کد خبر:155334
پ

بلینکن در دیدار با نخست‌وزیر یونان بر افزایش همکاری‌ها میان دو کشور تاکید کرد

وزیر خارجه آمریکا همچنین در ادامه این دیدار به با اشاره به حملات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ، مدعی شد: این حملات کشتیرانی را مختل و تجارت بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش قیمت غذا و گاز خواهد شد.

دیدار بلینکن با نخست وزیر یونان و تاکید برافزایش همکاری‌های دوجانبه میان واشنگتن و آتن

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر خود به منطقه، به جای پرواز به آتن از ترکیه راهی جزیره کرت یونان شد، جایی که در یک محیط غیررسمی یعنی خانه خانوادگی میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان در خلیج سودا که پایگاه ناتو نیز در آن جزیره قرار دارد با وی ملاقات و گفت وگو کرد.

بلینکن در دیدار با نخست وزیر یونان تاکید کرد که آتن متحد سنتی و با اهمیت واشنگتن است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در ادامه این دیدار به با اشاره به حملات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ، مدعی شد: این حملات کشتیرانی را مختل و تجارت بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش قیمت غذا و گاز خواهد شد.

نخست‌وزیر یونان نیز در این دیدار با اشاره به شرایط کنونی حاکم بر منطقه خاورمیانه و شرق دریای مدیترانه، گفت: آتن و واشنگتن می‌توانند برای کمک به حفظ امنیت در منطقه‌ای آشفته با یکدیگر همکاری کنند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، بلینکن و میتسوتاکیس قرار بود در مورد فروش جنگنده‌های ایالات متحده به آنکارا و آتن نیز با یکدیگر گفت وگو کنند.

یونان که به عنوان یکی از اعضای ناتو منتظر تصویب قرارداد خرید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی از سوی کنگره ایالات متحده است، در عین حال به دلیل اختلافات طولانی‌مدت ارضی با ترکیه در منطقه‌ای سرشار از ذخایر انرژی در شرق دریای مدیترانه، به شدت با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی واشنگتن به آنکارا مخالفت کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر خود به منطقه، شامگاه شنبه یونان را ترک و وارد امان شد و قرار است بعد از دیدار و گفت وگو با پادشاه اردن، بعدازظهر یکشنبه این کشور را به سوی مقاصد بعدی سفر خود یعنی قطر و ابوظبی ترک کند.

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه با اردوغان رئیس جمهور ترکیه و همچنین هاکان فیدان همتای ترکیه‌ای خود در استانبول دیدار کرد.

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فیدان وزیر خارجه این کشور در دیدار با همتای آمریکایی‌اش با اشاره به تجاوز فزاینده رژیم صهیونیستی، آن را تهدیدی برای سراسر منطقه دانست.

براساس این بیانیه، وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر ضرورت آتش بس در غزه و فراهم شدن ارسال دائمی کمک‌های بشردوستانه به این بخش از خاک فلسطین، تصریح کرد: از سرگیری مذاکرات درباره برپایی دو کشور ضروری است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری