کد خبر:105017
پ

به حضور هشت عضو ناتو در نشست شورای امنیت اعتراض شد

دقایقی قبل در جلسه شورای امنیت که با موضع جنگ اوکراین برگزار شد، انگلیس به عنوان رئیس دوره‌ای جلسه، از نمایندگان و وزیران خارجه هشت کشور اروپایی عضو ناتو برای حضور و سخنرانی در جلسه دعوت کرده بود، این این وضع با اعتراض تند روسیه روبرو شد.

   به گزارش ۳۶۱ درجه ایران؛ از نیویورک، معاون نمایندگی روسیه در جلسه شورای امنیت با موضوع جنگ اوکراین، این اقدام خودسرانه انگلیس را نقض رویه‌های تثبیت شده شورای امنیت دانست.
دیمیتری پولیانسکی گفت: بحران اوکراین با تحریک و راهبری غرب ایجاد شده و غرب برای حفظ سلطه خود، حاضر به انجام دادن هر جنایتی است. حمله تروریستی کی یف به پل کِریمه هم جدیدترین جنایتی است که با حمایت غرب صورت گرفته است.
ریاست این نشست را هم وزیر خارجه انگلیس برعهده داشت.
رزماری دی کارلو معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در این نشست گفت: بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار اوکراینی به کشور‌های دیگر پناهنده و حدود ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در کشورخودشان آواره هستند. ما از توقف طرح صادرات غلات دریای سیاه هم که امکان ادامه صادرات ۳۳ میلیون تن موادغذایی را از سه بندر اوکراین فراهم می‌کرد، نگران هستیم.
نماینده چین هم گفت: با ابزار نظامی نمی‌توان بحران اوکراین را متوقف کرد. این بحران هر قدر هم که طول بکشد، در نهایت راه حل سیاسی دارد. در انتقال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین هم باید احتیاط و خویشتنداری بیشتری شود.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم قبل از این نشست در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف و نگرانی از تصمیم روسیه مبنی بر توقف اجرای طرح صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه گفت: این توافق که اجازه ادامه صادرات میلیون‌های تن غلات اوکراین را می‌داد، باعث شده بود که قیمت جهانی موادغذایی ۲۳ درصد کاهش یابد، این تصمیم به مردم نیازمند دنیا آسیب خواهد زد.

اظهارات:
۱ – رزماری دی کارلو- معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل
۲ – دیمیتری پولیانسکی – معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل
۴ – گنگ شوانگ – معاون نمایندگی چین در سازمان ملل
۵ – آنتونیو گوترش – دبیرکل سازمان ملل متحد

منبع
صدا و سیما
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری