کد خبر:22805
پ

بازخوانی خلاصه دادگاه حمزه کرمی/ فتنه ۸۸

یک عضو شورای سردبیری سایت جمهوریت با حضور در جایگاه متهم از خود دفاع کرد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، در ادامه چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمین حوادث پس از انتخابات، سپهر معاون دادستان در بیان کیفرخواست صادره برای حمزه کرمی در بیان اتهامات وی اظهار داشت: اقدام علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اخلال در نظم عمومی، نشر اکاذیب، تهیه و توزیع و پخش شب‌نامه موج و اختلاس از سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با سندسازی بالغ بر ۳ میلیارد ریال که در راستای انتخابات مصروف شده است از جمله موارد اتهامی از وی می‌باشد. 

حمزه کرمی در بیان دفاعیات خود گفت: در تاریخ ۲۹/۳/۸۸ به دلیل فعالیت در سایت جمهوریت در ستاد میرحسین دستگیر شده‌ام باید بگویم اینجانب مدیر اسمی سایت جمهوریت بوده‌ام و مدیر رسمی آن آقای مهدی هاشمی است. 

وی در بیان ورود خود به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه به توصیه مهدی هاشمی وارد این سازمان شدم گفت: ایشان معتقد بود انتخابات در ایران باید با پول بیت‌المال انجام شود و بر این اساس سازمانی را برای سندسازی و جعل در آن سازمان فراهم کرده بود که در نتیجه آن ما در سازمان بهینه‌سازی به دستور مهدی هاشمی با فاکتورهای جعلی هزینه‌هایی را برای انتخابات دوره نهم که قرار بود آقای هاشمی‌رفسنجانی کاندیدا شود انجام دادیم. 

وی با بیان این اعتقاد که مهدی هاشمی معتقد به پولشویی بود گفت: بر این اساس پول‌های برداشت شده از این سازمان برای تبلیغات انتخاباتی پدر ایشان هزینه می‌شد که در قسمتی که بنده مسئول بودم دو میلیارد تومان صرف هزینه‌های تبلیغاتی شد.
کرمی با اشاره به همکاری خود با مهدی هاشمی برای انتخابات دهم ریاست‌جمهوری نیز گفت: آقای هاشمی تاکید داشت که باید کار رسانه‌ای قوی را سازماندهی کنیم و آقای جاسبی نیز به من گفت که باید تلاش کنیم که هر کسی غیر از آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شود بر این اساس ما : محمدرضا نوربخش ،‌مسعود باستانی، ایرج سایت جمهوریت را راه‌اندازی کردیم البته چند روز بعد آقای جاسبی به من گفت که می‌خواهد در انتخابات بی‌طرف باشد ولی در عین حال سایت جمهوریت را ابتدا در ساختمان دانشگاه آزاد در خیابان بنی‌هاشم و سپس در محل روزنامه فرهیختگان با هدف تخریب نظام راه‌اندازی کردیم. و بعد دستور تعطیلی سایت را داد اما مهدی هاشمی بر روند کار تاکید داشت و سایت را در دفتر روزنامه‌ی فرهیختگان با پول و هزینه‌، بودجه و پرسنل دانشگاه ادامه داد و سایت را به سایتی ساختارشکن در جهت تضعیف شورای نگهبان و صدا و سیما تبدیل کرد.

کرمی با بیان اینکه سایت جمهوریت برخلاف مواضع رسمی نظام دائما در جهت تبلیغ شبهه تقلب در انتخابات بود گفت: مهدی هاشمی مرتب به ما مطالب تند در این ارتباط می‌داد و نوشته‌هایی علیه فرمانده بسیج و یا اسناد محرمانه را می‌خواست که ما چاپ کنیم و در مجموع در این سایت یاس و ناامیدی افزایش هیجانات دامن زده می‌شد. 

پس از آن با پخش شب‌نامه موج نسبت به تحریک افکار عمومی اقدام کردیم. 

وی با بیان اینکه سیاسیون ما قاعده بازی را بلد نیستند گفت: متاسفانه بر این اساس می‌خواهند نامزد آنها با پول بیت‌المال برنده شود که نتیجه آن بدبخت شدن کارمندان زیادی است که زیرمجموعه آنها کار می‌کنند. 

وی با بیان این اعتقاد که مهندس موسوی تمکینی به رای مردم نداشت گفت: نتیجه این مسئله این شد که من و امثال من بازیچه تصمیمات غلط سیاسیون و سیاست‌ورزی غلط آنها شدیم. 

متهم اتفاقات اخیر پس از انتخابات با بیان اینکه اتهامات مطرح شده در کیفرخواست را قبول ندارم گفت: براساس قانون مطبوعات مدیرمسئول و سردبیر هر سایت یا نشریه مسئولیت انتشار مطالب را برعهده دارد بنده فقط سردبیر صوری سایت بودم و در تهیه و توزیع شب‌نامه موج نیز شرکت نداشته‌ام و در همین جا از حضور رهبر انقلاب، محضر دادگاه و مردم عذرخواهی می‌کنم و تقاضای عفو و بخشش دارم.

سایت جمهوریت را با همکاری محمدرضا نوربخش ،‌مسعود باستانی، ایرج تشکیل دادیم و دکتر جاسبی چند روز بعد اعلام کرد من می‌خواهم در انتخابات بی نظر باشم و دستور تعطیلی سایت را داد اما مهدی هاشمی بر روند کار تاکید داشت و سایت را در دفتر روزنامه‌ی فرهیختگان با پول و هزینه‌، بودجه و پرسنل دانشگاه ادامه داد و سایت را به سایتی ساختارشکن در جهت تضعیف شورای نگهبان و صدا و سیما تبدیل کرد.

سایت جمهوریت برخلاف واقعیت شبهه‌ی تقلب در انتخابات را ترویج داد و از افزایش شعب سیار و احتمال تقلب به انتخابات پرداخت. این متهم افزود: مهدی هاشمی یک سری اتهامات به فرمانده‌ی بسیج وارد کرده بود که قصد چاپ آن را داشت و ما این کار را نکردیم و او به هیجانات کاذب انتخاباتی دامن می‌زد و سایت جمهوریت در افکار مخالفین نظام استحاله شده بود و گروهی نیز به توزیع شب‌نامه‌ی موج پرداختند.

اما ما مورد استفاده‌ی ابزاری در انتخابات قرار گرفتیم و پشیمان از همکاری با آنها هستیم. سیاسیون قاعده‌ی بازی سیاسی و انتخاب را رعایت نکردند. یک نفر کاندید می‌شود اطرافیان می‌خواهند با پول بیت‌المال او را رییس‌جمهور کنند حتی به قیمت بدبخت کردن کارگران. او خطاب به قاضی صلواتی گفت:‌در جلسات آینده کارمندان بهینه‌سازی سوخت می‌آیند که کارشان را دوست داشتند اما در ماجرای سندسازی سهیم شده‌اند.

وی گفت: من خودم را مصداق این اتهامات نمی‌بینم چون سایت مدیرمسوول دارد و باید پاسخگو باشد و انتشار شب‌نامه علیه رییس‌جمهور توسط تعدادی از کارمندان سایت صورت گرفت که من در تهیه و توزیع آن شرکت نداشتم. وی گفت:‌ در پایان از مقام معظم رهبری و دادگاه عذرخواهی می‌کنم و تقاضای عفو و بخشش را دارم و امیدوارم به من فرصت داده شود تا اشتباهاتم را جبران کنم. قاضی صلواتی با استناد به بند ۵ ماده‌ی ۱۹۳ قانون آیین‌دادرسی کیفری آخرین دفاع را از متهم اخذ کرد که متهم گفت: نقش هماهنگ‌کننده در سایت داشتم و طبق قانون مطبوعات باید مدیرمسوول پاسخگو باشد.

قبول دارم در سایت تندروی‌هایی شده اما حرف‌های مرا قبول نمی‌کنند و در توزیع و تهیه‌ی شب‌نامه نیز نقش مستقیمی نداشتم. قاضی صلواتی از متهم سوال کرد آیا مبلغ سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال را مصرف شخصی کرده‌اید که متهم گفت:‌ مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان را بخشی را به پرسنل دادم و حاضرم بخش دیگر را برگردانم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری