کد خبر:29212
پ

اختصاصی| بزرگ‌ترین مشکل صنعت لوازم خانگی کالای قاچاق است/ نیاز داریم منابع مالی بانک‌ها به سمت تولید تغییر جهت دهند

مدیرعامل شرکت ناسیونال ایران گفت: در چهار سال گذشته به طور متوسط رشد داخلی سازی صنعت لوازم خانگی از ۴۰درصد به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

عباس ابهری مدیرعامل شرکت ناسیونال ایران در گفتگو با خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران گفت: حضرت آقا در صحبت‌هایشان از حمایت از برخی از صنایع گفتند و فرمودند که متاسفانه برخی صنایع نتوانستند پاسخ مناسبی به این حمایت‌ها بدهند. در صنعت لوازم خانگی هم رهبری به برخی از تولیدکنندگان که نام برده بودند اشاره کردند که در برخی از کالاهایشان افزایش قیمت داشتند. این سواستفاده و رفتار نابخردانه در همه دنیا مشاهده می‌شود و بر همین اساس نباید این موضوع را پای همه فعالان آن صنعت گذاشت.

وی اظهار کرد: یک یا دو شرکتی که با شیطنت افزایش قیمت کالای لوازم خانگی داشتند و از شرایط کنونی سواستفاده کردند را نباید پای همه صنعتی بنویسیم که با تمام سختی‌ها و مشکلات و اتفاقات موجود به عنوان صنعت پیشرو تلاش کردند تا وابستگی کشور را به محصول خارجی تا حد زیادی رفع کنند.

مدیرعامل شرکت ناسیونال ایران گفت: ما نباید بخاطر یکسری سودجویی‌ها و شیطنت‌ها تلاش نیروهای جوان و متخصص جهادی و داخلی که وقت و انرژی گذاشتند و دانش فنی ایجاد کردند و با مهندسی معکوس و طراحی قطعات جایگزین نیاز کشور را به اندازه وسع خود و با در نظر گرفتن شرایط تحریم ظالمانه در همه زمینه هاطی این چند سال اخیر رفع کردند را نادیده بگیریم.

وی ضمن تشکر از رهبری و توجه ایشان از تلاش فعالان صنعت لوازم خانگی بیان کرد: رهبری مثل همیشه با درایت خود فرمودند که صنعتگران واقعی کشور نه به بخاطر ادامه تحریم و نه متوقف شدن آن منتظر نماندند تا ببینند چه اتفاقی روی خواهد داد بلکه تنها راه را افزایش تولید کیفی تشخیص دادند.

ابهری با اشاره به شعارهای ۵ سال گذشته که همه با عنوان تولید و حمایت از تولید نامگذاری شده اظهار کرد: در این مدت تلاش کردیم و با توسعه تولیدات سعی داشتیم تا کیفیت را ارتقا دهیم و این کار همچنان ادامه دارد و امروز به این فکر نمی‌کنیم که کارمان به اوج رسیده و به حد کمال تولید رسیده ایم. ما هیچ ادعایی نداریم بلکه معتقدیم صنعت لوازم خانگی علی‌رغم سابقه بیش از ۵۰ سال که در کشور دارد، دوران استحاله خود را سپری کرده و همچون کودکی نونهال است که نیاز دارد مراحل بلوغ خود را طی کند.

وی گفت: ما معتقدیم اگر همچنان حمایت حاکمیت وجود داشته باشد و اجازه فعالیت کیفی داده شود ما بازارهای بزرگتر و دستاوردهای بسیار بسیار بیشتری برای کشور رقم می‌زنیم و علاوه بر اینکه نیاز کشور را تا حدودی به لحاظ کمی و کیفی مرتفع کرده‌ایم ، یقین داریم با تلاش صنعتگران نیاز کیفی هم به جایی می‌رسد که لوازم خانگی هم مثل دیگر محصولات جهانی ایران و صنایعی نظیر نانوتکنولوژی و تولید واکسن و میکروبیولوژی به رشد جهانی خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت ناسیونال ایران افزود: این صنعت بسیار پیچیده ای نیست و فقط باید اجازه رشد و تعالی دهیم. ما اکنون در قدم اول و دوم این راه هستیم و هنوز تا رسیدن به قله اهداف که دست یافتند است فاصله داریم.

چرخش منابع بانکی به سمت تولید

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم منابع مالی بانک‌ها به سمت تولید تغییر جهت داده و بجای اینکه منابع به سمت سوداگری یا غیرتولید حرکت کند، در راستای حرکت چاههای بخش تولید باشد. نرخ سود تسهیلاتی‌که من به عنوان تولیدکننده از بانک دریافت میکنم با کسی که بازرگان است یا تصمیم به خرید خانه و ماشین دارد یکی است ضمن اینکه یکسان هم وثیقه ارائه می‌کنیم. در حالیکه تولیدکننده موتور اقتصاد کشور است بر همین اساس لازم است بخشنامه‌هایی صادر شود تا چرخش منابع بانکی به سمت تولید صادقانه تر و صحیح تر شود.

ابهری درباره بحث بخشنامه‌زدایی اصلی و مانع زدایی واقعی تصریح کرد:مقام معظم رهبری در این باره اشاره جالبی داشتند که یک سازمان طی سه سال نزدیک به ۱۵۰۰ بخشنامه صادر کرده، که بیش از روزی یک عدد می‌شود و حتی فرصت خواندن آن هم بوجود نمی‌آید چه رسد به عمل کردن آن.

ضرورت تدوین نقشه راهبردی

وی افزود: ما امیدوار هستیم شرایطی بوجود آید که ما برای صنعت یک نقشه راهبردی و مشخص داشته باشیم که با جابجایی دولت‌ها و ساختار نظام مجلس، دولت و سازمان های اجرایی ؛ تولیدکننده تحت فشار نباشد و سردرگم نگردد.

جایگاه صنعت لوازم خانگی

مدیرعامل شرکت ناسیونال ایران درباره خودکفایی در صنعت لوازم خانگی بیان کرد: صنعت لوازم خانگی از سینک ظرفشویی تا ظروف چینی و گاز و یخچال، جاروبرقی و… را شامل می‌شود. در صنعت لوازم خانگی چه برودتی و چه حرارتی ما بعضا به بیش از ۹۵ درصد و برخی موارد به صد در صد خودکفایی رسیده‌ایم. برای مثال ما در تولید کولر آبی و بخاری گازی تقریبا ۱۰۰٪ محصول را در کشور می‌سازیم اما در برخی محصولات مثل تلویزیون به واسطه نوع تکنولوژی که دارد امکان ساخت داخلی بیش از ۴۰ درصد میسر نیست چون تولیدکننده پنل تلویزیون بنا بر نوع تکنولوژی فقط ۵ شرکت در دنیا هستند.

وی ادامه داد: ساخت این پنل‌ها نیاز به زیرساخت‌ها و سرمایه بسیار هنگفت دارد بنابراین کمتر کشوری به سمت خط تولید آن گام برداشته است. بر همین اساس تامین برخی قطعات توجیه اقتصادی در درازمدت حتی با بازار مصرف صد میلیون نفر در کشور منطقی نیست.

ابهری گفت: در صنعت لوازم خانگی کوچک ما بیش از ۷۰ درصد از محصولات در داخل کشور با بالاترین کیفیت و استاندارد تولید می‌شود. در چهار سال گذشته به طور متوسط رشد داخلی سازی صنعت لوازم خانگی از ۴۰درصد به بالای ۷۰ درصد رسیده است. ولی بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر در این صنعت وجود کالای قاچاق با سهم بازار بیش از ۳۵٪ است که به عنوان تهدیدی بسیار بزرگ حتی برای حمایت از کالای ایرانی با کیفیت است.

صادرات لوازم خانگی

وی درباره صادرات لوازم خانگی گفت: صادرات محصولات اکنون آغاز شده اما با توجه به نوپا بودن این صنعت میزان صادرات چندان قابل توجه نیست.در همین قدم اول بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی در سال داشته‌ایم. لوازم خانگی خرد هم در حال صادرات به کشورهای همسایه است.

مدیرعامل شرکت ناسیونال ایران اظهار کرد: با توجه به ضرورت حمایت های دولتی در بحث صادرات لوازم خانگی بیان کرد: برای صادرات از مبادی قانونی نیاز به ارتباط تجاری بین‌المللی با کل دنیا است که متاسفانه بخاطر تحریم‌های ظالمانه این امکان برای همه بخش‌ها و کشورها ممکن نیست. همچنین بحث بازگرداندن پول به حساب‌ها به دلیل همین محدودیت‌ها مهیا نیست. در بخش لوازم خانگی برای صادرات نیاز به تغییرات خاص در محصول است تا مطابق با استانداردهای کشور مقصد باشد بر همین اساس مکن است توجیه اقتصادی هم نداشته باشد. از آنجا که ما معتقدیم یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات کشور عدم وابستگی به اقتصاد نفتی است و صادرات می‌تواند به این صنعت کمک کند، در تلاش هستیم تا در این بخش رشد بیشتر و گردش مالی بیشتر داشته باشیم و حداقل به طراز موازنه صادرات و واردات دست پیدا کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری