کد خبر:9278
پ

تازه‌ترین جزئیات از واکسن ایرانی برکت/دانش فنی ۱۰۰ درصد ایرانی

رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت گزارشی از فرآیند تولید واکسن برکت ارائه کرد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، حمیدرضا جمشیدی رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت جزئیاتی از فرآیند تولید واکسن برکت را تشریح کرد و گفت: برای تولید واکسن کرونا ۶ تیم واکسن‌سازی راه انداختیم و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که واکسن ویروس غیرفعال بهتر است. زیرا تجربه هند و چین در ساخت واکسن نیز این مسئله را به جهان ثابت کرد.

جمشیدی افزود: دانش فنی واکسن برکت صد درصد ایرانی است و به دست دانشمندان ایرانی اتفاق افتاد و حتی یک درصد هم از روش کشورهای دیگر کپی برداری نشده است.

وی گفت: در فاز دوم آزمایش اثرگذاری واکسن برکت، ۹۳٫۵ درصد افزایش تیتر آنتی بادی را شاهد بوده‌ایم و نتایج اولیه فاز سوم نشان می دهد که مراحل به خوبی پیش رفته است.

وی درباره ظرفیت تولید واکسن برکت گفت: خط اول تولید بین ۳٫۵ تا ۴ میلیون دز در ماه را تولید می‌کند. تاکنون ۶ میلیون دز تولید شده که از این تعداد، ۲٫۲ میلیون دز تحویل وزارت بهداشت شده است. البته فاصله زمانی برای تولید تا تحویل به دلیل انجام تست‌های مختلف روی واکسن‌ها، ۱۵ تا ۱۶ روز است و اگر این تست‌ها انجام شود بقیه واکسن‌ها نیز تحویل وزارت بهداشت داده می‌شود.

به گفته وی، خط دوم تولید،‌ ظرفیتی بین ۶ تا ۸ میلیون دز دارد که صددرصد تجهیزات آن آماده و نصب و پروسه تولید شروع شده است.

رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت خاطرنشان کرد: خط سوم کارخانه برکت، مجموعه‌ای با ظرفیت ۱۶ تا ۲۰ میلیون دز است و صددرصد تجهیزاتش آماده و در حال نصب است و تا یک ماه آینده تجهیزاتش کامل نصب می‌شود. این سه خط می‌تواند نیاز کشور و بخشی از نیاز منطقه را پوشش دهد.

وی گفت: ۶۵۰ نفر در این ماه‌ها به صورت شبانه‌روزی روی این پروژه کار کرده‌اند و همه تجهیزات تحریم بود و به سختی وارد این کشور شد‌. البته امریکا از روزی که برکت مجوز ورود به بازار ایران را گرفت واردات واکسن کرونا را تسهیل کرد و علت این که در یک ماه اخیر میزان واردات بیشتر شده همین امر است.

به گفته جمشیدی تاکنون ۲ میلیون دز واکسن برکت به مردم ایران تزریق شده که کمترین عوارض واکسن‌ها مربوط به برکت بوده و هیچ‌گونه مرگ مرتبط با واکسن برکت گزارش نشده است.

وی درباره انتشار مقالات مربوط به فازهای بالینی واکسن برکت گفت: ما داده‌‌های فاز یک و دو را به صورت خام منتشر کرده‌ایم. اگر کسی کار مقاله‌نویسی انجام داده باشد می‌داند که این کار راحت نیست‌. یک تیم برای نگارش مقاله تشکیل داده‌ایم و ۳۵ صفحه مقاله انگلیسی و ۱۰۰ صفحه دیتاهای خام است که ظرف دو سه روز آینده برای مجلات معتبر دنیا ارسال می‌شود. مقاله تست‌های حیوانی نیز نهایی شده است.

جمشیدی افزود: اگر مصوبه سازمان جهانی بهداشت دریافت شود، امکان صادرات واکسن نیز فراهم می‌شود. چین، روسیه و بسیاری از کشورهای دنیا برای بسیاری از داروهای خود مجوز سازمان جهانی بهداشت را نگرفته‌اند و این سازمان تاییدیه را برای واکسن‌های هندی، بسیاری از واکسن‌های اروپایی و روسی را صادر نکرده‌ است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری