کد خبر:200234
پ

بازگشت سیمرغ مردمی / بازگشت جشنواره فیلم فجر به دوران طلایی

نگاهی به متن فراخوان جشنواره چهل‌وسوم فیلم فجر و تفاوت‌های آن با دوره‌های گذشته از جمله زمان انتشار و یا بازگشت سیمرغ مردمی و عزم برای برگزاری تمام بخش‌های اصلی و جنبی این رویداد، در کنار زمزمه حضور گرایش‌های مختلف سینمایی در این دوره بازگشت جشنواره فیلم فجر به دوران طلایی را تداعی می‌کند.

جشنواره فیلم فجر در تکاپوی تکامل؛ بازگشت واقعی سیمرغ مردمی

نگاهی به متن فراخوان جشنواره چهل‌وسوم فیلم فجر و تفاوت‌های آن با دوره‌های گذشته از جمله زمان انتشار و یا بازگشت سیمرغ مردمی و عزم برای برگزاری تمام بخش‌های اصلی و جنبی این رویداد، در کنار زمزمه حضور گرایش‌های مختلف سینمایی در این دوره بازگشت جشنواره فیلم فجر به دوران طلایی را تداعی می‌کند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، فراخوان بخش ملی چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی ۳ ماه زودتر نسبت به فراخوان دوره قبل منتشر شد که اگرچه تفاوت‌های چندانی میان متن فراخوان این دوره با دوره گذشته جشنواره به چشم نمی‌خورد اما شواهد حاکی از حضور گسترده گرایش‌های مختلف سینمایی در این رویداد و عزم برگزارکنندگان مبنی بر رعایت زمان‌بندی و برگزاری تمامی بخش‌های اصلی و فرعی جشنواره است.

البته همین که محمد خزاعی به‌عنوان دبیر این رویداد، به جای نمادسازی برای زمان انتشار فراخوان جشنواره که سال گذشته، ۲۱ شهریور رقم خورد، از هم‌اکنون نسبت به انتشار آن همت کرده، این امید را به وجود آورده که قرار است نظم تاریخی به‌مراتب بهتری نسبت به ادوار اخیر رقم بخورد؛ دوره‌های اخیری که برخی بی‌نظمی‌ها و تشتت در عدم‌رعایت زمان‌بندی، در کنار شرایط پیچیده سیاسی و اجتماعی، حاشیه‌هایی جدی را برای مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور رقم زد.

یکی از موارد فراخوان امسال، به عنوان «جایزه ویژه جشنواره» مربوط است که این عنوان، مستقل از جایزه‌ ویژه‌ هیات داوران است و باید دید که شاخص‌های این عنوان چه مواردی است

اگر متن فراخوان دو دوره چهل‌دوم و چهل‌وسوم را مقایسه کنیم به‌خوبی مشخص می‌شود که در این دوره تا چه اندازه بر روی زمان تاکید شده است تا جایی که تاریخ اعلام جدول نمایش در سامانه‌های فروش و اختصاص بلیط، آزمایش و آماده‌سازی سامانه‌های فروش بلیت، آغاز و پایان اختصاص بلیت به صاحبان آثار، صنوف سینمایی و رسانه‌های تخصصی، آغاز و پایان فروش بلیت برای تماشاگران سینمای ایران به روشنی اعلام شده که این موارد، در کمتر فراخوان ادوار اخیر جشنواره مشاهده شده است.

مورد بعدی فراخوان امسال، به عنوان «جایزه ویژه جشنواره» مربوط است که این عنوان، مستقل از جایزه‌ ویژه‌ هیات داوران است و باید دید که شاخص‌های این عنوان چه مواردی است.

همچنین در جشنواره امسال، علاوه بر سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی که جایزه ویژه سردار شهید سلیمانی است، یک جایزه مستقل با عنوان نشان ویژه شهید جمهور برای بهترین فیلم با نگاه به دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت های کشور در نظر گرفته شده است که شاخص مناسبتی خوبی برای این دوره به حساب می‌آید.

مورد خوبی که در فراخوان این دوره آورده شده، پذیرش نسخه راف‌کات فیلم‌ها است که تقریبا هرساله، محلی برای بروز چالش‌هایی بوده است. با اصلاح این رویه و پذیرش نسخه راف‌کات فیلم‌ها، سایه برخی حواشی، از سر جشنواره برداشته می‌شود.

بوی یک جشنواره فیلم فجر داغ به مشام می‌رسد

بند مهم فراخوان جشنواره امسال، در نظر گرفتن سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران است که این بند در فراخوان جشنواره سال گذشته نیز وجود داشت اما اجرایی نشد. یک اتفاق مغتنم و حرفه‌ای است که جشنواره امسال، نظرسنجی مردمی را بازگردانده و سیمرغ این بخش را اعطا کند. هیچ گفته‌ای در این بخش، عجیب‌تر از آن نیست که هیچ جشنواره‌ای در دنیا چنین بخشی ندارد و ما هم نباید داشته باشیم. وقتی مبدع یک ابتکار حرفه‌ای و مهم می‌شویم که با خردجمعی و اقبال گسترده‌ای مواجه است، چرا نباید نسبت به تقویت زیرساخت‌های این بخش همت کرد و آن را بدون کمترین باگ اجرایی، به تقویم هرساله جشنواره تبدیل نکرد؟

اکنون که حدود هفت‌ماه‌ونیم تا آغاز جشنواره فرصت داریم، یک برهه طلایی است تا بتوان نسبت به تقویت زیرساخت‌ها همت کرد و اقبال حداکثری مخاطب را به این رویداد بازگرداند

اکنون که حدود هفت‌ماه‌ونیم تا آغاز جشنواره فرصت داریم، یک برهه طلایی است تا بتوان نسبت به رفع موانع این بخش همت کرد و با جمع‌آوری هوشمندانه آرای مردمی، اقبال حداکثری مخاطب را به این جشنواره بازگردانده و آن را با کمترین حاشیه و نقد زائدی برگزار کرد.

آن‌طور که از این فراخوان مشخص است، با جشنواره کاملی مواجه هستیم که علاوه بر شاخه‌های معمول هرساله، بخش‌های نگاه نو، مستند و کوتاه با اعطای سیمرغ برگزار خواهد شد و بر روی کاغذ همه چیز آماده یک بازگشت قدرتمندانه به دوران طلایی جشنواره فجر است.

علاوه بر این فراخوان جامع و سابقه خوبی که از دبیری خزاعی در دوره سی‌ام در ذهن‌ها مانده، خبرهای خوبی هم از تنوع تولیدات امسال به گوش می‌رسد و تمرکز گرایش‌های مختلف سینمایی به فیلمسازی؛ بنابراین امیدواری بسیاری وجود دارد که آثار چهره‌های شاخص سینمای ایران در یک چارچوب ساختاری درست، به جشنواره‌ای قابل‌اعتنا و ماندگار ختم شود؛ جشنواره‌ای که خیلی‌ها منتظر چنین تلاقی طلایی در آن هستند.

کلیدواژه : جشنواره فیلم فجر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری