کد خبر:83087
پ

تاجیکستان به بنادر دریایی پاکستان دسترسی پیدا کرد

ساعاتی پیش مجلس تاجیکستان توافقنامه تجارت ترانزیتی بین دولت‌های این کشور و پاکستان را تصویب کرد که هدف اصلی آن دسترسی کشتی‌های باربری تاجیکستان به بنادر کراچی و گوادر است.

دسترسی تاجیکستان به بنادر دریایی پاکستان فراهم شد

به گزارش روز شنبه ۳۶۱ درجه ایران به نقل از سرویس مطبوعاتی مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان، این توافقنامه در پایان سال گذشته و در پی سفر رسمی امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به پاکستان توسط دولت های دو کشور امضا شد.

«فرخ نعمت زاده» معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان نیز خاطرنشان کرد که متن توافق نامه توسط دولت پاکستان به منظور ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه حمل و نقل بین المللی کالا با استفاده از روش های مختلف حمل و نقل تهیه شده است.

وی یکی از اهداف اصلی این سند را توسعه تجارت از طریق ترانزیت از خاک پاکستان عنوان کرد.

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان تاکید کرد که این موافقتنامه فرصت های بیشتری را برای دسترسی به بنادر دریایی پاکستان در کراچی و گوادر فراهم و “حمل و نقل چندوجهی را با الحاق به کریدورهای اقتصادی چین و پاکستان ارتقا می دهد.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: طول راه های دوشنبه به کابل و ادامه آن تا اسلام آباد ۱۰۴۴ کیلومتر است که مسیر مساعدی برای دسترسی به بنادر دریایی پاکستان محسوب می شود.

وی گفت: برای مقایسه، طول جاده دوشنبه تا مرز چین (پست بازرسی کلما) ۱۰۰۸ کیلومتر است.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: دولت پاکستان چنین قراردادهایی را با دولت های برخی دیگر از کشورها به ویژه با دولت ازبکستان تهیه و منعقد کرده است.

وی افزود: تصویب این موافقتنامه با هدف گسترش جغرافیای حمل و نقل کالا و از سوی دیگر به اجرای یکی از اهداف راهبردی دولت جمهوری تاجیکستان یعنی تبدیل این جمهوری به کشور ترانزیتی کمک می کند.

آسیاپلاس نوشت که در حال حاضر شرکت های باربری تاجیکستان عمدتاً از بنادر ایرانی در جهت جنوب استفاده می کنند.

بر اساس آمار اداره آمار جمهوری تاجیکستان، گردش تجاری تاجیکستان و پاکستان در سه ماهه اول سال جاری میلادی کمی بیش از ۱۶ میلیون دلار بوده است که تنها یک درصد از کل تجارت خارجی تاجیکستان را تشکیل می دهد.

در عین حال، تجارت بین دو کشور در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر شده است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری