کد خبر:35040
پ

اختصاصی| یادی از سر به تیرهِ تراب گذاشتگان سال ۱۴۰۰

سال ۱۴۰۰ هم با همه فراز و نشیب‌هایش به پله پایانی نزدیک است و بر اساس آیین دیرینه ایرانیان در چنین روزی یاد درگذشتگان را گرامی می‌داریم.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، با توجه به عوامل مختلفی از جمله شیوع ویروس کرونا در سال ۱۴۰۰ شاهد درگذشت بسیاری از هنرمندان، مدیران و روحانیون و مراجع تقلید بودیم که در اینجا با اشاره به زندگی و فعالیتهایشان به نوعی یادشان را گرامی می‌داریم.

آزاده نامداری:

آزاده نامداری متولد ۹ آذر ۱۳۶۳ در کرمانشاه بود که از ۸ خرداد ۱۳۸۰ و در ۱۷ سالگی پا به عرصه گویندگی گذاشت. او به شکل حرفه‌ای اجرای برنامه «تازه ها» را در ۱۳۸۴ برعهده داشت و در سال ۱۳۸۸ با برنامه «غیرمنتظره» به شهرت رسید.

وی که فوق لیسانس روانشناسی خانواده بود توانست به خوبی در اجرا و مجری‌گری بدرخشد. نامداری دوبار ازدواج کرد و از ازدواج دوم خود در ۹۴ یک دختر بدنیا آورد. وی بر اثر مسمومیت دارویی – خودکشی ۷ فروردین ۱۴۰۰ – در سن ۳۷ سالگی دارفانی را وداع گفت.

محسن قاضی مرادی

محسن قاضی مرادی متولد۱۱ شهریور ۱۳۲۰ بود. این بازیگر فعالیت خود را در سال ۱۳۵۱ و در ۳۱ سالگی با فیلم «حسن سیاه» آغاز کرد و با تله تئاتر «تصادقی» در سال ۱۳۶۵ شناخته شد، اگرچه عمده شهرت وی ۱۳۷۸ با سریال «کت جادویی» بدست آمد.

وی سال ۱۳۵۹ با مهوش وقاری ازدواج کرد و پس از سالها فعالیت هنری ۲۵ فروردین ماه در سن ۸۰ سالگی بر اثر بیماری پارکینسون فوت کرد.

بیژن افشار

بیژن افشار متولد ۱۶ اسفند ۱۳۴۵ بود که لیسانس بازیگری از دانشگاه هنرهای دراماتیک داشت. وی فعالیت خود در مقام بازیگر را سال ۱۳۷۴ با فیلم «دکل» آغاز کرد و با فیلم «مربای شیرین» در سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کرد و با سریال «مختارنامه» در سال ۱۳۸۹ به اوج شهرت رسید.

آخرین بازی وی در سریال کرگدن در سال ۱۳۹۸ بود. افشار ۲۰ اردیبهشت در سن ۵۴ سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

مسعود ولدبیگی

مسعود ولدبیگی متولد ۶ شهریور سال ۱۳۱۴ در کرمانشاه بود.وی بازیگری را در سال ۱۳۵۴ با سریال «آتش بدون دود»آغاز کرد و در حوزه گریم با فیلم «توبه نصوح» در سال ۱۳۶۱ فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کرد. ولدبیگی در چهره پردازی با فیلم «کمال الملک» در سال ۱۳۶۲ به شهرت رسید. وی که پدر سحر ولدبیگی بود ۲۱ اردیبهشت ماه در سن ۸۵ سالگی بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

عبدالوهاب شهیدی

استاد عبدالوهاب شهیدی زاده ۱ مهر ۱۳۰۱ در میمه، خواننده در سبک سنتی ایرانی، آهنگ ساز، استاد آواز و نوازندهٔ عود بود. وی فرزند میرزا حسن شهیدی ملقب به صدرالاسلام و متخلص به طوبی بود که از اوایل دهه ۱۳۲۰ فعالیت هنری خود را با فراگیری آواز، سنتور و عود نزد اسماعیل مهرتاش آغاز کرد و با بیش از ۲۳۰ اجرا در برنامه گلها چندین بار در برنامه‌های جشن هنر شیراز شرکت کرد و در این برنامه‌ها با هنرمندان سرشناسی چون جلیل شهناز، فرامرز پایور، اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت‌الله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی همکاری کرد.

وی قطعات قدیمی معروفی مثلاً آثار عارف قزوینی را نیز اجرا کرده که از میان آن‌ها می‌توان به تصنیف‌های گریه را به مستی بهانه کردم (در آلبوم قدیمی حرف) و گریه کن که گر سیل خون گریی اشاره کرد. 

وی در سن ۹۸ سالگی و در ۲۲ اردیبهشت ماه امسال بر اثر سکته قلبی بعد از تزریق واکسن کرونا درگذشت.

بابک خرمدین

خرمدین متولد ۱ مهر ۱۳۵۳ بود که با تحصیل درمقطع لیسانس کارگردانی دانشگاه هنر، فعالیت هنری خود را با فیلم «بور بیجاده رنگ» در سال ۱۳۸۶ آغاز کرد. فعالیت حرفه ای وی با فیلم کوتاه «سه شنبه:مامان» در سال ۱۳۸۸ شکل گرفت و در سال ۱۳۸۸ برنده جایزه بهترین کارگردانی شد.

وی ۲۵ اردیبهشت ماه در سن ۴۶ سالگی بر اثر قتل توسط پدر و مادرش فوت کرد.

میرصلاح حسینی

حسینی متولد ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۲۷ بود. وی در مقطع فوق لیسانس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۵۸ با سریال «هزار ستان» آغاز کرد و سال ۱۳۷۹ در سریال «ولایت عشق» به شهرت رسید.

میرصلاح حسینی که از بیماری سرطان جنجره رنج می‌برد ۲ تیر ماه در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر متولد ۳۰ فروردین ۱۳۳۵ در شهر مشهد بود که پس از مدتی مبارزه با بیماری سرطان در روز جمعه (۲۵ تیرماه) و در سن ۶۵سالگی در آمریکا از دنیا رفت.

صدر دانش‌آموخته رشته برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه تهران و لیدز انگلستان بود و سال‌ها به عنوان نویسنده و منتقد سینما، و همچنین مفسر فوتبال در برنامه‌های تلویزیونی فعالیت داشت.

«نیمکت داغ»، «روزی روزگاری فوتبال»، «پسری روی سکوها» و «تو در قاهره خواهی مرد» از جمله کتاب‌های منتشرشده او هستند.

امیر عباس محسنی

 محسنی متولد ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۵ بود.

امیرعباس محسنی در تلویزیون با سریال های «پنجره»، «آسمان من» و «روبیک» نقش آفرینی کرد و تنها کار سینمایی او فیلم «پوپک و مش ماشالله» به کارگردانی فرزاد موتمن در سال ۱۳۸۷ بود.

او در چند فیلم ویدئویی همچون «در سایه مادر»، «من خودمم»، «شهر در امن و امان است»، «ورود به جزیره»، تله فیلم های «گروگان»، «سایه بر خورشید» حضور داشت.

این بازیگر ۲۸ تیر ماه در سن ۳۵ سالگی بر اثر سکتی مغزی دارفانی را وداع گفت.

فرزانه معصومیان (گوینده رادیو)

معصومیان متولد سال ۱۳۴۸ بود.

انتشار فراخوانی در مجله سروش در سال ۷۲ برای گویندگی رادیو، معصومیان را ترغیب به همکاری با این رسانه کرد. در اواخر سال ۷۳ از او دعوت شد که برای گویندگی خبر همکاری خود را با رادیو آغاز کند. نخستین همکاری های معصومیان با رادیو، در شبکه پیام شکل گرفت و هنوز هم با این شبکه همکاری داشت.

معصومیان از سال ۷۴ به عنوان گوینده برنامه های سیاسی رادیو و تلویزیون با صداوسیما همکاری اش را شروع کرد. با این همه معاونت سیاسی از سال گذشته به علت بازنشستگی، همکاری با او را قطع کرده بود.

معصومیان که سال ها اجرای برنامه های «بررسی رادیوهای بیگانه»، «جهان سیاست» و «سینما سلطه» را در رادیو عهده دار بود، در این اواخر بیشتر با شبکه های پیام، آوا و گفت وگو همکاری می کرد.

این گوینده فقید در گفت وگویی از عشق به رادیو گفته بود و این رسانه را چنین تشریح کرده بود، «رادیو تنها رسانه گرم و ماندنی است؛ حتی اگر بیشتر از این هم پیشرفت کنیم رادیو جایگاه خودش را دارد.»

معصومیان با ۲۵ سال سابقه در حوزه گویندگی خبر و اجرا در رادیو، ۱۲ مرداد ماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در ۵۲ سالگی درگذشت.

ارشا اقدسی (بدلکار و بازیگر)

 ارشا اقدسی متولد ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۶۱، از بدلکاران و شاگردان زنده یاد پیمان ابدی بود که در سالهای گذشته در این عرصه مطرح شده بود. وی بدلکاری را از ۱۶ سالگی در یک فیلم کوتاه آغاز کرد و از سال ۱۳۸۳ زیر نظر پیمان ابدی فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کرد و با تاسیس گروه «بدلکاران ۱۳» در سال ۱۳۸۵ به شهرت رسید. این بدلکار خوش اخلاق و حرفه‌ای در سال ۲۰۱۸ در فستیوال just out نشان پر افتخار شوالیه را از دستان رئیس جمهور صربستان دریافت کرد. از افتخارات وی اولین مربی بانجی جامپینگ در ایران، اولین مربی تونل باد در ایران، برای اولین بار انجام بانجی جامپینگ از پل، دره و هلیکوپتر، انجام بانجی جامپینگ بدون اتصال به کش بانجی و با گرفتن کش در دست، رکورددار پرش روی تشک در ایران (۱۵ متر – بر روی تشک ۲×۳)، رکورد سقوط از روی هلیکوپتر از ارتفاع ۵۰ متری، رکورد معلق زدن ماشین با چهار دور کامل، رکورد بیشترین دفعات چپ کردن ماشین، رکورد طولانی‌ترین پرش با ماشین در ایران، رکورد پرش با ماشین از روی کامیون به طول سی و پنج متر (برای Kaos هرج و مرج)، رکورد چرخیدن ماشین دو دور روی هوا پیش از برخورد با زمین، رکورد طولانی‌ترین مدت سوختن در آتش یک دقیقه و هفده ثانیه و سوختن و خواندن هم‌زمان برای اولین بار در ایران، بیست و پنج ثانیه بدون حرکت است. وی بدلکاری در سریال‌هایی چون «نشانی»، «روز‌های زیبا»، «کارآگاهان»، «اشک‌ها و لبخند‌ها»، «عملیات ۱۲۵ (سری ۲)»، «قلب یخی»، «ساخت ایران» و «سقوط آزاد» را برعهده داشته است.

اقدسی ۱۳ مرداد در ۳۹ سالگی بر اثر سانحه بدلکاری در لبنان جان باخت.

آیدین اُلفَت

آیدین الفت سوم تیر ماه سال ۱۳۵۲ به دنیا آمد، وی طی سال‌های اخیر از جمله هنرمندان فعال حوزه صدا در بخش‌های موسیقی، تئاتر، و سینما بود که در قالب مدیر یا مشاور پروژه با گروه‌ها و هنرمندان متعدد و شناخته‌شده‌ای همکاری داشته است.

دریافت مدرک کارشناسی ارشد «پژوهش هنر» و دانشجوی مقطع دکترای این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی، دریافت مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صدا از کالج «Ex’pression» آمریکا، کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، فارغ‌التحصیل دوره صدابرداری و صداگذاری دیجیتال از کالج ITD کانادا، مؤسس، مدیریت گروه و مدرس رشته صدابرداری دانشگاه جامع علمی و کاربردی در مقطع کاردانی و کارشناسی، بنیانگذاری و مدیریت مجموعه «شهر صدای پارسیان»، مدرس رشته صدابرداری و مهندسی صدا در چند مؤسسه آموزشی از جمله موسسه «کارنامه» و مجموعه «فن‌آوران اطلاعات تهران (مجتمع فنی تهران)»، مدرس رشته فن‌آوری صدا در دانشگاه آزاد اسلامی (مقطع کارشناسی)، همکاری با چندین مجموعه و موسسه آموزشی دیگر در حوزه تئاتر و موسیقی و سینما، عضو هیأت تحریریه مجله «صنعت صدا و تصویر»، کارگردان چند اثر نمایشی، فعالیت نظارت بر طراحی و مهندسی صدای چندین پروژه موسیقایی، نمایشی و سینمایی و مدیریت پشتیبانی ششمین سال‌نوای موسیقی ایران، از جمله فعالیت‌های علمی، هنری و پژوهشی زنده یاد آیدین الفت در عرصه مهندسی صدا بود.

وی در کنار کار تخصصی خود در صنعت مهندسی صدا، به ساخت موسیقی و سرایش شعر نیز می‌پرداخت که تولید دو قطعه موسیقایی سیراب شدم و ناخوشم از آثار این هنرمند فقید شناخته می‌شود.

آیدین الفت موزیسین و از متخصصان و مهندسان با سابقه حوزه صدا پس از چند روز مبارزه با بیماری کرونا ۱۴ مردادماه در سن چهل و هشت سالگی چشم از جهان فرو بست.

علی اکبر محتشمی پور

محتشمی پور عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، رئیس فراکسیون جبهه دوم خرداد در دوره ششم مجلس شورای اسلامی بود که خرداد ۱۴۰۰ بر اثر بیماری کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد.

امیر نیکیار

نیکیار متولد سال ۱۳۳۱ است. وی بازیگری را از ۱۷ سالگی با تئاتر آغاز کرد و با نمایش «میراب» در ۱۳۵۹ به شکل حرفه‌ای در این حوزه ظاهر شد. این بازیگر با مجموعه «جنگ هفته» در سال ۱۳۶۶ به شهرت رسید.

وی بر اثر سرطان در ۱۶ مردادماه در سن ۶۹ سالگی درگذشت.

علی سلیمانی

این بازیگر نام آشنا متولد: ۱۰ آبان ۱۳۴۹ بود. سلیمانی با بازی در نمایش «صبح طلوع نمی کند» ۱۳۷۳ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و با فیلم «سفر به چزابه» به شهرت رسید. این بازیگر ۲۱ مرداد ماه در سن ۵۰ سالگی بر اثر کرونا درگذشت.

از جمله آثاری که علی سلیمانی به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به فیلم های سینمایی چون «بی پولی»، «نجات یافتگان»، «قارچ سمی»، «خاله سوسکه» و….. اشاره کرد و از جمله آثار تئاتری اش هم باید از کارگردانی و بازیگریش در دو اثر به نام «مردی در آینه» و «مکعب» نام برد.

علی سلیمانی در تئاترهای «خنکای ختم خاطره»، «چشم به راه میرغضب»، «عزیز مایی»، «ترن»، «شکار روباه» و … هم به ایفای نقش پرداخته بود. 

از جمله مجموعه‌های تلویزیونی این هنرمند می‌توان به «وضعیت سفید»، «پایتخت ۴»، «سقوط یک فرشته»، «داستان یک شهر» و… اشاره کرد.

منوچهر افسری

افسری متولد ۲۰ آبان ۱۳۳۱ است. وی در سال ۱۳۵۷ با فیلم «سرنوشت سازان» وارد عرصه بازیگری شد وبا فیلم «پرواز به سوی مینو» در سال ۱۳۵۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و در نهایت با سریال «دزدان مادربزرگ» به شهرت رسید.

وی به دلیل عوارض بعد از تزریق واکسن کرونا ۲۳ مردادماه در سن ۶۸ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

پروفسور پرویز کردوانی

کردوانی متولد سال ۱۲۱۰ در روستای مندولک گرمسار بود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گرمسار گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم از مدرسه رازی (فرانسوی) در تهران برای ادامه تحصیل در رشته عمران کویر به آلمان عزیمت کرد. در سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرک دکترا با بالاترین امتیاز شد و پس از بازگشت از آلمان در دانشکده کشاورزی ارومیه به فعالیت پرداخت. او سپس به دانشگاه تهران رفت و از سال ۱۳۴۸ در این دانشگاه مشغول تدریس شد.

وی مدیرکل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران را در بین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴ برعهده داشت و بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران (۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸) بود. زنده یاد پرویز کردوانی مطالعات میدانی فراوانی در مناطق کویری و بیابانی ایران از خود به جای گذاشت و خدمات او نقش مهمی در پیشبرد علم کویر شناسی و مقابله با خشکسالی داشت. وی استاد نمونه دانشگاه تهران بود و جایزه مهرگان علم به خاطر تألیف بهترین کتاب سال در زمینه محیط زیست را کسب کرد.

از فعالیت‌ها و افتخارات این کویرشناس می‌توان به تألیف بیش از ۲۰ جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلمانی و سخنرانی‌های متعدد در مجامع علمی داخلی و خارجی اشاره کرد. کتاب‌های منتشر شده زنده یاد کردوانی عبارتند از:

  • کویر (نمکزار) بزرگ مرکزی ایران و مناطق همجوار آن
  • جغرافیای خاک‌ها
  • حفاظت خاک
  • اکوسیستم‌های طبیعی
  • اکوسیستم‌های آبی
  • آب‌های شور
  • آب‌های سطحی و زیرزمینی
  • ژئوهیدرولوژی
  • مراتع ایران
  • مناطق خشک: ویژگی‌های اقلیمی، علل خشکی، مسائل آب و غیره
  • خشکسالی و راه‌های مقابله با آن در ایران
  • جکدانشنامه‌ای تاریخی و ادبی در حوزه جغرافیای شهری و ریشه‌های تاریخی شهرها

طبق شنیده‌ها کردوانی به سرطان مغز استخوان مبتلا بوده و علت فوت نیز همین موضوع بوده است.

سرلشکر حسن فیروزآبادی (نظامی)

سید حسن فیروز آبادی، مشاورعالی نظامی فرماندهی کل قوا و رئیس پسشین ستاد کل نیروهای مسلح بود.عمری مجاهدت ارزشمند، از تلاشهای مبارزاتی دوران دانشجوئی در مشهد، تا فعّالیّتهای متنوّع و گسترده در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه‌های مهم مانند جهاد سازندگی و مجموعه‌های وابسته به شورای عالی دفاع، و بویژه خدمات طولانی مدّت در رأس ستاد کل نیروهای مسلح و سرانجام عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ذخیره‌ی معنوی و توشه‌ی اخروی فیروزآبادی است.

وی ۱۲ شهریور ماه در سن ۷۰ سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

قدرت الله انتظامی

قدرت‌الله انتظامی، سال ۱۳۰۸ در تهران و محله سنگلج متولد شد. او پنج سال از برادرش عزت‌الله انتظامی کوچک‌تر بود و در سن چهارده سالگی با تهیه یک سنتور دور از چشم خانواده شروع به فراگیری موسیقی می‌کند. بعدها در تئاتر بنگاه تئاترآل نوشته علی نصیریان فعالیت بازیگری را در کنار موسیقی و ساز ویولن آغاز نمود. انتظامی در موسیقی از شاگردان ابوالحسن صبا و حسین یاحقی بود.

این هنرمند در تلویزیون با هنرمندانی، چون حسن لشکری، محمد لشکری و محمود آقا گلیان همکاری خود را آغاز می‌کند و به واسطه حسین دهلوی در ارکستر این اداره مشغول همکاری می‌شود که هنرمندانی نظیر مصطفی پورتراب، نادر گلچین، حسن و حسین یوسف زمانی، رضا شفیعیان، اعرابی، فریدون حافظی، حسین فرهادپور، نصرت اللَّه سپهری، سرلک، ظهیرالدینی در این ارکستر حضور داشته‌اند.

قدرت الله انتظامی همچنین فعالیت‌های زیادی در حوزه بازیگری داشت. وی بعد از سال‌ها تدریس و آموزش در سال ۹۱ تصمیم به تشکیل یک گروه کر گرفت و در همین سال نیز خانه هنرمندان ایران بزرگداشتی را به پاس خدمات هنری او برگزار کرد.

زنده یاد قدرت الله انتظامی همواره در نشست‌های ماهیانه خانه موسیقی ایران حضور داشت و در زمستان سال ۹۵ نیز در یکی از نشست‌های خانه موسیقی به همراه گروه کر به سرپرستی خودش به اجرای برنامه پرداخت.

این هنرمند در ۹۲ سالگی بر اثر سکته قلبی روز پنجشنبه، ۱۸ شهریورماه درگذشت.

فرشته طائرپور

طائرپور متولد ۱۶ بهمن ۱۳۳۱ بود. وی مادر غزل شاکری، هنرپیشه سینما و تئاتر و تلویزیون و همسر منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما بود. او تهیه کننده سینما، مدیرتولید، مجری طرح و فیلمنامه نویس با تجربه بود که کارنامه درخشانی دارد. طائرپور، کارشناسی ادبیات انگلیسی خوانده بود و مدتی را به عنوان نویسنده و عضو هیات تحریریه در مجله زن مشغول به کار شد و ضمن مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (۱۹۹۱–۱۹۸۲) با گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری داشت.

طائرپور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر نخستین داور زن از مجموعه سینمای ایران محسوب می‌شد همچنین نخستین داور جشنواره فیلم‌های کودکان در جشنواره‌های فرانکفورت، قاهره و حیدرآباد بود. این تهیه کننده سینما نخستین سینماگر ایرانی بود که در پنجاه سال گذشته توانست به عضویت هیئت رئیسه سازمان بین‌المللی فیلم سازان کودک وابسته به یونسکو (سیفژ) درآید. فرشته طائرپور در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ به عنوان نخستین تهیه‌کننده زن، ریاست هیئت مدیره خانه سینما که بزرگ‌ترین سندیکای صنفی سینماگران ایرانی است، بر عهده داشت.

وی نویسنده آثاری چون آینه‌های روبرو (۱۳۸۸)، نخودی (۱۳۸۸)، زن دوم (۱۳۸۶) بود. طائرپور همچنین در کارنامه فعالیت های خود در مقام تهیه کنندگی نیز آثاری چون خداحافظ دختر شیرازی (۱۳۹۷)، آینه‌های روبرو (۱۳۸۸)، نخودی (۱۳۸۸)، نیلوفر (۱۳۸۷)، زن دوم (۱۳۸۶)، وقتی همه خواب بودند (۱۳۸۴)، یکی بود یکی نبود (۱۳۷۹)، پسر مریم (۱۳۷۷) و نان و شعر (۱۳۷۲) ثبت کرده است. این هنرمند همچنین مدیر تولید آثاری چون زن دوم (۱۳۸۶)، نان و شعر (۱۳۷۲)، مدرسه پیرمردها (۱۳۷۰) و سکوت (۱۳۶۹) بوده و نویسنده

ماجرای احمد و سارا، ماجرای احمد و ساعت، زن دوم و مترجم آثاری چون پینه‌دوز بداخلاق، آرزوی فیل خاکستری و ماهی تنها بوده است.

طائرپورروز ۲۶ مردادماه در سن ۶۸ سالگی بر اثر ویروس کرونا فوت کرد.

شاهرخ غلامرضا پور (فوتبالیست)

شاهرخ غلامرضا پور متولد ۹ بهمن ۱۳۶۹ در بوشهر ، بازیکن فوتبال است

با تیم ایران جوان بوشهر فوتبال حرفه ای را بعنوان مهاجم کنار مهدی طارمی آغاز کرد و با ۱۷۶ سانتی متر قد بعنوان بازیکن راست پا ، پرتلاش و با پشتکار بود.

در سال ۱۳۹۴ وقتی ۲۵ ساله بود برای گذراندن خدمت سربازی به تیم نظامی «فجر سپاسی شیراز» رفت و دو سال رویایی در این تیم داشت

او در سال دوم حضورش در فجر یکی از بهترین بازیکنان این تیم بود و با گل های فوق العاده حساس و به موقع یکی از ارکان نجات تیم سپاسی از سقوط به لیگ دو بود. درخشش غلامرضا پور در تیم فجر سپاسی دیده نشد تا او بعد از پایان خدمت در سال ۱۳۹۶ راهی تیم مس کرمان شود. یک فصل در مس بود سپس به تیم مسجد سلیمان پیوست و در سال ۱۳۹۶ هم وارد آلومینیوم اراک شد و سال ۹۸ هم در تیم «خوشه های طلایی ساوه» حضور داشت.

شاهرخ غلامرضا پور فوتبالیست به علت مشکلات مالی و افسردگی دست به خودکشی زد. وی ۲۹ شهریور در سن ۳۰ سالگی از دیوار استادیوم فوتبال برازجان بالا رفته و به بالای دکل می رود و خود را به پایین پرتاب کرده و به زندگی خود خاتمه می دهد.

سیامک اطلسی

 اطلسی متولد ۴ تیر ۱۳۱۵ در ارومیه بود. این هنرمند پیشکسوت عرصه سینما، تلویزیون و دوبلاژ ایران از سال ۱۳۴۳ از طریق انجمن گویندگان کار هنری خود را شروع و فعالیت سینمایی را سال ۱۳۵۰ با بازی در فیلم سینمایی «مردان خشن» آغاز کرد.

مختارنامه، پدرسالار، هشت و نیم دقیقه، دوردست‌ها و از یادها رفته، تنها برخی از سریال هایی است که اطلسی در آنها ایفای نقش کرد. این بازیگر همچنین در فیلم های سینمایی مردی بدون سایه، گلوگاه، ملک سلیمان، راز شب بارانی و روز واقعه هم بازی کرد.

علی لندی

 علی لندی یک نوجوان قهرمان فداکار بود. ویمتولد ۱۳۸۵ در شهر ایذه خوزستان بود که وقتی دید دو زن همسایه در آتش گرفتار شدند خود را به آتش زد تا آنها را نجات دهد. متاسفانه در این حادثه او نود ویک درصد دچار سوختگی شد و در نهایت روز جمعه ۲ مهرماه در ۱۵ سالگی به علت عفونت ناشی از سوختگی به شهادت رسید.

فتحعلی اویسی

اویسی متولد ۲۱ دی ۱۳۲۴ بود. وی از سال ۱۳۵۷ وارد عرصه بازیگری شده و در آثار هنری بسیاری مقابل دوربین رفت. او فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال ۱۳۵۳ بود و در همان سال به ایران بازگشت و با ورود به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت سینمایی‌اش را با بازی در فیلم قدغن از علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ آغاز کرد.

هنرنمایی او در زمینه خوانندگی در تیتراژ پایانی سریال «باغچه مینو» و «کمربند‌ها را ببندیم» هم مورد توجه قرار گرفت. وی همچنین یک آلبوم به همراه پسرش علیرضا اویسی به نام «خونه دل» منتشر کرده بود. از سریال‌های محبوبی که اویسی در آن‌ها ایفای نقش کرده می‌توان به «چمدان»، «تنهاترین سردار»، «سربداران»، «زیرزمین» و «دارا و ندار» اشاره کرد. این هنرمند پیشکسوت در ۱۳ مهر ۱۴۰۰ به دلیل عارضه مغزی در ۷۶ سالگی درگذشت.

علیرضا غفاری

علیرضا غفاری مجری و گوینده رادیو و تلویزیون متولد ۳ مهر ۱۳۳۴ در تهران، مجری و گوینده ارشد صداوسیما، شاعر، نویسنده، کارگردان، مدرس فن بیان و فنون مذاکره و عضو انجمن نمایشنامه نویسان خانه تاتر، فارغ التحصیل رشته کارگردانی در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر بود.

علیرضا غفاری که سالها به عنوان مجری رادیو و تلویزیون، منتقد و بازیگر و کارگردان تئاتر فعالیت داشت، چند کتاب را به رشته تحریر درآورده بود. وی پنجشنبه نوزدهم اسفند بر اثر سکته قلبی درگذشت.

عزت الله مهرآوران

عزت الله مهرآوران متولد ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۸ در مسجد سلیمان ، بازیگر کارگردان بود. وی فارغ التحصیل لیسانس رشته تئاتر از دانشگاه خوزستان و دارنده نشان درجه ۱ هنر از وزارت ارشاد بود که از قبل انقلاب بازی در جلوی دوربین را تجربه کرد.

در سال ۱۳۵۰ وقتی ۲۲ ساله بود در نمایش «حجله بید» بروی صحنه حرفه ای تئاتر رفت تا اینکه سال ۱۳۵۳ در فیلم «سایه به سایه» بازی در جلوی دوربین را تجربه کرد.
سال ۱۳۶۱ بعد از انقلاب اسلامی با فیلم «فیدوس» به عنوان کارگردان و بازیگر به عرصه هنر بازگشت و سال ۱۳۶۵ با سریال «داستان زندگی» وارد قاب تلویزیون شد. وی اولین کار حرفه‌ای خود را بازی در فیلم سینمایی «ایلیا، نقاش جوان» در سال ۱۳۷۰ به کارگردانی ابوالحسن داوودی می‌داند. شهرت عزت الله مهرآوران از سال ۱۳۸۳ با سریال «غریبانه» به کارگردانی قاسم جعفری شروع شد. سپس بازی او در سریال «دزد و پلیس» سال ۹۱ هم خاطره انگیز.

از آخرین کارهای عزت الله مهرآوران در سریال ها و مجموعه های تلویزیونی می توان به «پدر پسری»، «خوب، بد، جلف: رادیواکتیو»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «بچه مهندس ۴»، «زن زندگی مرد زندگی» و «ساخت ایران» اشاره کرد.

لیسانسه ها و فوق لیسانسه ها به کارگردانی سروش صحت، هیولا ساخته مهران مدیری، ایراندخت محمدرضا ورزی، دزد و پلیس سعید آقاخانی و وضعیت سفید حمید نعمت الله از دیگر کارهای شاخص مهرآوران در تلویزیون است. آخرین فیلمی که این بازیگر در آن ایفای نقش کرد، «خوابم می‌آد» ساخته رضا عطاران بود.

وی در ۱۶ مهر ۱۴۰۰ به دلیل ایست قلبی و عارضه ریوی ناشی از ابتلا به این بیماری در ۷۲ سالگی درگذشت.

حلیمه سعیدی

حلیمه سعیدی متولد ۱۳۱۵ در ضیاآباد قزوین بازیگر سینما و تلویزیون ایران بود. وی بیشتر در آثار طنز تلویزیونی حضور داشته است. برای نخستین بار رضا عطاران بازیگر و کارگردان ایرانی به او پیشنهاد بازی داد و پس از گرفتن تست در برابر دوربین، مشغول به بازی شد. «حلیمه سعیدی» مادر شهید «رضا لشکری» بود.

اولین حضور مرحومه سعیدی جلوی دوربین در فیلم «دکتر قریب» در نقش مادر علی بوده‌ است. پس از آن رضا عطاران بازیگر و کارگردان ایرانی به او پیشنهاد بازی داد و پس از گرفتن تست در برابر دوربین، مشغول به بازی در آثار طنز شد. از معروف‌ترین کارهای هنری او مجموعه خوش نشین‌هاست. مرحومه سعیدی در سریال‌های «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» هم به ایفای نقش پرداخته است. وی ۲۲ بهمن ماه بر اثر سرطان درگذشت.

آیت‌الله صافی گلپایگانی

آیت‌الله صافی گلپایگانی در ۳۰ بهمن ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان متولد شد و داماد آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید بود. آیت‌الله صافی گلپایگانی، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخت.

این فقیه اهل‌بیت از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات عظام محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود. عضویت در مجلس خبرگان و اولین دبیری شورای نگهبان قانون اساسی با حکم امام خمینی (ره)، از جمله فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله صافی گلپایگانی بود. از این مرجع فقید تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجای مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند. منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار مرحوم  آیت الله صافی گلپایگانی است.

این فقیه ۱۲ بهمن ماه در پی ایست قلبی درگذشت.

حسن ایرلو

ایرلو به عنوان سفیر ایران در یمن متولد ۱۳۳۷ اهل شهرری تهران است. او که دیپلمات با سابقه وزارت خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه جزیره عرب بوده به تازگی سفیر ایران در یمن بود که در ۳۰ آذر ۱۴۰۰ بر اثر ابتلای به کرونا در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

زهره فکور صبور

زهره فکور صبور متولد شده ی ۱ فروردین ۱۳۵۷ در تهران بود. وی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی بود که در فیلم های بسیاری ایفای نقش کرد.

 وی به عنوان آخرین فرزند خانواده فکور صبور در تهران از پدر کرمانشاهی و مادر سمنانی به دنیا آمد. وی یک برادر و سه خواهر داشت و بعد از فارغ التحصیلی در مقطع دیپلم، به پیشنهاد یکی از دوستان فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد.

فکور صبور بعد از نخستین تجربه بازیگری تئاتر با گروهی از دانشجویان تئاتر آشنا شد و با حضور در نمایش«هملت» بازیگری را به شکل رسمی آغاز کرد. وی در کلاس های بازیگری حمید سمندریان به تئاتر شرکت کرد و در سال ۱۳۷۷ برای بازی در سریال «باغ کوچک بی بی گل» پذیرفته شد. بعد از این سریال در فیلم «روزگار جوانی» به کارگردانی شاپور قریب بازی کرد و توانست توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. بازی درخشان فکور صبور در سال ۱۳۸۲ در سریال «مسافری از هند» یکی دیگر از موفقیت‌های وی در کارنامه هنری‌اش محسوب می‌شود چراکه پس از آن بازی در سریال‌های «ریحانه»، «نرگس» و «کارآگاهان» در سال ۱۳۸۷ و «دلنوازان» در سال ۱۳۸۸ چهره‌اش را شناخته‌تر کرد.

«بوی گل سرخ» ۱۳۸۰، «دوشیزه باران» ۱۳۸۶، «کنسرت روی آب» ۱۳۸۹، «یه دروغ کوچولو» ۱۳۹۰، «مشت زن» ۱۳۹۱، «جزیره» ۱۳۹۸، «ناک اوت» ۱۳۹۸ از فیلم‌های سینمایی و«عروس بندر» ۱۳۹۷، «سه دزد و چند تای دیگه» ۱۳۹۸ از آثار شبکه خانگی این هنرمند تلویزیون و سینما است.

وی همچنین در فیلم‌های تلویزیونی «انار» ۱۳۹۶، «بامن بمان دخترم» ۱۳۹۰، «سجل» ۱۳۸۹، «بگو که رویا نیست» ۱۳۸۷، «من، تو، او» ۱۳۸۷، «الفبا» ۱۳۸۶، «آخرین اجرا» ۱۳۸۶، «غبار نور» ۱۳۷۸ – ۱۳۷۵، «آژانس دوستی» ۱۳۷۶، «باغ کوچک بی بی گل» ۱۳۷۷، «روزگار جوانی» ۱۳۷۷، «یکی بود، یکی نبود» ۱۳۷۸، «کاشانه» ۱۳۷۸، «همسفر» ۱۳۷۹، «نیستان» ۱۳۷۹، «گروه هفت» ۱۳۸۰، «روزهای آرزو» ۱۳۸۰، «سه، پنج، دو» ۱۳۸۱، «مسافری از هند» ۱۳۸۲، «مسافر پردردسر» ۱۳۸۲، «کمکم کن» ۱۳۸۳، «فصل زرد» ۱۳۸۳، «ریحانه» ۱۳۸۴، «نرگس» ۱۳۸۵، «از نفس‌ افتاده» ۱۳۸۵، «آدمخوار» ۱۳۸۵،«کارآگاهان» ۱۳۸۷، «روزهای زیبا» ۱۳۸۷، «دلنوازان» ۱۳۸۸، «پایتخت ۳» ۹۳–۱۳۹۲،«دردسرهای عظیم» ۱۳۹۴، «دردسرهای عظیم ۲» ۱۳۹۵، «پنچری» ۱۳۹۶، «دنگ و فنگ روزگار» ۱۳۹۷، «کامیون» ۱۳۹۹ به ایفای نقش پرداخته است.

این بازیگر سرشناس که سال‌ها در سینما و تلویزیون کشورمان فعالیت داشت ۱۰ اسفند ماه خودکشی کرد.

جلال پیشواییان

جلال پیشواییان متولد ۱۳۰۹ در تهران بود. او بازیگری را از سال۱۳۴۱ و با حضور در فیلم «گرگ‌های گرسنه» آغاز کرد. «قیصر» و «رضا موتوری» از جمله فیلم‌های شاخص او پیش از انقلاب بود.

 پیشواییان در بیش از ۸۰ فیلم سینمایی بازی کرد که «سفیر»، «تیغ و ابریشم»، «ضیافت»، «زاد بوم»، «اخراجی‌ها۲»، «جرم»، «بی‌پولی» و «حکم» از آثار شاخص او پس از انقلاب بودند. وی ۲۰ آذرماه در ۹۱ سالگی بر اثر شکستگی لگن دارفانی را وداع گفت.

– گیتی رئوفی (معلم بازنشسته و همسر جمشید مشایخی) به دلیل عوارض کرونا در بیمارستان بستری شد و ۲۱ آذرماه از دنیا رفت. جمشید مشایخی همیشه از وابستگی اش و علاقه اش به همسرش می گفت و حالا بعد از گذشت دو سال از فوت این هنرمند پیشکسوت، همسرش هم به دیار باقی شتافت.

– آیت‌الله سیدرضی شیرازی

حضرت استاد آقاسید رضی در سال ۱۳۰۷ خورشیدی (۱۳۴۵ ق) در نجف اشرف به دنیا آمد. او نبیره میرزای شیرازی بزرگ است. پدرش آیت‌الله میرزا محمدحسین شیرازی ، نوه میرزای شیرازی بزرگ و مادرش دختر آیت‌الله شیخ محمد کاظم شیرازی- رضوان الله علیه – بود. مادر استاد سید رضی شیرازی، علوم اسلامی را تا کتاب شرح لمعه نزد پدرش تحصیل کرد و اشعار منظومه فقهی سید بحر العلوم را از حفظ می‌خواند. میرزا محمدحسین شاگرد آیت‌الله نائینی بود و یک دوره درس خارج اصول استادش را تقریر کرد.

در سال ۱۳۳۸ برای تدریس در مدرسه سپهسالار (شهید مطهری )از او دعوت به عمل آمد. در آن زمان اساتید بزرگی همچون : محمد علی لواسانی، سید کاظم عصار، راشد، ترابی، سید محمود طالقانی، وحید گلپایگانی و شیخ ابوالفضل نجم‌آبادی در آن مدرسه تدریس می‌کردند. او به عنوان جوانترین استاد قسمت اول منظومه را تدریس نمود.بعد از دستگیری سید محمود طالقانی به مدت یکسال در جایگاه او به تدریس مشغول شد.

در سال ۱۳۴۴به درخواست سید احمد خوانساری برای اقامه جماعت به مسجد شفاء آمد.این مسجد به دستور سید حسین طباطبایی بروجردی در یوسف آباد تهران بنیان گردید. وی از آن تاریخ تاکنون به اقامه امامت جماعت در مسجد شفا در تهران پرداخته است و به تدریس علوم اسلامی در منزل خود پرداخته است.

درس‌هایی از شرح منظومه: ابیات حکیم الهی ، ملا هادی سبزواری (۱۲۱۲-۱۲۹۰ه.ق) در حکمت الهی و مباحث مرتبط با آن ( ۱۰۴۹بیت ) تحت عنوان المنظومه فی الحکمه شناخته می‌شود . همچنین شرح جامع او بر همین ابیات ، به شرح منظومه ، در نزد اهل حکمت شناخته شده‌است . این کتاب مجموعه تقریرات دروس سید رضی شیرازی و توضیحات لازم و ضروری پیرامون فهم هر قطعه از ابیات منظومه می‌باشد. این اثر در دو مجلد و بیش از ۲۰۰۰صفحه توسط انتشارات حکمت در سال ۱۳۸۳برای اولین بار منتشر گردید و به عنوان کتاب برگزیده سال حوزه انتخاب گردید.

نگاه ناب: کتابی ست که به منظور تقویت مبانی نسل جوان در و حل گره‌های فکری آنان در سال ۱۳۵۰ تألیف شده‌است. این اثر ارزشمند یک دوره اصول عقائد شیعه به شیوه‌ای بدیع و استدلالی عرضه و ده‌ها نکته دقیق علمی و فلسفی در آن تبین شده‌است. نسخه اولیه این کتاب تحت عنوان نقد و طرح اندیشه‌ها در مبانی اعتقادی به زبانهای اسپانیولی و عربی ترجمه گشته است.

مجموعه زلال حکمت (مجموعه سخنرانی‌ها): مجموعه‌ای از سخنرانی‌های وی در مسجد شفا است که بعد از پیاده‌سازی و تصحیح در ۳ جلد با عناوین تفسیر، اخلاق و عقاید توسط انتشارات اطلاعات منتشر گردیده است.

الاسفار عن الاسفار: کتاب الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه مهمترین اثر صدرالمتالهین (ملاصدرای شیرازی) می‌باشد، وی در این کتاب حکمت متعالیه را بنیان‌گذاری کرد و ابداعات و نظریات فلسفی و حکمی خود را در آن گنجانده است ، کتاب الاسفار عن الاسفار به قلم سیدرضی شیرازی رموز و پیچیدگی‌های اثر صدرالمتألهین با بیانی گویا تشریح شده‌است و زمینه فهم درست مبانی حکمی و عرفانی فراهم آمده‌ است.

 این روحانی مبارز و وارسته، سالیان متمادی از عمر پربار خود را وقف ترویج علوم و معارف اسلامی کرد و در این مسیر نورانی حتی تا پای جان پیش رفت و مورد سوء قصد نافرجام گروه تروریستی فرقان قرار گرفت.

 آیت الله سید رضی شیرازی، مجتهد، فیلسوف و فقیه اندیشمند تهران، ۱۰ آذرماه درگذشت.

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن مجتهد شبستری

حاج شیخ محسن مجتهد شبستری در سال ۱۳۱۶ در شبستر واقع در استان آذربایجان شرقی در خانوادهای روحانی دیده به جهان گشود. پدرش آیت‌الله میرزا کاظم به همراه پدرش «ملاعلی‌اشرف» از فقها و علمای بزرگ خطه آذربایجان به شمار می‌آمدند. به گفته آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، تا جد پنجم ایشان از سلسله روحانیت بوده‌اند.

مرحوم مجتهد شبستری در معرفی پدرش می‌گوید: «پدرم مرحوم آیت‌الله میرزا کاظم شبستری در سال ۱۳۰۵ یا ۱۳۰۴ قمری در شبستر متولد شد. ایشان دروس طلبگی را در شبستر آغاز کرد و مقدمات را نزد آقامیرزا محمد شبستری آموخت. سپس به نجف اشرف رفت و پس از پایان دوره سطح در درس آیات میرزای نائینی، فیروزآبادی، سید کاظم یزدی و سایر بزرگان شرکت کرد و اجازه اجتهاد را از مرحوم نائینی و آیت‌الله فیروزآبادی گرفت و نیز به خدمت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم رسیده و از ایشان هم اجازه نامه گرفت. پدرم از علمای بزرگ آذربایجان بود و بعد از ۱۸ سال اقامت در نجف، به شبستر بازگشت.»

آیت‌الله شبستری به سبب فعالیت‌های انقلابی در دوران مبارزه، بارها توسط مأموران ساواک احضار و بازداشت شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی مسئولیت کمیته انقلاب را در منطقه شش تهران عهده‎دار بود و سپس به نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد. با شروع کار مجلس و آغاز فعالیت کمیسیون‎های مختلف، به عضویت کمیسیون جهاد سازندگی درآمد. کمیسیون جهاد سازندگی پس از دو سال که به طور مستقل کار می‌کرد در کمیسیون دیگری به نام کمیسیون نهادهای انقلاب ادغام شد. وی در اواخر دوره مجلس اول به عضویت کمیسیون بازرگانی (اقتصاد) درآمد. آیت‌الله شبستری همچنین نمایندگی مردم تهران در ادوار دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه دارد. وی در این دوران سمت ریاست کمیسیون اقتصاد را برعهده داشت.

در دوران جنگ تحمیلی، افزون بر فعالیت‌هایی که وظیفه نمایندگی مجلس در حمایت از رزمندگان اقتضا می‌کرد، در بخش پشتیبانی‌های مردمی و گردآوری کمک‌های نقدی، غیرنقدی و فرستادن آنها به جبهه ها تا حد توان جدی و فعال بود. در همین دوره یک بار منافقین در پی ترور وی برآمدند که آن توطئه پیش از اجرا کشف شد و نقشه منافقین به هم ریخت.

آیت‌الله شبستری همچنین چندین دوره به نمایندگی از مردم آذربایجان شرقی به عضویت مجلس خبرگان رهبری درآمد و عضو کمیسیون تحقیق خبرگان رهبری شد. وی عضویت و ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) را نیز در کارنامه دارد. آیت‌الله شبستری در سال ۱۳۷۱ سرپرستی روحانیت جنوب غرب تهران را عهده‌دار شد.مقطع مهم فعالیت و نقش وی در آذربایجان شرقی در سال ۱۳۷۴ با صدور حکم تصدی امامت جمعه تبریز و نمایندگی ولایت فقیه در آذربایجان شرقی آغاز شد. آیت‌الله شبستری مدتی پس از حضور در تبریز، تدریس را آغاز کرد. وی در کنار تدریس، به انجام امور فرهنگی پرداخت و به دایر کردن چندین کتابخانه، ساخت مصلا، احیاء و ساخت حوزه‌های علمیه در تبریز و ایجاد مرکزِ رسیدگی به امور مساجد همت گماشت. در سال ۱۳۹۲ نشریه «آدینه‌ی تبریز» را دایر کرد. آیت‌الله مجتهد شبستری در سراسر دوران حضور در تبریز به عنوان امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان، رسیدگی به امور مردم و پاسخ به مسائل شرعی را مدنظر داشت. این عالم دین سرانجام در ۲۶ آبان ۱۴۰۰ دعوت حق را لبیک گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ علی محمدی تاکندی

شیخ علی محمدی تاکندی که از مبارزین انقلابی استان قزوین بود در سال ۱۳۱۲ در روستای تاکند به دنیا آمد.

این عالم برجسته دروس حوزوی را در نزد اساتیدی همچون امام خمینی (ره)، آیت الله مرعشی، آیت الله منتظری، میرزا هاشم آملی و آیت الله مصباح یزدی گذراند.

این روحانی برجسته قزوینی در دوره سوم مجلس خبرگان رهبری از سوی مردم به عنوان نماینده استان قزوین انتخاب شد. وی ۱۶ مهر ماه جان به جان آفرین تسلیم کرد.

آیت‌الله حسن‌زاده آملی

حسن حسن‌زاده آملی در سال ۱۳۰۷ شمسی در روستای ایرا از توابع بخش لاریجان آمل دیده به جهان گشود.

ایشان مشهور به علامه حسن‌زاده، فیلسوف و عارف شیعه ایرانی که آثار بسیاری در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی دارد. همچنین برخی از مهم‌ترین آثار فلسفی و عرفانی، چون اشارات، شفا و شرح فصوص الحکم را تصحیح کرد و بر آن‌ها شرح و حاشیه نگاشته است.

حسن‌زاده آملی، آثار فلسفی و عرفانی مهمی مانند شرح منظومه، اشارات، اسفار اربعه و شرح فصوص قیصری را در دوره‌های متعدد تدریس کرد. وی همچنین حدود ۱۷ سال به تدریس ریاضیات، هیأت مشغول بود. حسن‌زاده آملی، کتاب‌هایی، چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرد و دیوان اشعاری نیز به چاپ رساند.

آیت الله حسن حسن زاده آملی سرانجام در سوم مهرماه در سن  ۹۳ سالگی دار فانی را وداع گفتند.

ایران درودی

ایران درودی نقاش معروف ایرانی، یکی دیگر از هنرمندان درگذشته سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود. او علاوه بر نقاشی، به حرفه‌های کارگردانی، نویسندگی، نقد هنری و تدریس در دانشگاه نیز مشغول بود. این بانوی هنرمند از پیشگامان نقاشی معاصر ایران به شمار می‌رود و فضای آثارش را شبیه به نقاشی‌های سالوادور دالی و ماکس ارنست می‌دانستند.

ایران درودی در دانشکده عالی هنرهای زیبای پاریس، مدرسه لوور پاریس در رشته نقاشی و رشته تاریخ هنر دانشکده سلطنتی بروکسل تحصیل کرده بود.او در طول حیاتش ۶۴ نمایشگاه انفرادی در سراسر جهان داشت و در بیش از ۲۵۰ نمایشگاه گروهی شرکت کرده بود. درودی از سال ۱۳۴۳ عضو کنگره بین المللی هنرمندان و منتقدان ریمنی، ووکیو و سان ماریو ایتالیا بود. او از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ تهیه کنندگی و کارگردانی بالغ بر ۸۰ فیلم مستند برای تلویزیون تحت عنوان شناسایی هنر را انجام داد. در سال ۱۳۴۷ فیلم مستند بی ینال ونیز را در مدت زمان ۵۵ دقیقه کارگردانی کرد و از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۱ استاد مدعو دانشگاه صنعتی شریف برای تدریس تاریخ و شناسایی هنر محسوب می شد.

از ایران درودی و همچنین درباره او کتابهایی به ماندگار مانده است که از آن جمله می توان به کتاب آثار نقاشی  (۱۳۵۲ـ ۱۳۳۸) ایران درودی (امیرکبیر)، در فاصله دو نقطه …! (آثار نقاشی ۱۳۵۲ـ ۱۳۳۸) (نشرنی)، چشم شنوا، قصه انسان و پایداری اش…! (ناشر سخن)، گفت وگو با ایران درودی (نشر ثالث) اشاره کرد. کتاب در فاصله دو نقطه …! امسال تجدید چاپ شده بود. ایران درودی در ۷ آبان ۱۴۰۰ به دلیل عوارض ناشی از بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.

فراز بهزادی

بهزادی شاعر، منتقد ادبی و صاحب آثاری چون «بگو در ماه خاکم کنند» بود که ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ بر اثر ایست قلبی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

بهزادی در سال ۱۳۶۰ در خانواده‌ای ادیب و شاعرپرور از منطقه دشتی استان بوشهر متولد شد. او نخستین شعرهایش را در مطبوعات بوشهر و ایران از جمله نسیم جنوب و کارنامه منتشر کرد.

نخستین دفتر او با عنوان «بگو در ماه خاکم کنند» در سال ۱۳۸۱ و توسط انتشارات نیم‌نگاه منتشر شد و با استقبال بی‌نظیر مواجه شد. از جمله مقاله‌ای با عنوان «فراز میوه‌ای همیشه تلخ» به قلم زنده‌یاد منوچهر آتشی درباره این کتاب نگاشته شد. دومین دفتر شعر ایشان با عنوان «عصر گرد وُ خاکسپاری من» در سال ۱۳۹۶ توسط انتشارات هشت منتشر شد. بهزادی این روزها در حال آماده کردن پایان‌نامه دکتری خود بود. همچنین او همسر سمیرا چراغ‌پور شاعر معاصر بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری