کد خبر:123432
پ

ادامه دار بودن آزادسازی منابع مسدود شده میتواند به کنترل تورم کمک کند

شقاقی گفت: ادامه دار بودن آزادسازی منابع مسدود شده ، بار روانی و التهابات بازار ارز را کاهش داده و موجب تداوم ثبات در بازار ارز می شود؛ و میتواند به بانک مرکزی در حوزه کنترل تورم کمک کند.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، شقاقی کارشناس اقتصادی  درخصوص تاثیر منابع آزادسازی شده بر بازار ارز و تورم در کشور گفت: کشور در دهه نود دوبار تحریم شد تحریم‌های دور اول فشار ادامه آزادسازی منابع ارزی به کنترل تورم کمک می کندتدریجی بود که از زمان اوباما شروع شد که در دولت یازدهم طرح برجام، برای حل مسئله تحریم شکل گرفت. اواسط سال ۹۴ به طورعملی در برجام منعقد شد که با محوریت صادرات نفت ایران، درآمد‌های حاصل از صادرات نفت به ایران برگردد.

وی افزود: سال ۹۵ و ۹۶ صادرات نفت کشور افزایش پیدا کرد، ولی سال ۹۷ با آمدن ترامپ در قالب سیاست فشار بزرگ، عملا تمام منافع حاصل از برجام که قرار بود در کشور اتفاق بیافتد به یکباره حذف شد و در قالب آن سیاست فشار بزرگی از جانب ترامپ علیه ایران عملا بخشی از منابع ارزی ما که حاصل از صاردات نفت بود در کشور‌های مختلف بلوکه شد و وزارت خزانه داری آمریکا اجازه استفاده و بهرمنده‌ی ارزی را به کشور ما ندادند.

شقاقی ادامه داد:  ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار حجم منابع ارزی بلوکه شده ما در کشور‌هایی است که طرف مبادله با ایران بودند که پیش از آن منابع حاصل از صادرات نفت ما به این کشور‌ها صورت می‌گرفت و این نگاه از سوی ترامپ و با فشار از وزارت خزانه داری آمریکا وارد شد به ناحق منابع ارزی که حاصل از صادرات نفتی ما بود در کشور‌ها بلوکه شد بنابراین چندین سال محل مذاکرات ایران برای آزاد سازی منابع با  کشور‌های بود که وارد کننده نفت و مذارات با طرف امریکایی و اروپایی صورت می‌گرفت.

وی تصریح کرد: این مسله چهار پنج سال طول کشید بحث کره جنوبی بیشتر مطرح شد و مدام هم اخبار مثبت و منفی از زمان آزادسازی این منابع به گوش رسید.در مجموع تلاش دولت سیزدهم در این حوزه به نتیجه رسید و در گام اول بحث منابع بلوکه شده معروف ما در کره جنوبی که در رسانه‌ها مطرح شده بود آزاد شد که خود این میتواند فتح بابی باشد تا سایر منابع بلوکه شده را آزاد کنیم؛ و کمکی برای دولت سیزدهم در جهت ثبات بخشی به اقتصاد ایران باشد.

شقاقی بیان کرد: از سال ۱۴۰۲ دولت سیزدهم رویکرد خود را در بحث دیپلماسی اقتصادی تغییر داده و دیپلماسی فعالانه تری را در در قالب توافق گام به گام پیش گرفته که آغازش در حوزه معاهدات بین المللی که از شانگ‌های شروع شد و تا عضویت ایران را در بریکس رقم زد که درحال حاضر ادامه این مسیر را در قالب تلاش دولت برای آزادسازی منابع می‌بینیم.

وی افزود: بحث دیپلماسی فعالی که درحال حاضر شاهد هستیم بخشی از ثباتی است که چند ماه در بازار‌های مختلف شاهد هستیم یعنی تلاطمات و نوسانات در سال‌های گذشته را امسال مشاهد نمی‌کنیم که بخشی از آن نتیجه راهبرد فعالانه سیاست خارجی کشور است و بخشی از آن هم بدلیل سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی برای انضباط بخشی در حوزه بانکی و ثبات در بازار ارز است. که نمود آن را در آرامش چند ماه اخیر بازار ارز میتوان دید.البته مهم‌تر از کاهش نرخ ارز مهم ثبات در اقتصاد ایران است که میتوانیم امیدوار باشیم سرمایه گذاری در این حوزه شکل بگیرد.

شقاقی گفت: اگر این ارز‌های مسدود شده، آزاد نمی‌شد بانک مرکزی برای خرید دارو‌ها یا نهاد‌های ضروری باید منابع ارزی تخصیص می داد اما با این اتفاق حالا معادل همان منابع آزاد شده بانک مرکزی آزادانه تر از آن منابع برای خرید دیگر کالا‌ها و خدمات، برای مدیریت بازار ارز و تداوم آن منابع استفاد می کند. که ادامه دار بودن آن، بار روانی و التهابات بازار ارز را کاهش داده و موجب تداوم ثبات در بازار ارز می شود؛ و میتواند به بانک مرکزی در حوزه کنترل تورم کمک کند.

منبع
صداوسیما
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری