کد خبر:45150
پ

اختصاصی| دولت و مجلس با مسکن استیجاری موافق هستند، اما کاری نمی کنند!/ متوسط قیمت خانه در تهران ۳۲ میلیون تومان

اگر این روزها به دنبال خانه ای برای سکونت می گردید حتما با آگهی های عجیب و غریبی روبرو شده اید که هوش از سرتان پرانده است. زیرزمین، انبار ، پشت بام برای اجاره! آن هم با قیمت های عجیب و غریب!جاهایی که تا چند سال پیش فکرش را نمی کردید کسی در آنجا سکونت کند حالا برای مستاجرهایی که راه به جایی ندارند تبدیل به آخرین سنگر شده است.

به گزارش ۳۶۱ درجه ایران، اگر این روزها گذرتان به دفاتر مشاور املاک برای اجاره یا رهن خانه نیافتاده است بسیار خوش شانس هستید، قیمت اجاره بها خانه عجیب است و انگار صاحب خانه ها بدون هیچ ملاحظه ای هر روز با توجه به تورم بر نرخ اجاره بهای خود می افزایند.

علی ۳۷ ساله و متاهل است. او که نزدیک به یک ماه است به دنبال محلی مناسب برای سکونت می گردد به خبرنگار ۳۶۱ درجه می گوید:« صاحب خانه ها خیال کرده اند باید خرج و مخارج زندگی شان را از اجاره خانه هایشان تامین کنند. هر کس یک زیر زمین یا اتاق زهوار دررفته دارد دستی به سر گوش آن می کشد و آن را با بهای بالا اجاره می دهد. این وسط ما مستاجرها مانده ایم و کرایه هایی که سر به فلک می زند.» او که از این اوضاع کلافه شده است می گوید:« خانه ای نزدیک راه آهن تهران با ۲۰۰ تومان ودیعه و  دو میلیون و ۵۰۰  هزار تومان کرایه!این انصاف نیست، خانه طبقه چهارم است و آسانسور هم ندارد.» نفس عمیقی می کشد و می گوید:« اینطور پیش برود مجبور هستیم به حومه تهران برویم.»

وقتی دولت پاسخگو نیست، ما چه کنیم؟

اگر نگاهی به آگهی های اجاره خانه بیندازید متعجب می شوید، نرخ اجاره بها خانه ها نسبت به اسفند ماه سال گذشته افزایش زیادی داشته است.

اینطور که پیداست نه تنها کاهش قیمتی در راه نیست بلکه افزایش قیمت ادامه دار خواهد بود. حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه املاک، در رابطه با گرانی نرخ اجاره بها مسکن به ۳۶۱ درجه ایران می گوید:« تورم حاکم بر جامعه روی نرخ اجاره خانه ها هم تاثیر گذاشته است و متاسفانه نه دولت و نه وزارت راه و شهرسازی در این خصوص پاسخگو نیستند.»

او با بیان اینکه قیمت اجاره به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در بخش مسکن است که امروز مردم و جوانان با آن مواجه هستند، می گوید:‌ «سود اجاره باید منطقی باشد و نباید سودهای ۲۰۰ درصدی در بازار اجاره به صورت عرف درآید. طبیعی است که در این میان مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر واحدهای خالی و سایر قوانین به کمک شفاف‌سازی اقتصادی می‌آیند.»

عقبایی با بیان اینکه هراس از نرخ‌های اجاره باعث شده است تا بسیاری از جوانان از ازدواج رویگردان باشند و سن ازدواج افزایش یابد، ادامه می دهد:‌ «حتی در مناطق میانی شهرهای بزرگ نرخ‌های اجاره معادل کل حقوق یکی از شاغلان است و این شرایط عدم باروری و پیری جامعه را نیز به دنبال خواهد داشت.»

 نائب رئیس اتحادیه املاک در بخش دیگری از صحبت هایش  می گوید:‌ « راستش مردم انتظار دارند اتحادیه مشاوران املاک بر موضوع بالا رفتن نرخ کرایه بها نظارت کند در حالی که ما در رابطه با مال مردم اختیاری نداریم و قانون گذار باید به این مسئله ورود پیدا کند.»او در رابطه با نرخ  خرید خانه  بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی می گوید:« متوسط قیمت خانه و آپارتمان در تهران ۳۲ میلیون تومان است.»

تعداد مستاجران افزایش پیدا کرده است

حومه نشینی در این سال ها بسیار زیاد شده است. افراد بسیار زیادی مجبور شده اند که خانه و زندگی خودشان را جمع کنند و در حومه تهران مسکنی برای زندگی تهیه کنند. نائب رئیس اول اتحادیه املاک در رابطه با این موضوع می گوید:« این خبر کاملا درست است و در سال های اخیر میلیون ها نفر برای زندگی از پایتخت به پردیس، پرند، ملارد،کرج، پیشوا، ورامین، قرچک و محمد شهر کرج رفته اند. هر چقدر افزایش اجاره بها بیشتر شود حومه نشینی نیز افزایش پیدا می کند. قابل توجه است که اکثر این افراد در پایتخت کار و در حومه زندگی می کنند.»

او با بیان اینکه در دهه‌ی ۶۰ تا دهه‌ی ۹۰ سال به سال و دهه به دهه تعداد مستاجرین افزایش پیدا کرد ادامه می دهد:« در طول این سال‌ها هم شهرنشینی و هم مهاجرت به شهرهای بزرگ بیشتر شد و از طرفی برای تولید مسکن لازم در کشور برنامه منسجم و کار مشخصی انجام نشد. همچنین اجاره‌ بها و قیمت مسکن بسیار بالاتر از درآمد عمومی مردم و دهک‌ های ضعیف و متوسط جامعه رشد کرد. خب در این وضعیت نمی‌توانیم به صورت دستوری قیمت ملک و اجاره‌ بها را پایین بیاوریم بلکه باید درآمد مستاجرین را به سمتی برسانیم که با اقتصاد طبیعی جامعه مطابقت داشته باشد.»

این کارشناس مسکن در مورد دلایل رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها به خبرنگار ۳۶۱ درجه می گوید:«  نبودن توازن بین عرضه و تقاضا اولین دلیل این افزایش قیمت است. ببینید از مجلس هفتم ما همواره از تولید مسکن استیجاری صحبت کردیم و همواره  کمیسیون‌های عمران مجالس مختلف و عمده‌ی نمایندگان مجلس با تولید مسکن استیجاری موافق بودند اما هیچ کار عملیاتی و اجرایی توسط دولت و مجلس در خصوص تولید مسکن استیجاری و اصطلاحا اجاره‌داری حرفه  ‌ای صورت نگرفته است.»

مسکن استیجاری تنها راهکار است

 در این شرایط چه باید کرد؟ عقبایی در پاسخ به این سوال می گوید:« اولین راهکار همانطور که گفتم تولید مسکن استیجاری است که هم دولت و هم مجلس با آن موافق است اما تاکنون کار عملیاتی و اجرایی در این خصوص انجام نشده است. پس ما باید به سمت تولید مسکن استیجاری برویم و چاره‌ای نداریم.»

 این کارشناس مسکن در آخر می گوید: البته برنامه‌ی مسکن استیجاری برنامه‌ای بلندمدت است و دولت باید برنامه کوتاه مدت برای حل مشکل مسکن طبقات ضعیف داشته باشد. مستاجری که امسال ۶میلیون حقوق می‌گیرد و تا الان ۳ میلیون اجازه می‌داده و قرار است این اجاره چند برابر شود، چگونه می‌تواند از پس هزینه‌های دیگر زندگی خود بربیاید. دولت باید برای این افراد فکری عاجل کند.»

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری