کد خبر:93437
پ

بذر هیبرید بهاره کلزای کشور در استان خوزستان تولید می‌شود

مسئول واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان خوزستان با اشاره به تولید سالانه یکهزارتن بذر کلزا در این استان گفت: ۱۰۰ درصد بذر هیبرید بهاره کلزای کشور در استان خوزستان تولید و نگهداری می‌شود.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، جعفر قاسمی رنجبر روز شنبه افزود: استان خوزستان در تأمین مواد غذایی و امنیت غذایی کشور به ویژه تولید محصولات راهبردی مانند گندم و کلزا از مهمترین استان‌های کشور است.

وی به اهمیت بذر گندم به عنوان نخستین نهاده در تولید اشاره کرد و گفت: بذر یکی از مهمترین نهاده‌های تولید پایدار کشاورزی، تأمین کننده امنیت غذایی و لازمه تولید با عملکرد مناسب است.

مسئول واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان خوزستان ادامه داد: استان خوزستان با داشتن منابع آب و خاک مناسب و استفاده از سایر امکانات و نهاده‌های کشاورزی با همت و تلاش کشاورزان، رتبه نخست تولید دانه و بذور گندم کشور را دارد و با داشتن ۲ مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اهواز و صفی آباد با سابقه بیش از نیم قرن، یکی از مهمترین استان‌های اقلیم گرم کشور در تأمین بذور پرورشی گندم و جو استان و مناطق هم اقلیم کشور است.

۱۰۰ درصد بذر هیبرید بهاره کلزای کشور در خوزستان تولید می شود

قاسمی رنجبر گفت: هر ساله برای کاشت محصولاتی مانند گندم و کلزا به همت کشاورزان و شرکت‌های تولید کننده بذر استان، بذور گواهی شده مورد نیاز استان خوزستان با همیاری سازمان جهاد کشاورزی زیر نظر کارشناسان مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تهیه و تدارک دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: استان خوزستان علاوه بر اینکه رتبه نخست کشور در تولید دانه گندم را دارد از رتبه اول کشوری در زمینه تولید بذر گندم و تولید بذر کلزا هیبرید بهاره نیز برخوردار است.

مسئول واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان خوزستان گفت: استان خوزستان با تولید سالانه ۵۰ هزار تن بذر گندم، حدود ۱۵ درصد بذر گندم کشور و با تولید یکهزار تن بذر کلزا، ۱۰۰ درصد بذر هیبرید بهاره کشور را برعهده دارد و محصولات تولید شده در انبارهای شرکت‌ها نگهداری و در سال زراعی جدید پس از فرآوری و بوجاری در اختیار کشاورزان قرار خواهند گرفت.

قاسمی رنجبر با بیان اینکه تولید بذور در طبقات پرورشی توسط کارشناسان و محققین مراکز تحقیقات کشاورزی اهواز و صفی آباد انجام می‌شود، بیان کرد: این بذور تولیدی، دارای ارقام جدید با عملکرد مناسب و مقاوم به بیماری‌ها و مناسب با شرایط آب و هوایی خوزستان هستند که پس از تولید در این مراکز، توسط ۲۲ شرکت توانمند تولید کننده بذر در بخش خصوصی تکثیر و فرآوری و در طبقه گواهی شده در بین کشاورزان توزیع می‌شوند.

وی افزود: مصرف بذر گواهی شده نقش اساسی در افزایش محصولات کشاورزی و غذای روزمره مردم دارد و با استفاده از این بذور گواهی شده توسط کشاورزان، مزارع به علف‌های هرز، جو و بیماری‌ها آلوده نمی‌شوند و کشاورزان به افزایش عملکرد، درآمد مناسب و افزایش تولید دست پیدا خواهند کرد.

۱۰۰ درصد بذر هیبرید بهاره کلزای کشور در خوزستان تولید می شود

مسئول واحد تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان خوزستان بیان کرد: در سال جاری نیز با برنامه ریزی‌های وزارتخانه و حمایت‌های سازمان جهادکشاورزی با تلاش شرکت‌های تولید کننده بذر استان، حدود ۵۰ هزارتن بذر گندم در طبقات مختلف تولید و خریداری شد و تاکنون ۹۰ درصد برنامه بذر گندم استان محقق شده است،

وی افزود: از این مقدار تولید، حدود ۸۰۰ تن بذور پرورشی، سه هزار و ۵۰۰ تن بذور مادری و ۴۶ هزارتن بذور گواهی شده است.

شهرستان دزفول با تولید سالانه حدود سه میلیون تن محصول کشاورزی و باغی از قطب های کشاورزی جنوب غرب کشور است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری