کد خبر:51747
پ

ایرانیها در کنار پناهندگان زندگی مسالمت آمیز دارند

مدیر کا امور اتباع خارجی خراسان رضوی گفت: جامعه پناهنده و جامعه ایرانی کنار یکدیگر هستند.

جامعه پناهنده و جامعه ایرانی کنار یکدیگر هستند

مدیرکل امور اتباع خارجی استان خراسان رضوی در خصوص تحصیل مهاجرین افغانستانی در ایران گفت: جامعه پناهنده و جامعه ایرانی کنار یکدیگر هستند و در حال حاضر نشست‌های سنگینی با آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها برای تحصیل مهاجرین جدید‌الورود برگزار شده است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، ویژه برنامه همدلی به مناسبت روز جهانی پناهنده با حضور مقامات استانی خراسان رضوی، مسئولین دیپلماتیک کشورهای افغانستان و عراق، رئیس استانی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، نهادهای بین‌المللی و نخبگان علمی و فرهنگی مهاجرین خارجی در تالار شهر مشهد مقدس برگزار شد.

در این برنامه که با تلاش اداره کل امور اتباع خارجی استان خراسان رضوی صورت گرفت بر رسیدگی و حل مشکلات موجود در حوزه مهاجرین خارجی و خصوصا مهاجرین جدیدالورود از افغانستان تأکید شد.

همچنین روند ارائه خدمات جاری به جامعه مهاجرین و پناهندگان خارجی مقیم ایران مورد بررسی قرار گرفت و آقای «سید علی قاسمی» مدیرکل اداره اتباع خارجی استان خراسان رضوی و خانم «ماها کاشور» رئیس استانی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به تشریح وضعیت و چگونگی خدمت رسانی به مهاجرین پرداختند.

شایان ذکر است، یاد و خاطر ستوان دوم مهدی صفدری افسر وظیفه شناس نیروی انتظامی که حین خدمت به مهاجرین جدیدالورود افغانستانی در اردوگاه سفید سنگ به لقاء الله پیوسته بود گرامی داشته شد و مراتب تسلیت و همدردی جامعه مهاجرین و مسئولین به خانواده این افسر فداکار تقدیم گردید.

در ادامه ویژه برنامه همدلی نیز نشست خبری با حضور آقای قاسمی و خانم کاشور جهت پاسخگویی به سوالات خبرنگاران برگزار شد.

قاسمی در این نشست پیرامون طرح آمایش جدید گفت: در دوره جدید فشارهای مختلفی بر دستگاه‌ها وجود دارد تا دستورالعمل‌های مرتبط با برگزاری آمایش جدید نوشته و ابلاغ شود اما در حال حاضر مواجه هستیم با طرح مهاجرین جدیدالورود.

وی افزود: بخشی از حوزه ساماندهی به اتباع خارجی مرتبط با مرز است، خصوصا مرز افغانستان که نه در دوره ریاست‌جمهوری کرزی و نه در دوره اشرف‌غنی و نه در شرایط کنونی هیچ تعهد و تقیدی نسبت به حفظ آن وجود ندارد. این امر باعث می‌شود حجم زیادی از پناهندگان بصورت غیرمجاز کشورشان را ترک کنند و این مسئله باعث تغییر در آمارها می‌شود. از طرف دیگر آمار جامعه پناهندگانی که در ایران بصورت رسمی از سوی سازمان ملل، دولت ایران و دولت افغانستان پذیرفته است چیزی حدود نهصد هزار نفر می‌باشد اما واقعیت این نیست زیرا بخش قابل توجهی از مهاجرین بصورت غیرمجاز در ایران ساکن هستند.

مدیرکل امور اتباع خارجی خراسان رضوی اذعان داشت: در حال حاضر دولت جمهوری اسلامی ایران فرصت خوبی را ایجاد کرده که تا شش ماه آینده نیروهای انتظامی نمی‌توانند در خصوص اقامت مهاجرین جدید الورود ممانعتی ایجاد کنند زیرا برگه شناسایی که اکنون به این افراد داده می‌شود دارای اعتبار شش ماهه است اما با این حال هنوز هم بخشی از اتباع غیرمجاز حاضر نمی‌شوند در طرح شناسایی مشارکت کنند و این عدم مشارکت بر جامعه آماری مهاجرین تأثیرگذار است و از جانب دیگر بدلیل اینکه طرف مقابل تقیدی برای حفظ مرزهای خود ندارد، همین آمارهای کنونی نیز تا شش ماه دیگر دستخوش تغییر می‌شود.

قاسمی تأکید کرد: بخش عمده‌ای از خدمات و فعالیت‌های ما به دلیل حس انسان دوستانه‌ای است که ایران با ملت افغانستان دارد و شاهد این مدعا مهاجرین جدیدالورودی هستند که در مرزهای جمهوری اسلامی ایران توسط نیروهای نظامی کشور با احترام و آغوش باز پذیرفته شده‌اند.

مدیرکل امور اتباع خارجی استان خراسان رضوی در خصوص تحصیل مهاجرین افزود: جامعه پناهنده و جامعه ایرانی کنار یکدیگر هستند و در حال حاضر نشست‌های سنگینی با آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها برای تحصیل مهاجرین جدید‌الورود برگزار شده است.

وی در ادامه پیرامون بحث صدور گواهینامه رانندگی برای اتباع خارجی تصریح کرد: در بحث پناهندگانی که دارای کارت آمایش هستند چنانچه افرادی در خانواده بیمار صعب العلاجی دارند و نامه بهزیستی یا بنیاد شهید را همراه داشته باشند یا در خانواده فردی باشد که ضرورت دائمی به خدمات درمانی دارد، می‌توانند با ارائه مستندات صدور گواهینامه رانندگی انجام شود. موضوع صدور گواهینامه رانندگی نیز برمی‌گردد به قوانین بالا دستی اما با این وجود یکی از بحث‌های بسیار جدی ما این است که بتوانیم در ساز و کاری این مشکل را هم رفع کنیم.

ماها کاشور رئیس استانی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بخشی از این نشست خبری پیرامون رفتار تبعیض آمیز کشورهای اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی با پناهندگان کشورهای دیگر نسبت با پناهندگان اوکراینی گفت: موقعیت‌های بحرانی نیازمند پایه‌های اساسی برای پاسخگویی دارند و هر موقعیت بحرانی شرایط خاص خود را دارد و وضعیتی که در اوکراین بوجود آمده برای اولین بار است که رخ می‌دهد.

کاشور افزود: افغانستان، سوریه، عراق، ونزوئلا و کشورهای آفریقایی که چنین مشکلاتی را قبلا داشته‌اند دستورالعملی را دارند. بر همین اساس به دلیل نبود دستورالعمل و مکانیزم پاسخگویی برای شرایط اوکراین و وضعیت بحرانی آن، توجه جامعه جهانی بیشتر به این سمت جلب شده است اما در کنار همین قضیه تلاش می‌شود رسیدگی و خدمات رسانی به وضعیت کشورهای دیگر از جمله افغانستان ادامه داشته باشد.

در ادامه این نشست خبری در خصوص سکوت و عدم اقدامات عملی سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان در قبال اقدامات تبعیض آمیز اروپا خصوصا آلمان، انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی که تصمیم به اخراج و تبعید پناهندگان خارجی به روآندا را دارند، ماها کاشور به خبرنگاران گفت: می‌توانید بیانیه سازمان ملل را ببینید و ما هم با این کار مخالفیم.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران و به نقل از نور نیوز، کاشور در خصوص وجود اقدام عملی و ضرب العجلی سازمان ملل و کمیسیاریای عالی پناهندگان بعد از صدور بیانیه در برخورد با این رویداد و رفتارهای تبعیض آمیز به خبرنگاران هیچ توضیحی نداد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری