کد خبر:195922
پ

ایلان ماسک احتمالاً ابرکامپیوتر چند میلیارد دلاری می‌سازد

به ادعای منبعی آگاه، ایلان ماسک به‌دنبال تولید ابرکامپیوتری بسیار قدرتمند برای هوش مصنوعی است.

به ادعای منبعی آگاه، ایلان ماسک به‌دنبال تولید ابرکامپیوتری بسیار قدرتمند برای هوش مصنوعی است.ساخت ابرکامپیوتر چند میلیارد دلاری توسط ایلان ماسک

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، ایلان ماسک یکی از برجسته‌ترین کارآفرینان و نوآوران دهه اخیر است که با تأسیس شرکت‌هایی همچون Tesla، SpaceX و Neuralink پیشرفت فناوری را رقم زده است. تلاش‌های او در زمینه‌های انرژی پاک، حمل و نقل خودران، اکتشاف فضا و ارتباط مغز و کامپیوتر، به کمک تحقیقات و ابتکارات فناورانه‌اش، تأثیر گسترده‌ای بر صنایع مختلف دنیا داشته و باعث شکل دهی مجدد به آینده تکنولوژی و جوامع جهان شده است.

خبرگزاری The Information در گزارشی اختصاصی می‌نویسد ایلان ماسک این ماه به سرمایه‌گذاران گفته است که استارتاپ هوش مصنوعی xAI می‌خواهد تا پاییز ۲۰۲۵ یک ابرکامپیوتر جدید بسازد و آن ابرکامپیوتر، قلب تپنده‌ی نسخه‌ی هوشمندتر چت‌بات گراک (Grok) خواهد بود.

ابرکامپیوتر xAI که ماسک آن را «گیگافکتوریِ رایانش» خوانده است، به ده‌ها هزار گرافیک انویدیا مدل H۱۰۰ مجهز خواهد بود و تولیدش میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت (گیگافکتوری نام کارخانه‌های خودروسازی تسلا است).

ایلان ماسک پیش‌تر گفته بود نسخه‌ی سوم گراک به حداقل ۱۰۰٬۰۰۰ تراشه‌ی هوش مصنوعی H۱۰۰ نیاز خواهد داشت که نشان‌دهنده‌ی افزایش پنج برابری نسبت‌ به تعداد گرافیک‌های مورد استفاده برای گراک ۲٫۰ است.

بر اساس ادعای The Information، ماسک به سرمایه‌گذاران xAI گفته که کلاستر گرافیکی برنامه‌ریزی‌شده برای ابرکامپیوتر این استارتاپ، حداقل چهار برابر بزرگ‌تر از کلاستری است که رقبای xAI استفاده می‌کنند.

گراک هم‌اکنون در نسخه‌ی ۱٫۵ به سر می‌برد و به‌زودی توانایی پردازش داده‌های بصری نظیر عکس را پیدا می‌کند.

منبع
تیتر کوتاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری