کد خبر:105560
پ

انتقاد سفیر اوکراین در لندن از زلنسکی و برکناری وی

به تازگی و به دنبال انتقاد سفیر اوکراین در لندن از رئیس جمهوری اوکراین که به خشم مقامات کی‌یف منجر شده بود زلنسکی او را برکنار کرد.

ماجرای انتقاد سفیر اوکراین در لندن از زلنسکی و برکناری وی

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، منابع دیپلماتیک می‌گویند که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین سفیر این کشور در انگلیس را پس از انتقاد از او در یک تنش لفظی با بن والاس وزیر دفاع انگلیس برکنار کرده است. 

«وادیم پریستایکو» سفیر کی‌یف در لندن که یکی از محورهای تماس میان انگلیس و اوکراین در طول جنگ بوده است در پاسخ به بن والاس که گفته بود کی‌یف نباید انگلیس و متحدان غربی را مثل سرویس دلیوری آمازون ببیند زلنسکی را به طعنه آدم ناسالم خطاب کرده بود. 

این اظهارات پریستایکو موجب خشم و حیرت مقامات اوکراین شده است. 

پایگاه خبری ایندیپندنت می‌گوید که به دنبال این ماجرا تماس تلفنی تندی میان مقامات کی‌یف و سفیر این کشور در لندن رد و بدل شده است.

این گزارش افزود: مقامات اوکراین نگران هستند که اظهارات پریستایکو به مرکز توجه رسانه‌های روسی برای نشان دادن شکاف بزرگ در کی‌یف در بحبوحه ضد حملات ارتش این کشور علیه نیروهای روسیه منجر شود. 

وزیر دفاع انگلیس در نشست ناتو در ویلینیوس در لیتوانی گفته بود که مردم انتظار دارند که اوکراین از کمکهای بزرگی که متحدان برای این کشور در جنگ ارائه می‌کنند قدردانی کنند. 

زلنسکی در پاسخ به والاس گفته بود: چگونه می‌توانیم قدردانی خود را بیان کنیم؟ صبح از خواب بیدار شویم و بگوییم آقای وزیر متشکریم؟ بهتر است آقای وزیر نامه‌ای بنویسید و بگوید چطور تشکر کنیم.

پریستایکو در پاسخ گفته بود: رئیس جمهور زلنسکی می‌گوید که هر روز صبح بیدار شویم و به والاس زنگ بزنیم و از او تشکر کنیم من فکر نمی‌کنم این رفتار غیرسالم درست باشد. نیاز نیست به روسها نشان دهیم که چیزهایی بین ما است. ما با هم کار می‌کنیم. بن والاس می‌تواند به من زنگ بزند و هرچیزی دوست دارد بگوید.

«دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین در واکنش به تنشهای پیش آمده بین مقامات این کشور و بن والاس خطاب به او گفته بود؛ من عذرخواهی می‌کنم، اما ما در شرایط جنگی هستیم.

وی همچنین  در واکنش به انتقاد غربیها از زیاده خواهی اوکراین درباره ارسال تسلیحات به این کشور گفته؛ «همکاران، وزرا و روزنامه نگاران خارجی اغلب از من می پرسند که آیا ما به اندازه کافی سلاح دریافت می کنیم؟ من به آنها می‌گویم تا زمانی که ما در راه پیروزی هستیم، سلاح کافی نخواهیم داشت.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز در بحبوحه نشت ناتو گزارش داده بود که هیأت آمریکایی که در اجلاس سران ناتو در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی شرکت کرده، از توییت ولودیمیر زلنسکی که در آن از بی‌میلی این ائتلاف نظامی برای ارائه نقشه‌راه مشخص درباره الحاق کی‌یف به ناتو انتقاد کرده، عصبانی است. 

زلنسکی سه‌شنبه (۱۱ ژوئیه) در توییتی نوشت به او اطلاع داده شده که در متن نهایی بیانیه این اجلاس جدول زمانی برای عضویت اوکراین در ناتو مشخص نشده است. او این موضوع را بی‌سابقه و پوچ خواند و افزود بلاتکلیفی در این خصوص نشانه ضعف در این ائتلاف است که تحت رهبری آمریکا قرار دارد. زلنسکی همچنین گفت حامیان غربی کی‌یف تصمیم گرفته‌اند در مذاکرات با روسیه با موضوع عضویت اوکراین در ناتو چانه‌زنی کنند.

واشنگتن پست گزارش داد اعضای هیأت آمریکایی از این پیام زلنسکی خشمگین هستند. این رسانه آمریکایی افزود انتقاد از این ائتلاف در تضاد کامل با تصویر «همصدایی غربی» است که بایدن و دستیارانش در این اجلاس ارائه کرده‌اند. 

منبع
فارس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری