کد خبر:176501
پ

انتقاد شدید «فتح» و «حماس» از یکدیگر پس از تعیین نخست‌وزیر جدید در فلسطین

جنبش حماس و برخی از دیگر گروه‌های فلسطینی شامگاه جمعه از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی بابت انتصاب یک فرد نزدیک به خود به مقام نخست‌وزیری فلسطین انتقاد کردند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران: جنبش حماس و برخی از دیگر گروه‌های فلسطینی شامگاه جمعه از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی بابت انتصاب یک فرد نزدیک به خود به مقام نخست‌وزیری فلسطین انتقاد کردند. این انتقاد با واکنش فوری جنبش فتح، که عملات تشکیلات خودگردان فلسطینی را در دست دارد مواجه شد.

به گزارش «فرانس پرس»، روز پنج‌شنبه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، محمد مصطفی اقتصاددان نزدیک به خود را به نخست‌وزیری منصوب کرد. این اقدام تلاشی از جانب عباس برای تقویت جایگاه خود و بازیابی اعتبار دانسته شده است.

یک روز پس از انتصاب مصطفی، جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که «تعیین دولت بدون توافق ملی گامی خالی از هرگونه معناست که موجب تقویت شکاف میان گروه‌های فلسطینی می شود».

این بیانیه را علاوه بر حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی آزادی فلسطین امضا کرده‌اند.

در این بیانیه آمده که انتخاب نخست‌وزیر جدید نشان‌دهنده «عمق بحران در رهبری فلسطین و بی خبری‌اش از واقعیت‌ها و فاصله بزرگ میان آن با ملت و دغدغه‌های آن است».

اندکی پس از صدور این بیانیه، جنبش فتح در مقام پاسخ برآمد و در بیانیه‌ای شدیداللحن حماس را متهم کرد که با حمله ۷ اکتبر موجب «نکبتی بدتر و فاجعه‌بارتر از نکبت ۱۹۴۸ شده است».

نکبت اصطلاحی است که فلسطینیان برای آغاز اشغال سرزمین خود و اخراجشان از زمین‌های خود به کار می‌برند.

در بیانیه فتح آمده: «طرفی که موجب اشغال دوباره غزه و تحقق وضعیت اسفباری شده که فلسطینیان به‌خصوص در نوار غزه در آن زیست می‌کنند حق ندارد درس میهن‌پرستی به کسی دهد».

این بیانیه افزوده که این حماس است که از واقعیت و ملت فلسطین بی خبر است و حماس را متهم کرده که «در حال حاضر با اسرائیل مذاکره می‌کند و با عقب‌نشینی‌های پیاپی هیچ هدفی جز حفظ امنیت رهبران خود ندارد».

فتح اظهارات حماس درباره «تک‌روی و شکاف» را تقبیح و تأکید کرده که مگر حماس «وقتی تصمیم خود در هفت اکتبر را گرفت و موجب نکبتی بدتر از نکبت ۱۹۴۸ شد با کسی مشورت کرد؟».

فتح همچنین حماس را متهم کرد که می‌کوشد با «بنیامین نتانیاهو» به توافق برسد تا نقش خود در غزه و فلسطین را حفظ کند.

اختلافات شدید میان گروه‌های فلسطینی به خصوص فتح و حماس از سال‌ها پیش موجب جدا شدن اداره کرانه باختری از نوار غزه شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری