کد خبر:27360
پ

انقلاب ما، انقلاب مستضعفان بود

خاستگاه اسلام و مذهب تشیع بر موضوع عدالت‌محوری است و امام راحل نیز به عنوان یک فقیه و اندیشمند دینی همواره بر روی مسأله عدالت تاکید ویژه داشته

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به اینکه طبقات متوسط و ضعیف قبل از انقلاب تحت ستم رژیم ستم‌شاهی قرار داشتند، لذا این قشر بیش از دیگر اقشار با انقلاب همراهی کرده‌اند.

مستضعفان، پیشگامان انقلاب| مستضعفان بیش از دیگر اقشار با انقلاب همراهی کردند

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، حسین گودرزی نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به هدف انقلاب اسلامی برای مبارزه با ظلم و استکبار و احقاق حقوق مستضعفان و محرومان اظهار داشت: اساسا چون هدف انقلاب اسلامی این بوده و با توجه به اینکه طبقات متوسط و ضعیف آن روز تحت ستم رژیم ستم‌شاهی قرار داشته‌اند، لذا این قشر بیش از دیگر اقشار با انقلاب همراهی کرده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، خاستگاه اسلام و مذهب تشیع بر موضوع عدالت‌محوری است و امام راحل نیز به عنوان یک فقیه و اندیشمند دینی همواره بر روی مسأله عدالت تاکید ویژه داشته و همه اینها باعث شده تا طبقه متوسط و ضعیف بیشتر به انقلاب رو بیاورند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق سنت‌های الهی، هرگاه تحولی در جامعه قرار است رخ دهد، مترفین، مرفهین و ظالمان مانع می‌شوند و این مستضعفان هستند که با این تحول همراهی می‌کنند، لذا انقلاب اسلامی نیز مانند هر تحول بزرگی، مرهون زحمات و تلاش‌های مستضعفان و توده های ستمدیده بوده است.

گودرزی با اشاره به منظومه فکری و گفتاری امام راحل (ره) در خصوص مستضعفان و محرومان خاطرنشان کرد: امام (ره) می‌فرمودند «من یک موی کوخ‌نشینان را‌‌‌‌‌‌‌‌ به دنیای کاخ‌نشینان نمی‌دهم» و با این گفتمان، طبیعی است که چون عدالت‌محوری اساس مکتب اهل بیت(ع) است و نظام ولایی نیز برگرفته از این مکتب است، لذا توجه به عدالت به عنوان یک مسأله اساسی در برنامه‌های انقلاب اسلامی جای گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس همین گفتمان و برنامه‌ریزی بود که در دهه اول انقلاب اسلامی، نهادهای انقلابی مانند جهاد سازندگی، سپاه، بسیج، کمیته امداد امام خمینی(ره)، حساب ۱۰۰ امام که بعدها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نام گرفت و ده‌ها موسسه انقلابی دیگر با رویکرد حضور در مناطق محروم و خدمت‌رسانی به مستضعفان ایجاد شدند و رشد خوبی نیز در زمینه زیرساخت‌های بهداشتی، عمرانی، آموزشی و ارتباطی در مناطق مختلف ایجاد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر خدمات عمرانی و بهداشتی، از حیث اجتماعی نیز یک دگرگونی در جامعه ایجاد شد و به تعبیر امیرالمؤمنین علی(ع) که فرمودند«چنان شما را‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر و زبر می‌کنم که فرودستان شما بالادست شوند»، این حالت در انقلاب اسلامی نیز انفاق افتاد؛ به طوری که فرودستان دیگر احساس تحقیر نمی‌کردند و در اداره جامعه و جنگ تحمیلی نقش محوری ایفا کردند و احساس طبقاتی خشن دوران ستم‌شاهی از بین رفت.

* میراث گفتمانی و فرهنگی دهه اول انقلاب همچنان جاری است

عضو ناظر مجلس در شورای مدیریت و توسعه سرمایه انسانی کشور، با بیان اینکه این میراث گفتمانی و فرهنگی دهه اول انقلاب همچنان جاری است، به بروز برخی مشکلات در دهه‌های بعد از دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: متأسفانه بعد از پایان جنگ در زمینه عدالت توزیعی عده‌ای ناخواسته و بر اثر اشتباهات محاسباتی رو به سمت دیگری رفتند و گفتمان حاکم به سمت یک نظام تکنوکرات رفت و ایده‌آل‌های انقلاب اسلامی در بدنه دولت‌ها کم‌رنگ شد.

گودرزی خاطرنشان کرد: از جمله این ایده‌آل‌ها، جهاد سازندگی بود که حذف شد اما حالا بعد از دو دهه متوجه شده‌اند که آن اقدام اشتباه بوده و کشور دائما به وجود چنین نهادهایی احتیاج دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه تفکراتی در اتخاذ چنین تصمیمات و انحرافاتی تأثیرگذار بوده، اظهار داشت: واقعیت این است که با وجود تحول فرهنگی رخ داده در بستر انقلاب اسلامی، اما ریشه‌های فرهنگ طاغوتی، اومانیستی و لیبرالیستی که از سال ۱۲۸۵ و دوران مشروطه در کشور ما رسوخ کرده بود، همچنان باقی مانده و میراث دهه اول انقلاب که دوران بالندگی با کمک نهادهای انقلابی بود، با تاثیرات این نوع تفکرها کم‌رنگ‌ شد و تفکرات سرمایه‌داری و غربی در جامعه و کم و بیش در بین مدیران رسوخ کرد.

گودرزی تأکید کرد: البته اصالت انقلاب اسلامی و پیام آن همچنان حفظ شده و می‌بینیم که پس از ۴ دهه با رأی مردم به مجلس انقلابی و رئیس جمهور جدید و دولت سیزدهم، خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد و این یعنی ظرفیت و اقبال جامعه برای روی آوردن به آن فرهنگ بالنده همچنان زنده است.

* در حوزه نظام‌سازی مبتنی بر تفکر اسلامی، باید جبران مافات کنیم

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در زمینه عدالت توزیعی از حرکت دهه اول انقلاب جا مانده‌ایم و عده‌ای هیچ ابایی ندارند که این روند را‌‌‌‌‌‌‌‌ تئوریزه و تعمیق کنند، بر لزوم تعریف پیوست فرهنگی و عدالت‌محور برای همه برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه ریشه‌های تفکر ضد عدالت و ضد محرومان همچنان باقی است، اما یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی، بالندگی و فرهنگ‌سازی آن است که می‌طلبد با بهره‌گیری از این فرهنگ و با رویکرد عدالت‌محور و جهادی به پیگیری اهداف انقلاب پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ و در میانه دهه ۹۰ شرایطی در کشور ایجاد شد که عده‌ای فرهنگ کار جهادی و بسیجی و عدالت‌محور را‌‌‌‌‌‌‌‌ تضعیف کردند و حالا در مرحله جدید کاری دولت و مجلس باید این فرهنگ تقویت شده و بالنده شود تا دوباره طعم شیرین آن در کام جامعه نشانده شود.

به نقل از فارس، این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه نظام‌سازی مبتنی بر تفکر اسلامی، باید جبران مافات کنیم و این همان نظر حکیمانه ای است که رهبر انقلاب در موضوع ضرورت «جهاد تبیین» بیان فرموده‌اند، تا در فرهنگ‌های غربی هضم نشویم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری