کد خبر:27822
پ

اختصاصی| بخش دولتی مطالبات تولیدکنندگان را نقدی پرداخت نمی‌کند/ تصمیمات دولتی نمی‌تواند چاره‌ساز باشد

مدیر شرکت کوشا فن پارس گفت: بیشترین مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از خریداران بخش دولتی است.

مجید روحی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کوشا فن‌پارس که چندی پیش در دیدار با مقام معظم رهبری به مسائل موجود در حوزه تجهیزات پزشکی پرداخت، در گفتگو با خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران گفت: مطالبات در این حوزه بسیار زیاد است و یکی از بحث‌های اصلی ما تامین مواد اولیه برای تولید، نقدینگی و وصول شدن مطالبات از بخش دولتی است.

وی اظهار کرد: از مهم‌ترین چالش‌ها در بخش تولید تجهیزات پزشکی، مطالبات شرکت‌ها از دستگاه‌های دولتی است. بر همین اساس اگر مطالبات از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پاسخ داده شود می‌تواند تاثیرگذار در زمینه تامین نقدینگی باشد.

مدیر شرکت کوشا فن پارس تصریح کرد: دولت در حال حاضر خرید نقدی از شرکت‌های تولیدکننده ندارد و در بجای پرداخت وجه اوراق بهادار به آنها می‌دهد که برای اکثر شرکت‌ها مشکل‌ساز است چراکه تاریخ مشخصی ندارند و نمی‌توان روی سررسید آنها حساب باز کرد بنابراین بیشترین مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از خریداران بخش دولتی است.

وی ادامه داد: مسئله دیگر در حوزه مطالبات، تامین مواد اولیه و اصلاح مقرراتی است که برای ترخیص کالاها از گمرک وجود دارد چراکه گاه خارج کردن کالا از گمرک هشت ماه طول می‌کشد. پیشنهاد ما در این باره این است که مسیر و کلیدور سبزی برای تولیدکنندگان در گمرک کل کشور در نظر گرفته شود تا این رویه زمان کمتری به طول انجامد.

روحی همچنین تاکید کرد: در بحث تصمیم‌سازی‌ها نیز لازم است برای قوانین و رگولاتوری‌هایی که اتخاذ می‌شود از تشکل‌های بخش خصوصی هم استعلام شود و نقش بیشتری برای آنها در نظر گرفته شود. تصمیماتی که بخش دولتی به صورت تنهایی می‌گیرد هیچگاه نمی‌تواند چاره‌ساز باشد بنابراین لازم است تشکل‌های خصوصی را در زمان تصمیم‌سازی‌ها بیشتر دخالت دهند و بدانند در افزایش کمی و کیفی تولیدات و ارتقای صنایع تجهیزات پزشکی کشور این تشکل‌ها نقش تاثیرگذار و پراهمیتی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره جایگاه تجهیزات پزشکی کشور گفت: تجهیزات پزشکی در خیلی از حوزه‌ها و گروه‌‎های کالایی در حال تامین تا ۱۰۰ درصد نیاز کل کشوراست و به طور متوسط در این صنعت حدود ۷۰ درصد از نیاز کشور توسط تولیدکنندگان پاسخ داده شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کوشا فن‌پارس با بیان اینکه در صنعت تجهیزات پزشکی حرکت به سمت خوداتکایی و افزایش کیفیت بسیار مهم است، درباره صادرات تولیدات ایرانی تشریح کرد: باید در حوزه صادرات تلاش بیشتری انجام شود چراکه در این بخش نیاز به بسترسازی کاملا محسوس است.

وی افزود: یکی از بحث‌های حوزه صادرات، امنیت اقتصادی و روابط بین کشورهاست که اگر این ارتباطات قوی‌تر شود زمینه بهتری برای صادرات فراهم می‌شود. ضمن اینکه در حال حاضر بخاطر تحریم‌ها بحث تعاملات سیستم بانکی با خارج از کشور کاملا قطع است. همچنین در بحث‌های لجستیک و تامین مواد اولیه در خارج از کشور برای حوزه صادرات هم مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

روحی در پایان سخنانش تاکید کرد: ما شانس خوبی در ارائه تولیدات به کشورهای منطقه داریم و می‌توانیم تجهیزات را با کیفیت و قیمت‌های مناسب در سبد کالایی (برای مراکز درمانی همه گونه تجهیزات درمانی اعم از اتاق عمل و هتلینگ بیمارستان‌های خصوصی و دولتی داشته باشیم و مواد مصرفی آنها را تامین کنیم) سایر کشورها قرار دهیم و سهم بیشتری از صادرات تجهیزات کسب کنیم زیرا ما در این حوزه پتانسیل بسیار زیادی داریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری