کد خبر:28062
پ

اختصاصی| نهادها و هلدینگ‌ها در تولید کاتالیست ورود نکنند/ پرداخت مطالبات شرکت‌های داخلی ماه‌ها طول می‌کشد

مدیرعامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی گفت: شرکتهای دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخصوص هلدینگ­ها در حوزه تولید کاتالیست ورود نکنند که خطر بزرگی برای این صنعت استراتژیک و سرمایه های بخش خصوصی است.

حسن نوایی نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست ایران و مدیرعامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی در گفتگو با خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران درباره دیدار با رهبری به عنوان یکی از فعالان حوزه صنعت گفت: نفس امکان بیان دستاوردها، موانع و راهکارها و خواسته‌های صنایع در محضر رهبر معظم انقلاب فرصت مغتنمی بود که در اختیار نمایندگان صنایع مختلف کشور قرار گرفت. در این نشست صمیمانه، شرح مختصری از اهمیت بومی‌سازی، دستاورد‌های سالهای اخیر و افق پیش رو به حضور معظم له ارائه شد و در ادامه موانع و مشکلات کلیدی که بر سر راه صاحبان صنایع و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی قراردارد بیان شد.

وی درباره اهمیت و کاربردهای کاتالیست‌ اظهار کرد: تولید دامنه گسترده‌ای از فرآورده­‌های حاصل از تصفیه و تبدیل گاز و نفت خام، تولید سوخت‌­های مورد استفاده در حمل و نقل، تولید آهن و فولاد، تولید انواع محصولات پلیمری، اسیدها و مواد شیمیایی، تولید هیدروژن، صنایع غذایی، بهداشتی و خودرو از کاربردهای کاتالیست است بنابراین صنعتی شدن جوامع بدون وجود کاتالیست امکان‌پذیر نخواهد بود.

نوایی درباره وضعیت کنونی تشریح کرد: در حال حاضر کل کاتالیست‌ها و جاذب‌های موردنیاز صنایع فولاد، گاز و نفت و بخش عمده‌ای از صنایع پالایش و پتروشیمی در داخل تولید می‌شود. انجمن تولیدکنندگان جاذب و کاتالیست بیش از ۱۰ عضو دارد که همگی دانش بنیان تولیدی و کاملاً خصوصی هستند و با اشتغال ۴۰۰۰ نفر، مجموعاً بالغ بر ۱۰۰ نوع کاتالیست و جاذب با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال و صرفه‌جویی ارزی سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه صادرات این محصولات نیز به تازگی آغاز شده درباره برنامه‌های پیش رو در این حوزه تصریح کرد: تکمیل زنجیره تولید حدود ۵ درصد باقیمانده کاتالیست‌ها با سرمایه گذاری و توسعه، تولید لیسانس ایرانی با استفاده از کاتالیست ایرانی و توسعه صادرات از برنامه‌های آینده است.

مدیرعامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی درباره مشکلات موجود نیز گفت: در خرید از شرکت­‌های خارجی هیچگونه تضمین معتبر از فروشنده اخذ نمی‌شود، درحالیکه از تولید کننده داخلی تضامین متعدد بانکی، بسیار سختگیرانه اخذ شده و این موضوع پس از طی چندین بار خرید و اطمینان از محصول ایرانی همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: همچنین خریداران از شرکت­‌های خارجی، ۱۰۰% مبلغ قرارداد را ماه­‌ها قبل از شروع تولید محصول پرداخت می‌کنند، درحالیکه در قرارداد با تولید کننده داخلی هیچگونه تعهدی درخصوص زمان و نحوه پرداخت مبلغ قرارداد وجود نداشته و بعضاً اخذ مطالبات، ماه ها به طول می­‌انجامد.

نوایی درباره مطالبات نیز بیان کرد: برای پساتحریم به دلیل نگرانی ورود مجدد شرکت‌های خارجی با رویکرد دامپینگ، خواهشمندیم از صنعت نوپای کاتالیست با ممنوعیت واردات، برای یک دوره زمانی مشخص حمایت شود. درمقابل هم اعضا انجمن متعهد می­‌شوند کل کاتالیست موردنیاز کشور را تولید کنند.

وی افزود: یکی از مطالبات ما این است که شرکتهای دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخصوص هلدینگ­ها در حوزه تولید کاتالیست ورود نکنند که خطر بزرگی برای این صنعت استراتژیک و سرمایه های بخش خصوصی است. ما همچنین خواستار تعیین مرجع رسیدگی به تخلفات ناشی از واردات هستیم.

مدیرعامل شرکت گسترش فناوری خوارزمی همچنین گفت: در محضر مقام معظم رهبری هم اعلام کردیم که با توجه به مزیت نسبی کشور، از لحاظ در اختیار داشتن خوراک، که در حال حاضر به عنوان سوخت مصرف می‌­شود و ارزش پایین و آلایندگی زیست محیطی بالایی دارد، و نیز داشتن دانش فنی کاتالیست برای حذف سولفور از خوراک­های سنگین نفتی که حلقه گمشده تولید کک سوزنی است، پیشنهاد می‌شود درخصوص این کالای حیاتی نیز از همان مدل موفق تولید کاتالیست­ها توسط شرکت­های دانش بنیان بخش خصوصی، بهره گیری شود. ما می‌خواهیم متولی مشخصی برای پشتیبانی و رفع موانع از اجرایی شدن تولید داخلی کک و الکترود گرافیتی با محوریت شرکت­های دانش بنیان خصوصی تعیین شده و گزارش­های پیشرفت کارتعیین شود.

وی در پایان سخنانش با ابراز خرسندی از مطرح کردن موقعیت و مشکلات موجود حوزه صنعت در حضور مقام معظم رهبری اظهار کرد: بی شک برگزاری منظم چنین جلساتی می‌تواند هم قوت قلبی باشد برای تلاشگران عرصه صنعت و هم گره از برخی مشکلات پیش روی آنها بگشاید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری