کد خبر:199502
پ

انقلاب گازرسانی در خراسان جنوبی با اجرای هزار و ۶۲۳ پروژه

اجرای هزار و ۶۲۳ پروژه گازرسانی با اعتبار ۱۰۶ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به یک انقلاب گازرسانی در تاریخ خراسان جنوبی تبدیل شده است.

تحول گازرسانی در خراسان جنوبی با اجرای هزار و ۶۲۳ پروژه

اجرای هزار و ۶۲۳ پروژه گازرسانی با اعتبار ۱۰۶ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به یک انقلاب گازرسانی در تاریخ خراسان جنوبی تبدیل شده است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، ۲ دهه از تاسیس استان خراسان جنوبی می‌گذرد و همچنان تکمیل زیرساخت‌ها از مهمترین نیازهای اولویت‌دار این استان به شمار می‌رود از همین رو دولت سیزدهم با رویکرد محرومیت‌زدایی و جهش خدمت‌رسانی، دوران جدیدی از اقدامات عمرانی و زیربنایی را آغاز کرد که گازرسانی به همه شهرها، روستاها و واحدهای تولیدی از جمله آنهاست.

نخستین اقدام جهادی دولت سیزدهم در بخش گازرسانی خراسان جنوبی تصویب عملیات گازرسانی به ۱۶۹ روستا در سفر اول رئیس جمهور به این استان بود که ۱۸ ماه برای آن زمان تعیین شده بود اما کمتر از ۶ ماه انجام شد و رئیس جمهور شهید از این اقدام ابراز خرسندی کرد.Play00:00-00:26MuteSettingsPIPEnter fullscreenDownload

با ادامه اقدام جهادی که از شهریور ۱۴۰۰ شروع شد، هفته دولت سال بعد با افتتاح گازرسانی به ۱۳۳ روستای دیگر، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی استان از گاز طبیعی برخوردار شدند و در پایان یک سالگی دولت سیزدهم، جشن پایان گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی برگزار شد.

به گفته مسئولان استان ۹۱۶ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی جزو تکالیف شرکت گاز برای گازرسانی بود که از این نعمت برخوردار شدند علاوه بر این گازرسانی به سایر روستاها نیز انجام شد.

گازرسانی به ۵۸۹ روستای خراسان جنوبی در دولت سیزدهم با اعتبار ۱۴ هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال انجام شده‌ که حاصل اقدام جهادی بوده و شاخص دسترسی جمعیت این استان به گاز طبیعی را به ۱۰۰ درصد رسانده است.

براساس آمار شرکت گاز استان خراسان جنوبی در دولت سیزدهم هزار و ۶۲۳ پروژه گازرسانی با اعتبار ۱۰۶ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال در اقصی نقاط استان اجرا شده و اکنون گازرسانی به روستاهای کم جمعیت که فراتر از تکلیف قانونی دولت بوده در حال انجام است همچنین گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی، سایت‌های نهضت ملی مسکن و بهسازی موتورخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

تحول گازرسانی در خراسان جنوبی با اجرای هزار و ۶۲۳ پروژه

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در توضیح بیشتر خدمات زیربنایی دولت سیزدهم گفت: پس از گذشت ۱۷ سال از تاسیس شرکت گاز استان خراسان جنوبی، در زمان حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفته‌اند.

در دولت سیزدهم هزار و ۶۲۳ پروژه گازرسانی با اعتبار ۱۰۶ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال در استان اجرا شد

رحمان محمودی افزود: در دولت سیزدهم هزار و ۶۲۳ پروژه گازرسانی با اعتبار ۱۰۶ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال در استان اجرا شد.

وی عنوان کرد: گازرسانی به ۵۸۹ روستای خراسان جنوبی با اعتبار ۱۴ هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال در این مدت انجام شده‌ به گونه‌ای که سال اول فعالیت دولت جشن پایان گاز رسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان برگزار شد.

وی گفت: گازرسانی به ۱۸۲ روستای زیر ۲۰ خانوار استان نیز در سال ۱۴۰۲ با اعتبار چهار هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال انجام شده است.

گازرسانی به ۳۶۲ واحد تولیدی و صنعتی با اعتبار ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال، سه هزار و ۶۴۷ واحد مسکن محرومان با اعتبار ۶۶۰ میلیارد ریال، ۱۳ هزار و ۲۳۳ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با اعتبار هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال، بهره‌برداری از خط انتقال دیهوک به طول ۷۰ کیلومتر و با اعتبار بالغ بر ۷۲۰ میلیارد ریال از دیگر اقداماتی است که مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد.

وی افزود: گازرسانی به نواحی و شهرک صنعتی زیرکوه، درمیان و نهبندان با اعتبار ۱۲۳ میلیارد ریال، اجرای خطوط تقویتی و تغذیه برای شوسف – نهبندان، خوسف – ماژان و نیمبلوک – نوغاب قاین با اعتبار هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال، گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با اعتبار ۱۶۵ میلیارد ریال، بازارچه‌های مرزی یزدان، دوکوهانه و گلورده با اعتبار بالغ بر هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال، ۵۳ پایگاه و ۵۵ برجک دیده‌بانی با اعتبار ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در خراسان جنوبی است.

تحول گازرسانی در خراسان جنوبی با اجرای هزار و ۶۲۳ پروژه

محمودی با اشاره به بهسازی و بهینه سازی موتورخانه‌های استان گفت: در این زمینه ۲ هزار و ۲۵۲ موتورخانه خانگی و اداری با اعتبار بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال بهینه سازی شد که صرفه جویی ۲۸ درصدی گاز را رقم زد همچنین مشارکت در طرح لوله‌کشی داخلی هزار و ۱۳۹ واحد منازل نیازمندان با اعتبار ۸۷ میلیارد ریال در دولت سیزدهم انجام شده‌ است.

اقدام جهادی دولت برای پایداری شبکه گاز شرق کشور

عملیات اجرایی خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان از اقدامات جهادی دولت سیزدهم بوده که با سرعت در حال انجام است و علاوه بر تامین گاز مورد نیاز خراسان جنوبی از ۲ مسیر شمال و جنوب، به افزایش پایداری شبکه گازرسانی شرق کشور کمک می‌کند.

با وجود همه تلاش‌هایی که برای گسترش شبکه گازرسانی در خراسان جنوبی انجام شده اما فقط از یک مسیر و شمال استان تغذیه خطوط گاز انجام می‌شود که در فصل سرما برخی مشترکان با افت فشار گاز مواجه می‌شوند و از جمله در بحران سرمای سال ۱۴۰۱ روزهای سختی برای مسئولان و مردم در تامین گاز پایدار رقم خورد.

افت فشار گاز ناشی از برودت هوا در دو سال گذشته که با اتخاذ راهکار تعطیلی ادارات، مراکز آموزشی و واحدهای تولیدی خراسان جنوبی در کنار مدیریت مصرف انرژی همراه شد، مهر تاییدی بر دغدغه‌های موجود زد و پیگیری‌های مسئولان استان برای اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان آغاز شد.

در نهایت پیگیری مستمر و جدی مسئولان خراسان جنوبی به نتیجه رسید و عملیات اجرایی خط انتقال گاز از شمال سیستان و بلوچستان به جنوب خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تیر پارسال آغاز شد تا اجرای این طرح زیرساختی در ۲ مرحله سبب افزایش پایداری شبکه گازرسانی شرق کشور شود.Play00:00-03:20MuteSettingsPIPEnter fullscreenDownload

بنا به اعلام مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با توجه به پیشرفت مناسب این طرح زیرساختی قرار است تا هفته دولت سال جاری این پروژه تا نهبندان اجرا و سال بعد به خط ۳۰ اینچ در سربیشه متصل شود، طول این خط انتقال ۳۰۰ کیلومتر است که ۱۷۶ کیلومتر از زابل تا نهبندان و ۱۲۶ کیلومتر از نهبندان تا سربیشه را شامل می‌شود.

وی گفت: پروژه خط انتقال دشتک زابل – نهبندان یکی از اقدامات اساسی دولت سیزدهم است که منجر به تامین انرژی پایدار در خراسان جنوبی و استان‌های شمال شرقی کشور خواهد شد.

محمودی افزود: عملیات اجرایی این طرح با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال از تیر ۱۴۰۲ آغاز و با تمهیداتی که اندیشیده شده از مجموع ۳۰۰ کیلومتر طول پروژه، ۱۷۶ کیلومتر فاز نخست آن در مراحل پایانی کار است.

براساس برنامه ریزی انجام شده فاز نخست این طرح در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و تزریق گاز این خط هم انجام شده‌ استوی بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده فاز نخست این طرح در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و تزریق گاز این خط هم انجام شده‌ است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: همزمان طراحی فاز دوم از سربیشه تا نهبندان هم در حال انجام است که با افتتاح فاز نخست یعنی انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان، عملیات اجرایی انتقال گاز از نهبندان به سربیشه آغاز خواهد شد.

گازرسانی به نوار مرزی شرق استان با توجه به اهمیت ماندگاری جمعیت در مناطق مرزی، افزایش رفاه مرزداران و سهولت بیشتر در مبادلات تجاری از دیگر اقدامات شاخص سه سال اخیر بوده که با حمایت دولت و شهید جمهور انجام شده است.

استان خراسان جنوبی با جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر، ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد که به لحاظ وسعت سومین استان پهناور ایران است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری