کد خبر:32583
پ

اختصاصی| نهم اسفند سالروز صدور حکم “امام خمینی”(ره) مبنی بر تشکیل بنیاد مستضعفان

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، یک مجموعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در نهم اسفند ۱۳۵۷ش با دستور حضرت امام خمینی(ره) خطاب به شورای انقلاب، تاسیس شد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، یک مجموعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در نهم اسفند ۱۳۵۷ش با دستور حضرت امام خمینی(ره) خطاب به شورای انقلاب، تاسیس شد.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، سنگ بنای تشکیل بنیاد مستضعفان بر پایه فرمان ۱۳۵۷/۱۲/۰۹ رهبر کبیر انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران ،حضرت امام خمینی(ره) خطاب به شورای انقلاب اسلامی نهاده شد.

صدور حکم “امام خمینی”(ره) مبنی بر تشکیل بنیاد مستضعفان (۱۳۵۷ش)
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، یک مجموعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در نهم اسفند ۱۳۵۷ش با دستور حضرت امام خمینی(ره) خطاب به شورای انقلاب، تاسیس شد. امام خمینی(ره) در قسمتی از فرمان خویش فرمود: “شورای انقلاب اسلامی به موجب این مکتوب مأموریت دارد که تمام اموال منقول و غیرمنقول سلسله پهلوی و شاخه‏ ها و عُمّال و مربوطین به این سلسله را که در طول مدت سلسله غیرقانونی از بیت‏ المال مسلمین اختلاس نموده‏ اند به نفع مستضعفان و کارگران و کارمندانِ ضعیف، مصادره و منقولات آن در بانک‏ها در شماره‏ ای به اسم انقلاب به اینجانب سپرده شود و غیرمنقول از قبیل مستغلات و اراضی، ثبت و ضبط شود تا به نفع مستمندان صرف گردد.” به دنبال صدور این فرمان از سوی امام خمینی(ره) تشکیلاتی به نام بنیاد مستضعفان جهت حفظ و حراست از اموال عمومی مصادره شده، توسط شورای انقلاب تشکیل گردید و اولین اساسنامه بنیاد، مشتمل بر ۲۵ ماده در هفتم تیر ۱۳۵۸، تصویب و به تایید شورای انقلاب رسید. حساسیت و ضرورت نظارت دقیق‏تر بر این مجموعه عظیم و هماهنگی بیشتر با برنامه‏ های دولت، موجب شد که حضرت امام در ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ش، شهید محمدعلی رجایی، نخست وزیر وقت را برای اداره بنیاد منصوب نمایند”

بنیاد مستضعفان در تاریخ ۱۳۵۷/۱۲/۱۴  زیر نظر هیأت منتخب رهبر کبیر انقلاب(ره) مرکب از آقایان: حضرت آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای، اکبر هاشمی بهرمانی، شهید مظلوم آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، میر کریم موسوی کریمی (آیت‌الله اردبیلی)، احمد جلالی، علی مسعودی و عزت‌الله سحابی تأسیس شد.

هیأت مؤسسین در نخستین اجلاس خود در تاریخ ۱۳۵۸/۰۴/۰۳، اساسنامه‌ی بنیاد مستضعفان را در ۲۵‌ماده و یک تبصره تنظیم نمود که به تأیید شورای انقلاب اسلامی رسید و بنیاد مستضعفان مطابق ماده ۸ آیین‌نامه اصلاحیه مؤسسات غیر‌انتفاعی به تاریخ ۱۳۵۸/۰۵/۰۳ با شماره ۱۹۸۳ به ثبت رسید.در تاریخ ۱۳۵۹/۰۴/۲۱ لایحه قانونی اساسنامه‌ی بنیاد به تصویب شورای انقلاب اسلامی رسید و جایگزین اساسنامه‌ی مؤسسان گردید.

گفتنی است امروز، تعدادی از هلدینگ ها و شرکت های وابسته به بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی عبارتند از: کشاورزی و دامپروری پارس، پایا صنعت سینا، صنایع معدنی کاوه پارس، انرژی گستر سینا، مالی و سرمایه گذاری سینا، پایا سامان پارس، گسترش صنایع غدایی سینا، بنیاد علوی، توسعه تجارت زرفام کیش، بهره برداری و تعمیرات نیروگاه صبا، تولید نیروی مرکزی صبا، برق و انرژی پیوند گستر پارس، سهامی مدیریت برق قم، بهره برداری و تعمیرات سنا و موسسه سینمایی نور تابان می باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری