کد خبر:105620
پ

افتتاح طرح استحصال گاز مایع در قطب شمال توسط پوتین

دقایقی قبل رئیس جمهور روسیه نخستین زنجیره استحصال گاز طبیعی مایع در قطب شمال را که طرحی عظیم به شمار می‌رود، افتتاح کرد؛ طرحی که شرکت توتال انرژی فرانسه در سال ۲۰۲۲ از آن خارج شد.

  پوتین طرح استحصال گاز مایع در قطب شمال را افتتاح کرد

به گزارش­ ۳۶۱ درجه ایران، به نقل از شبکه تلویزیونی آر تی (RT)، رئیس جمهور روسیه در مورمانسک، طرح عظیم گاز طبیعی مایع در قطب شمال را با عنوان «LNG ۲» راه اندازی کرد.

ولادیمیر پوتین، نخستین زنجیره استحصال گاز طبیعی مایع در قطب شمال را که طرحی عظیم به شمار می‌رود، افتتاح کرد؛ طرحی که شرکت توتال انرژی فرانسه در سال ۲۰۲۲ از آن خارج شد.

این طرح که هزینه آن ۲۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، در شبه جزیره گیدان، در حدود ۳۰ کیلومتری نخستین کارخانه عظیم گاز طبیعی مایع در شبه جزیره یامال که در سال ۲۰۱۷ به بهره برداری رسید، افتتاح شد.

انتظار می‌رود این طرح از طریق سه خط تولید، با بهره برداری از میدان غنی گازی در نزدیکی یوتبیرنی (Utbyrenney)، به ظرفیت تولید ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گاز طبیعی مایع در سال برسد. طرحی که شرکت توتال فرانسه در سال ۲۰۲۲، پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، از آن خارج شد. طرح عظیم گاز طبیعی مایع در قطب شمال “LNG ۲ ” یکی از طرح‌های کلیدی به شمار می‌رود که روسیه برای بهره برداری از “مسیر دریایی شمال” برنامه ریزی کرده است و آسیا را به اروپا متصل می‌کند. مسکو شرط بندی کرده است که این مسیر قطب شمال که به کمک گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ‌ها عملاً قابل بهره برداری شده است، در آینده می‌تواند با کانال سوئز برای تجارت هیدروکربن رقابت کند.

منبع
صدا و سیما
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری