کد خبر:44446
پ

اختصاصی| چه خبر از نمایشگاه کتاب؟

نمایشگاه کتاب تهران در سی و سومین دوره برگزاری خود و پس از و.قفه دو ساله توانسته باز هم کتابخوانان و دوستداران کتاب را دور هم جمع کند تا از تازه‌های نشر به عنوان مهم‌ترین خوراک فکری بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی این روزها برگزارمی‌شود که پس از وقفه دو ساله بخاطر شیوع ویروس کرونا، توانسته باز هم محفل دوستداران کتاب و کتابخوانی را گرد هم آورد.

ارائه خدمات شهری اگرچه در ساعاتی از برگزاری نمایشگاه که از ۱۰ صبح تا ۲۰ است، پاسخگوی میزان تردد بازدیدکنندگان نیست اما تمدید ساعت فعالیت نمایشگاه از ۲۰ به ۲۱ در روزهای پایانی هفته و شکل حضوری‌اش توانسته رضایت نسبی از مخاطبان همیشگی و پروپاقرس آن را جلب کند.

بسیاری از بازدیدکنندگان در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از ضرورت و لزوم برپایی بخش حضوری نمایشگاه صحبت می‌کردند و تورق و لمس کاغذ را لذت‌بخش‌ترین بخش مطالعه کتاب می‌دانند. از سویی دیگر بسیاری از ناشران که مشتاقانه جدیدترین کتاب‌های خود را برای معرفی به نمایشگاه آورده‌اند استقبال قابل توجه در روزهای تعطیل هفته را پیش‌بینی کردند و به گفته بسیاری از غرفه‌داران و مدیران نشر روز پنجشنبه نمایشگاه با استقبال بهتری نسبت به روزهای پیش روبه‌رو بوده است.

بسیاری از مدیران غرفه‌ها زمان برپایی نمایشگاه را با توجه به وقفه دوساله بخاطر شیوع ویروس کرونا محدود می‌دانند و معتقدند از آنجا که طی دوسال این رویداد فرهنگی برگزار نشده بسیاری از کتاب‌های تخصصی امکان معرفی حضوری پیدا نکرده‌اند بنابراین نمایشگاه و برپایی جلسات رونمایی با حضور نویسنده ونشست‌های تخصصی می‌تواند فرصت مناسبی برای این امر باشد.

یکی دیگر از نکات مطرح شده از سوی ناشران این است که کتاب‌هایی که در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عرضه شده است در مقایسه با میزان کتاب‌های سه سال گذشته کثرت و فراوانی بیشتری دارد بنابراین زمان برای ارائه و معرفی آن هم بیش از بازه ده روزه را می‌طلبد.

اگر بخواهیم به یکی دیگر از اتفاقات این روزهای نمایشگاه کتاب اشاره کنیم باید به تاکید کمیته «ایمنی و سلامت» بپردازیم که غذافروشی‌ها و غرفه‌داران و بازدیدکنندگان را مجاب به رعایت اصول بهداشتی برای کنترل کرونا کرده است. نظارت کامل و جدی درخصوص مواد غذایی که در نمایشگاه به فروش می‌رسد و همچنین رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، یکی از اصول این دوره نمایشگاه کتاب تهران محسوب می‌شود.

از موارد حائز اهمیت در این باره باید به تعبیه فضایی در بیرون نمایشگاه و استقرار تیم وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد که مهم بودن تزریق واکسن را به عموم افراد یادآوری می‌کند و با انجام واکسیناسیون عمومی به نوعی مصونیت بازدیدکنندگان از ویروس و نظارت برگزارکنندگان را به افراد القا می‌کند.

روز گذشته عاکیف معارفلی رئیس نمایشگاه کتاب باکو با علی رمضانی قائم مقام رییس نمایشگاه کتاب دیدار و گفتگو کرد که ماحصل این ملاقات برنامه‌ریزی برای  گسترش روابط فرهنگی دو کشور، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و فرهنگی دکشور و توسعه همکاری‌ها در حوزه کتاب و نشر بود.

حضور کودکان در بخش ناشران کودک و نوجوان یکی از انرژی‌بخش‌ترین لحظات نمایشگاه کتاب تهران است که علاوه بر معرفی و خرید کتاب‌های داستان، داستان‌نویسی و تصویرگری را به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد و به نوعی فرهنگ کتاب‌خوانی را در میان بهترین یادگیرندگان اشاعه می‌دهد.در این میان نشر ورتا به عنوان یکی از ناشرانی که برای اولین سال است که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کند می‌گوید: فکر نمی‌کردم از همان زمان آغاز بازدیدکننده‌ داشته باشیم،بنابراین با حضور کودکان و نوجوانان و دیدن علاقه‌مندی‌هایشان بخصوص برای داستان نویسی بسیار خوشحال شدیم. ما در این مجوعه طرحی برای بچه‌هایی که دوست دارند داستان بنویسند، ولی کارشان مخاطب ندارد داریم که می‌تواند کمک خوبی به پرورش داستان نویس کودک باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری