کد خبر:85778
پ

افزایش سهم قطعه‌ سازان خراسان رضوی از تولید قطعات خودرو از ۱۱ به ۱۷ درصد

در واقع خراسان رضوی بعد از استانهای تهران و البرز، بیشترین سهم را در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور دارد، به طوریکه تولیدات قطعه سازان این استان برابر تولیدات کل قطعه سازان کشور، به جز ۲ استان یاد شده است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، محمدمهدی شکورزاده روز دوشنبه افزود: اکنون ۳۸۰ واحد قطعه سازی در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که از این تعداد ۹۵ واحد با ۱۵ هزار نفر اشتغال، عضو این انجمن هستند و عمده قطعات مورد نیاز شرکت های بزرگی مانند سایپا و ایران خودرو را در کشور تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد از واحدهای قطعه سازی با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است، بیان کرد: سهم قطعه سازان خراسان رضوی در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۱ درصد بوده که این میزان اکنون به بیش از ۱۷ درصد رسیده است.

رییس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: در واقع خراسان رضوی بعد از استانهای تهران و البرز، بیشترین سهم را در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور دارد، به طوریکه تولیدات قطعه سازان این استان برابر تولیدات کل قطعه سازان کشور، به جز ۲ استان یاد شده است.

وی به سهم بالای این تولیدکنندگان در تامین ارزش افزوده برای خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: قطعه سازان استان در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده پرداخت کردند که این میزان در سال گذشته به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید.

شکورزاده ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف گذاری خود برای تولید خودرو را در سال جاری به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه افزایش داده و این در حالی است که متوسط نرخ ارز برای تامین نهاده های تولید قطعات تا ۷۰ درصد و هزینه های تولید تا ۵۰ درصد افزایش یافته و این امر تامین نقدینگی زیادی را برای قطعه سازان ایجاد می کند.

رییس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی، مشکل بزرگتر قطعه سازان در تامین مواد اولیه خود را طولانی شدن دوره تخصیص ارز دانست و گفت: طولانی شدن فرآیند تخصیص ارز برای ثبت سفارش باعث می شود که مهلت یک ماهه تخصیص ارز برای واردات کالا به پایان برسد و این چرخه معیوب دائم تکرار شده و واردات کالا انجام نگیرد و این موضوع نیازمند چاره اندیشی مسوولان است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری