کد خبر:8115
پ

با تزریق دوز دوم واکسن، چه کارهایی می توانم انجام دهم؟

 اگر خوش اقبال هستید و تاکنون کاملاً در مقابل کوید-۱۹ واکسینه شده‌اید، احتمال ابتلای شما به ویروس بسیار کم خواهد بود و دیگر خطر جدی بیماری شما را تهدید نمی کند و ناقل هم نیستید. معنای‌ آن این است که می‌توانید به زندگی عادی سابق برگردید و از انجام کارهای روزانه برای ایمنی خود و […]

 اگر خوش اقبال هستید و تاکنون کاملاً در مقابل کوید-۱۹ واکسینه شده‌اید، احتمال ابتلای شما به ویروس بسیار کم خواهد بود و دیگر خطر جدی بیماری شما را تهدید نمی کند و ناقل هم نیستید. معنای‌ آن این است که می‌توانید به زندگی عادی سابق برگردید و از انجام کارهای روزانه برای ایمنی خود و دیگران اجتناب نکنید.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، دو هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن، ایمنی شما به حد مطلوب می رسد. سیستم دفاعی بدن برای اطلاع از نحوه تشخیص و مبارزه با ویروس عامل کوید-۱۹ به این مدت زمان نیاز دارد. تا زمانی که این ۲ هفته به طور کامل سپری نشده باشد، کاملا در مقابل ویروس واکسینه نشده‌اید.
حتی اگر بعد از گذشت این زمان، به دلیل بیماری یا مصرف دارویی  سیستم ایمنی بدن ضعیف شده باشد، لازم است که با پزشک مشورت کنید. رعایت این موارد می‌تواند مانع ایمنی کامل از واکسن شود، بنابراین پزشک ممکن است توصیه کند تا به انجام برخی اقدامات ایمنی ادامه دهید.

 آیا باز هم لازم است در فضای باز ماسک بزنم؟

کارشناسان می‌گویند به محض انجام واکسیناسیون کامل، می‌توانید با خیال راحت کارهای خاصی را بدون زدن ماسک در خارج از منزل انجام دهید، مانند: 

– پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری
– با افراد کاملاً واکسینه شده یا واکسینه نشده به میهمانی‌های کوچک بروید.
– با دوستان خود از چند خانواده در یک رستوران سر باز غذا بخورید.

اما اگر می‌خواهید به یک مراسم بزرگ و شلوغ مانند مهمانی‌ بروید، هنوز هم لازم است ماسک بزنید:

 کنسرت، گروه ورزشی، رژه نظامی

 آیا باید در داخل خانه هم ماسک بزنم؟ 

در برخی موارد، پس از انجام واکسیناسیون کامل، نیازی به زدن ماسک یا رعایت فاصله یک مترو‌نیم در خانه ندارید.

بدون ماسک هم می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

با افراد کاملاً واکسینه شده دور هم جمع شوید.
شرکت در اجتماعات کوچک با افراد واکسینه نشده(از جمله کودکان) از یک خانواده دیگر

متخصصان هنوز هم در حال مطالعه هستند تا بدانند این واکسن تا چقدر می‌تواند ما را از ابتلا به ویروس، بیماری ناشی از آن یا انتشار آن به سایر افراد باز دارد. بنابراین اگر در جمع افراد غیر واکسینه یا کهنسال یا برخی بیماری‌های طولانی مدت و در معرض خطر شدید بیماری کوید-۱۹ قرار دارید، بهتر است ماسک بزنید.

 همچنین بهتر است ماسک بزنید، زمانی که: 

– وارد ساختمان‌های عمومی مانند مراکز خرید، فروشگاه‌های موادغذایی، فرودگاه و بیمارستان می‌شوید.
– در خانه‌ای با افراد واکسینه نشده(از جمله کودکان) از بیش از یک خانواده، دور هم جمع می‌شوید.
– در خانه با فردی واکسینه نشده و در معرض خطر بیشتر بیماری کرونا، ملاقات می‌کنید.
– از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند هواپیما، اتوبوس یا قطار استفاده می‌کنید.

پیشگیری از رفتن به اجتماعات بزرگ داخل ساختمان مطمئن‌تر است.

 آیا رفتن به مسافرت بی‌خطر است؟ 

بستگی به این دارد که به کجا می‌روید. پس از واکسیناسیون کامل، می توانید با خیال راحت به خارج از کشور سفر کنید. نیازی به انجام آزمایش کرونا قبل یا بعد از سفر نیست، مگر اینکه مکانی که به آن سفر می‌کنید ناایمن باشد. در بازگشت نیز نیازی به قرنطینه شدن نیست.

 هنوز هم باید در هنگام سفر برخی اقدامات ایمنی را رعایت کنید:

 – ماسک بزنید.
 – در صورت امکان،یک مترونیم از دیگران فاصله داشته باشید و از ورود به ازدحام جمعیت پرهیز کنید.
– دست‌های خود را مرتباً بشویید یا از ضد عفونی‌کننده دست استفاده کنید.
 اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، با خیال راحت به آنجا بروید و از میزان انتشار ویروس در آنجا اطلاعات کسب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید توصیه‌های لازم را رعایت کنید. از شرکت هواپیمایی بخواهید که آیا لازم است مدارک واکسیناسیون را به همراه داشته باشید. همچنین بررسی کنید که آیا کشور مقصد دارای محدودیت سفر مانند انجام آزمایش یا نیاز به قرنطینه یا دانستن توصیه‌های لازم در داخل خانه را دارد.
قبل از ترک کشور نیازی به آزمایش کوید-۱۹ نخواهید داشت مگر اینکه در کشور مقصد مورد نیاز باشد اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند۳ تا ۵ روز پس از بازگشت به وطن آزمایش کرونا انجام دهید.
 اگر در خارج از کشور زندگی می‌کنید و کاملاً واکسینه شده‌اید و می‌خواهید به کشور خود بازگردید، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری بیش از ۳ روز قبل از پرواز به آزمایش کوید-۱۹ نیاز دارد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که رعایت این امر به دلیل انتشار انواع کوید-۱۹ است که برخی از آنها ممکن است موجب کاهش اثر واکسن شوند.
 قبل از ترک کشور نیازی به آزمایش کوید-۱۹ ندارید، مگر اینکه در کشور مقصد به آن نیاز باشد اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند ۳ تا ۵ روز پس از بازگشت به کشور خود، آزمایش کرونا انجام دهید.
 اگر در خارج از کشور زندگی می‌کنید و کاملاً واکسینه شده‌اید و می‌خواهید مجدداً به کشور خود بازگردید ، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری بیش از ۳ روز قبل از پرواز به انجام آزمایش کرونا نیاز دارد. 
 اگر در تماس با شخص مبتلا به کرونا قرار گرفتم، چه کاری انجام دهم؟ انجام کامل واکسیناسیون به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به ویروس را کاهش می‌دهد اما متخصصان هنوز هم توصیه می‌کنند که به علائم زیر توجه کنید:

تب و لرز، سرفه، مشکل تنفسی، خستگی، درد یا سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، گلو درد، احتقان یا آبریزش بینی، تهوع یا استفراغ  و اسهال

 اگر اخیراً در نزدیکی فرد مبتلا بوده‌اید و در مکانی با افراد زیادی زندگی می‌کنید مانند مرکز اصلاح و تربیت یا اقامتگاه‌ها، باید ۱۴ روز پس از آن در معرض آزمایش قرار بگیرید و خود را قرنطینه کنید، حتی اگر علائمی هم ندارید.

منبع: salamat.ir

کلیدواژه : ایمنیواکسن کرونا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری