کد خبر:94724
پ

ایران همواره از مواضع عمان و قطر برای کاهش تنش‌ در منطقه استقبال کرده است

دقایقی قبل کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه از مواضع عمان و قطر برای کاهش تنش‌ها در منطقه در موضوعات مختلف استقبال کرده و هیچگاه پیشنهاداتی که این دو کشور داشتند را رد نکرده است.

ایران همیشه از مواضع عمان و قطر برای کاهش تنش‌ها در منطقه استقبال کرده است 

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، رضا میرابیان درباره اهمیت و اهداف سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به قطر و عمان به عنوان دو بازیگر مهم حاشیه خلیج فارس، اظهار داشت: این سفرها در چارچوب همسایگی همواره وجود داشته و تبادل هیات ها و سفرهای مقامات میان تهران، دوحه و مسقط به دفعات صورت گرفته است.

سفیر سابق ایران در کویت اینگونه سفرها را در قالب روابط دوستانه و رعایت اصول حُسن همجواری دانست و گفت: به نظر می رسد در این سفر دوره‌ای مسائل مشترک و مورد علاقه دو طرف، روابط دو جانبه و همکاری های اقتصادی، سیاسی، بانکی و تجاری می‌تواند مطرح و پیگیری شود.

این‌ کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه با یادآوری اینکه در دوره سردی روابط ایران با کشورهایی چون عربستان، بحرین و امارات، دو کشور عمان و قطر مواضع دوستانه و خوبی را با جمهوری اسلامی ایران داشتند، اظهار داشت: با توجه به دیدگاههای مشترک میان ایران و این کشورها، هر نوع گفت‌وگویی می‌تواند در موضوعات مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی و تجاری صورت گیرد.

میرابیان ابراز امیدواری کرد که تداوم این دیدارهای دیپلماتیک و رایزنی ها با مسئولان کشورهای منطقه از جمله قطر و عمان، به تامین منافع اقتصادی کشورها منجر شود.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کویت تاکید کرد: سایر کشورهای منطقه نیز از گسترش این روابط ایران با این کشورها منتفع خواهند شد.

وی در پایان در خصوص نقش قطر و عمان در پیشبرد سیاست خارجی ایران به عنوان دو کشور میانجی‌گر هم خاطرنشان کرد: ما همیشه از مواضع این کشورها برای کاهش تنش، چه با کشورهای منطقه، چه در موضوع برجام و آمریکا، چه در رابطه با برنامه هسته‌ای و چه در رابطه کاهش تنش میان کشورهای منطقه استقبال کردیم و هیچگاه پیشنهاداتی که این‌ دو کشور در این زمینه‌ها داشتند را رد نکردیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شامگاه ۲۹ خرداد در صدر هیاتی عازم قطر شد تا با مقامات آن کشور در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر داشته باشد، همچنین قرار است وزیر امور خارجه و هیات همراه وی پس از قطر، برای دیدار و گفتگو با مقامات عمان عازم مسقط پایتخت این کشور شوند.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری