کد خبر:46142
پ

بازخوانی پرونده ۲۵ ساله اصلاح طلبان-۲| اصلاحات فرزندی جز فتنه نداشت

۲۵ سال از شروع فعالیت اصلاح‌طلبان زمان کافی است تا پرونده فعالیت‌های این جناح را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، پرونده کسانی که از ایران رفته‌اند یا به عبارت بهتر گریخته‌اند قطور است؛ پرونده‌ای است که در صدر آن کسی به نام «ابوالحسن بنی‌صدر» به چشم می‌خورد. اکبر گنجی، علی افشاری، محسن سازگارا، ابراهیم نبوی و… نام‌های آمیخته با سیاستی بودند که پس از دوران اصلاحات در مطبوعات و روزنامه‌های زنجیره‌ای مشغول به کار شدند. فضای سیاسی جامعه را ملتهب کردند و دست آخر هم، سر از کشورهای غربی درآوردند.

برخی از این افراد نظیر احمد باطبی اگر هم در ایران سر و کارشان با مطبوعات و رسانه‌های جمعی نیفتاد پس از فرار از کشور توانستند جذب شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان بشوند تا حداقل اگر هنر و فنی برای ارائه ندارند از راه تبلیغات منفی برای سرزمین مادریشان امرار معاش کنند.

از جبهه تا ارتداد

اکبر گنجی را می‌توان نمونه تمام عیار یک تندروی دو آتشه دانست، چه آن زمان که به اکبر پونزی مشهور بود و در خیابان‌های تهران با پونز روسری را به پیشانی خانم‌های بی‌حجاب می‌دوخت و چه زمانی که از راه قبلی خود بازگشت و به مرور، راه ارتداد در پیش گرفت و تا رسیدن به مقام یک مرتد کامل از پای ننشست. گنجی زمانی که سپاه درگیر نبرد با ارتش صدام بود با سخنرانی‌های اختلاف افکنانه علیه فرماندهان نظامی بساط بلوا و آشوب را درون جبهه مهیا کرد و در ‌‌نهایت نیز در میانه‌های جنگ از سپاه استعفا داد و بیرون آمد. اکبر گنجی در این زمان هنوز ظاهر حزب الهی‌اش را حفظ کرده بود و تا روزی که منکر وجود مقدس امام زمان (عج) شود راه زیادی در پیش داشت.

دوم خرداد برای امثال اکبر گنجی به مثابه فرصتی استثنایی بود که خیلی خوب از آن بهره بردند در این زمان بود که او با انتشار کتابهای داستان‌گونه «تاریک‌خانه اشباح» و «عالیجناب سرخ پوش» و «خاکستری پوش» به شهرت رسید. ادامه دروغ پردازی‌های گنجی در مطبوعات کارش را به زندان کشاند، جایی که توانست سکوی پرتابش به خارج از کشور بشود و غربی‌ها را وادار کرد جایزه‌های زیادی برای اکبر گنجی تدارک ببینند.

از اصلاحات تا عبور از خاتمی

دوم خرداد و جریان اصلاح طلبی برای امثال افشاری کافی نبود. وی پس از مدتی پروژه‌های براندازانه را تعقیب و طرح عبور از خاتمی را مطرح کرد فعالیت‌های مشکوک علی افشاری در ‌‌نهایت او را به‌‌ همان جایی فرستاد که دیگر هم‌مسلکانش برای رسیدن به آن عنان از کف داده بودند. علی افشاری در خدمت صدای آمریکا و رادیو فردا به فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام اسلامی و ملت ایران مشغول شد و البته برنامه‌های او نیز مانند اکبر گنجی دیگر بیننده‌ای ندارد و به همین دلیل حتی رسانه‌هایی مانند صدای آمریکا نیز عملاً او را کنار گذاشته و حتی الامکان از نظراتش استفاده نمی‌کنند.

 مردی که شیر خر خورده است

عطاالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات بود؛ مردی که وی را «زینت‌الوزرای دولت اصلاحات» معرفی می‌کردند و جمله مشهور او که زمانی گفته بود در کودکی شیر خر خورده! نیز برای همه آشناست.

سیاست تساهل و تسامح او شهره خاص و عام بود و همچنین اظهار نظر مشهور او پیرامون رئیس جمهور دولت هفتم ایران نیز بصورت عجیبی در خاطره‌ها ماند که گفته بود:‌ «اگر امکان تغییر در قانون اساسی وجود داشته باشد آقای هاشمی شایسته‌ترین فرد برای احراز این مسئولیت است! »

مهاجرانی که از مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی است، بعدها در سال ۸۳ از ایران خارج شد و به انگلستان رفت و هیچگاه بازنگشت.

بانی اصلاحات فراری شد

عده‌ای می‌گفتند محسن سازگارا از بانیان اصلاحات است. وی از اعضای حلقه مشهور کیان نیز هست؛ سازگارا که سوابق مختلف اجرایی نیز داشته است در دوره اصلاحات به روزنامه‌نگاری هم روی آورد. وی بعدها به دلیل برخی جرائم، محکوم شد اما در سفری که اعلام کردند برای درمان بیماری قلبی بوده از ایران خارج شد و به انگلستان رفت. سازگارا پس از مدتی هم به آمریکا پناهنده شد .از محسن سازگارا در پرونده‌ای امنیتی که بهزاد نبوی(فعال شهیر اصلاح‌طلب) هم در آن دخیل بوده نام برده می‌شود. این فرد در جریان فتنه سال ۸۸ نیز تلاش‌های فراوانی در حمایت از فتنه‌گران بعمل آورد.

حزب الهی که به دامن بهایت پناه برد

از توبه نصوح تا سکس و فلسفه راه ناهمگونی بود که محسن مخملباف در طی ۳ دهه گذشته آن را طی کرد. مخملباف از تندرو‌ترین انقلابی‌های اواخر دهه ۵۰ که با فیلم مذهبی توبه نصوح کارش را در سینما آغاز کرد، توبه نصوح داستان مردی را روایت می‌کند که در آستانه مرگ به دنبال گرفتن حلالیت از کسانی است که زمانی به آن‌ها ظلم کرده بود. محتوای دینی و معنوی این فیلم باعث شد محافل مذهبی و سیاسی به این کارگردان جوان توجه نشان دهند اما در ‌‌نهایت و به دلیل آشفتگی فکری و ذهنی که داشت سر از اسرائیل درآورد و برای خوش خدمتی به صهیونیست‌ها فیلمی درباره فرقه بهایت ساخت.

فیلمی که اگر از جهات سینمایی و هنری چیزی برای عرضه به مخاطبین خود نداشت اما در عوض پیام‌های سیاسی و ضد ایرانی آن آنقدر بود که در جشنواره فیلم اسرائیل توسط صهیونیست‌ها مورد تقدیر قرار بگیرد. مخملباف پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ فعالیت‌های سیاسی خود را توسعه داد و به عنوان یکی از منصوبین سران فتنه در خارج از کشور مشغول به فعالیت شد اما پس از مدتی آنقدر آش فتنه را شور کرد که توسط فتنه گران داخلی و خارجی هم کنار گذاشته شد و به جایی رسید که دیگر حتی فیلم‌هایش نیز در محافل هنری مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

لیدرهای اصلاحات

اگر نگاهی به فتنه ۸۸ و اتفاقات آن سال بیندازیم افرادی که به اصطلاح لیدر اصلاحات بودند زمام امور را در دست داشتند. میر حسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی افرادی که از اصلاحات دم می‌زدند اما آتشی به جان کشور انداختند.

یکی از تلخ‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین رخدادهای سال ۸۸ این بود که بیگانگان ازجمله مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی شروع کردند به حمایت از کسانی که حاضر نبودند نتایج انتخابات را بپذیرند و موجبات درگیری و آشوب را فراهم کردند. برای نمونه باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت ایالات متّحده در ۵ تیر ۱۳۸۸ در حاشیه‌ی اجلاس گروه دی ۸ گفت: «موسوی به منشأ الهام آن دسته از هم‌وطنان خود تبدیل شده است که خواهان گشایش به‌سوی غرب هستند. او نماینده‌ی بسیاری از افراد است که در خیابانها هستند و شجاعت فوق‌العاده‌ای از خود نشان میدهند.».

به گفته مهدی فضائلی فتنه ٨٨ که حماسه ٩ دی، نقطه پایانی بر آن و شروع بازسازی خسارت‌ها بود، از چنان ابعاد متنوعی برخوردار بود که پرداختن به همه آن‌ها از پیامدهای اقتصادی و معیشتی و تأثیر منفی بر روند مذاکرات هسته‌ای گرفته تا گسترش ناامنی‌های اجتماعی و امنیتی و امیدوار شدن دشمنان ملت، به صدها ساعت گفت‌وگو و ده‌ها جلد کتاب نیاز دارد. سرانجام خوشی در انتظار هیچ کدام از سران فتنه نبود و هم اکنون میر حسین موسوی همراه با همسرش و مهدی کروبی در حصر خانگی به سر می‌برند.همچنین سید محمد خاتمی مقبولیت خود را برای همیشه از دست داد و دیگر اصلاحات نماینده‌ مقبولی ندارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری