوزه ریلی زمانی که سال ۱۴۰۰ راه‌آهن را تحویل گرفتیم، تعداد واگن‌های باری نسبت به ۱۰ سال گذشته کاهش بسزایی یافته بود، در نوسازی ناوگان و تولید ناوگان جدید مسافری و لکوموتیو هم عقب‌ماندگی داشتیم. در حوزه بازسازی خطوط ریلی نیز عقب‌ماندگی جدی بود. همین موافقتنامه و مصوبه شورای اقتصاد به سال ۹۳ برمی‌گردد اما به درستی اجرا نشده بود.

وی تأکید کرد: این موافقتنامه سرمایه‌گذاران را تعیین تکلیف می‌کند و در دوره‌های ۳ ماهه بازگشت سرمایه بابت هر تن کیلومتر ۲۰ سی‌سی و هر نفر کیلومتر ۳۵ سی‌سی خواهیم داشت.

وی درباره آخرین وضعیت ترانزیت ریلی اظهار داشت: امروز مقامات ترکمنستان در ایران هستند تا موضوع تبادل ۵۰۰ دستگاه واگن باری در روز از مرز سرخس بین ایران و ترکمنستان به تفاهم برسند، این رقم سال گذشته ۴۰۰ دستگاه واگن بود.

وی گفت: همچنین قرارداد سه‌جانبه با قزاقستان و ترکمنستان داریم و پایان آذر ۱۴۰۱ بود که تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه بین روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران امضا شد و این برای اولین‌بار در طول تاریخ بود که محصولی را ۴۸۰۰ کیلومتر تا بندرعباس ترانزیت کردیم.

منبع
فارس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری