کد خبر:22811
پ

بازخوانی خلاصه دادگاه محمدعلی ابطحی/ فتنه ۸۸

در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ که از سوی مقام معظم رهبری «فتنه» تعبیر شد، عوامل زیادی نقش‌آفرینی کردند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ که از سوی مقام معظم رهبری «فتنه» تعبیر شد، عوامل زیادی از جمله نامزدهای شکست‌خورده انتخابات ریاست‌جمهوری، منابع فکری آنان، عوامل خارج کشور، گروهک‌های معاند و منافق و… نقش‌آفرینی کردند.

در این میان افرادی چون محمدعلی ابطحی به عنوان متهمان حوادث پس از انتخابات دادگاهی شدند. نقطه مهم این دادگاه‌ها اعترافات محمدعلی ابطحی بود که «تقلب اسم رمز آشوب بود». وی در اعترافات خود به برخی پشت پرده‌های وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ اشاره کرد و گفت: انتخابات دور دهم، انتخابات متفاوتی بود و شاید انتخاباتی بود که دو تا سه سال برای آن کار شده بود و تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان پس از شکست در سه انتخابات برای به نوعی محدود کردن مقام معظم رهبری و اعتقادات مردم حرکت کردند. اصلی‌ترین اتفاقی که در این انتخابات افتاد و البته در طول برگزاری، قبل و بعد از انتخابات هم مطرح بود، مسئله تقلب است. بنده البته جایی مطرح کردم که تقلب یک اسم رمز آشوب شده است که در آن لشکرسازی برای تقلب وجود داشت و تمرین پهن شدن مردم هم در خیابان‌ها هم در آن موجود بود.

وی همچنین در محاکمه خود اعلام کرد: تمرین نگه داشتن گسترده مردم در خیابان‌ها در چارچوب تقلب بود که می‌توانست معنا پیدا کند. این حرف را از سر اعتقاد می‌زنم؛ آقای موسوی از سر نادانی، آقای خاتمی از سر خیانت و آقای هاشمی رفسنجانی از سر انتقام گیری وارد این ماجرا شدند.

با اینکه برخی محافل خبری، اعترافات ابطحی را به دلیل «شکنجه و تحت فشاربودن» می‌دانستند اما وی در گفت‌وگویی تلویزیونی، این ادعاها را تکذیب کرد.

ابطحی در این مصاحبه تلویزیونی گفت: خودم درخواست صحبت در این دادگاه را داده بودم. از این جهت که این دادگاه فرصت خوبی بود تا بتوانم حرف بزنم؛ چراکه در این دادگاه رسانه‌ها حضور داشتند و می‌توانستم از این فرصت برای مطرح کردن دیدگاه‌های خودم استفاده کنم و در حقیقت شجاعت خودم را به منصه ظهور برسانم و بعد هم روی این سخنانم مقاومت ‌کنم.

محمّدعلی ابطحی مسئول دفتر رئیس‌جمهور سابق(محمد خاتمی) در مورد بحث تقلب اذعان کرد: «تقلب در انتخابات در ایران از سال ۷۶ اوّلین بار (توسط فرد مورد اشاره) مطرح شد که اصلاح‏‌طلبان از آن زمان به بعد از این صحبت خیلی استفاده کردند و در این انتخابات هم این بحث را بهزاد نبوی مطرح کرد و در ستاد خاتمی به‏ عنوان مسئول کمیته صیانت از آرا مشغول به کار شد. همچنینکروبی در جلسه‏‌ای با حضور دیگر دوستان اصلاح‏‌طلب اعلام کرد؛ ما نباید بر روی بحث تقلب در انتخابات پافشاری کنیم چون با این کار اطمینان مردم سلب خواهد شد و دیگر در انتخابات شرکت نخواهند کرد. در همان جلسه آقای موسوی لاری اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری تقلب قطعی است. در حقیقت داستان از این قرار است که بعد از اعلام کاندیداتوری موسوی در ستاد ایشان آقای محتشمی‌پور طرح تقلب را مطرح کرد، هم موسوی و هم محتشمی‏‌پور زمینه بسیار تندی در این‏ باره داشتند و کمیته صیانت از آرا را تشکیل دادند، نکته مهم در این زمینه عقیده داشتن تمام اصلاح‌‌طلبان است بر اینکه بیش از ۲ یا ۳ میلیون تقلب نمی‌‏شود انجام داد. در جلسه بعد آقای موسوی خوئینی‏‌ها اعلام کرد؛ ما نباید فیتیله بحث تقلب در انتخابات را پایین بکشیم چون موقع جِرزدن لازم می‌‏شود.

ابطحی در بخش دیگری از اعترافاتش و اتفاقاتی که در پس انتخابات سال ۱۳۸۸ روی داد گفت: من اعتقادم این است که محتشمی‏‌پور ضربه بزرگی به مهندس موسوی وارد کرد، او در جلسه ۲۳خرداد مجمع گفت «من به مهندس موسوی گفته‏ ام که نگران نباش، ما آن‏قدر سند در مورد تقلب داریم که می‌‏توانیم مسیر انتخابات را تغییر دهیم. آقای مهندس موسوی به‏ دلیل بی‏ تجربگی و دور بودن از صحنه سیاسی زود تحت تأثیر قرار می‌‏گیرد» دو روز بعد از انتخابات از موسوی لاری در زمینه تقلب پرسیدم که در جوابم گفت: محتشمی‏‌پور چرند می‌‏گوید زیرا تغییر در آرای موسوی بیشتر از ۷۰۰ الی۸۰۰ هزار نخواهد بود.

ابطحی درباره تجمعات هم اعتراف کرد: در جشن پیروزی یا شکست که نتیجه آن شورش است مسئله‏‌ای بود که از قبل آماده شده بود. آوردن مردم به خیابان، تعیین مسیر، آوردن تجهیزات و گزارش لحظه به لحظه رخداد‌ها توسط فیس‌بوک تماماً مواردی بود که قبل از انتخابات آن را پیگیری می‌‏کردند و می‌‏خواستند این اعتراضات را به یک نهضت تبدیل کنند. صبح جمعه (۲۲ خرداد) اطلاعیه‏‌ای در فیس‌بوک مهندس موسوی منتشر شد که حامیان موسوی امشب تا صبح بیدار می‌‏مانند، این با موضوع سمبلیکی که کروبی مطرح کرده بود، متفاوت بود. بعد از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات، ستاد مهندس موسوی به‏ سرعت نیرو‌هایش را سازمان‏دهی کرد. تاج‏زاده، در یک تماس تلفنی به من گفت که ما قصد داریم این جمعیت را تا پایان انتخابات نگه‌داریم و آن‌ها را به تمام نقاط شهر هدایت کنیم.

او با اشاره به اینکه معتقد است این جریان دارای سه ضلع ۱- رأس۲- بدنه محرک ۳- شبکه اجتماعی است گفت: در بدنه محرک یک سری نقش فعال‏تری داشتند مانند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت، گروه‏های لشگرساخته خاتمی مانند گروه ۸۸‏، یاری نیوز، پویش و… حوزه‏‌های مجازی که لحظه به لحظه مردم را دعوت به حضور در خیابان می‌‏کرد و شبکه‏‌های خارجی که توسط خبرنگاران خود تمام اخبار را پوشش می‌‏دادند. نکته مهم این است که خبرنگاران خارجی به این آقایان خیلی نزدیک شده بودند حتی از لشگرهای ساخته شده نیز نزدیک‌تر بودند‌. مهم‏‌ترین نقش بدنه محرک نگه‌داشتن مردم در خیابان‏‌ها بود تا اگر زمانی آقای موسوی اعلام کرد در فلان نقطه شهر هستم، بتوانند همه را در آن نقطه جمع کنند. این سازمان‏دهی توسط لشگرهای ساخته شده صورت می‌‏گرفت. همچنین به خیابان آوردن جمعیت قبل از انتخابات مقدّمه‏‌ای بود برای تجمع‌های دیگر، افرادی مانند فاتح، تاج‏زاده، خاتمی و ستادش، مهدی هاشمی وآدم‏‌هایش برای اینکه جمعیت را در خیابان‏های شهرنگه دارند خیلی فعال بودند و همه این‌ها در پیش‏بینی و طراحی برنامه برای شب شنبه نقش داشتند.

در این میان نقش رسانه‏‌های بیگانه از جملهBBC فارسی، صدای آمریکاVOA، العربیه، رادیو فردا و رادیو زمانه در آموزش و تحریک با هدف گسترش ناآرامی‏‌ها و برگزاری تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات برجسته بود. هم‏چنین هم‏سویی احزاب و عناصر متهم در این پرونده با رسانه‏‌های مذکور بسیار حائز اهمیت است که از ریاست محترم دادگاه درخواست توجه ویژه به این موضوع دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری