کد خبر:40276
پ

اختصاصی| دلیل گرانی بلیت سینما و تئاتر چیست؟

یکی از مسائل موجود در حوزه آثار هنری گران شدن بلیت‌های کنسرت موسیقی، سینماها و تئاترهای روی صحنه است.

به گزارش خبرنگار ۳۶۱ درجه ایران، گرانی این روزهای بلیت سینما، تئاتر و کنسرت یکی از علل و عوامل کاهش میزان بازدید و ورود تماشاگر به سالن‌های اکران و اجرا است و بر همین اساس هم شاهد افت فروش گیشه هستیم.

با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا به مدت دو سال تمامی دوستداران هنر را از لذت و تماشای آثار هنری محروم کرد، هم آسیب جدی به تولیدکنندگان و فعالان حوزه هنر وارد شد و هم توانست چرخ اقتصاد هنر را کند، کند. همچنین با درنظر گرفتن اینکه دو سال سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت‌ها خالی ماند طبیعتا اقتصاد هنر دستخوش آسیب‌های جبران‌ناپذیری شد که تا حد زیادی معیشت بسیاری از هنرمندان را تحت تاثیر قرار داد. در عرصه بین‌المللی نیز محدود شدن سفرها توانست مانع از فعالیت‌های فرامرزی شود به طوریکه بسیاری از هنرمندان دوسال شیوع کرونا را دوره توقف و سکون اجرا و نمایش می‌دانند.

اما با گذشت این دو سال و آغاز دوباره اجراها و اکران‌ها تغییراتی در عرضه آثار هنری ایجاد شده که گویا با نگاه جبران ضررها و کم‌کاری‌های دو سال گذشته اتخاذ شده است. این در حالی است که گران شدن بلیت سینما و رسیدن به بهای ۷۵ هزار تومان، نرخ بلیت تئاتر با قیمت ۷۵ تا تا ۱۰۰ هزار تومان و قیمت بلیت کنسرت موسیقی با بهای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خود معضلی برای کاهش مخاطب شده است.

بر اساس نظر مخاطبان پروپاقرس کنسرت و سینما و تئاتر، با محدودشدن سبد اقتصادی خانواده‌ها و گرانی بلیت‌ها دیگر نمی‌توان همچون سالهای گذشته استفاده از بسته‌های فرهنگی را به صورت متداول در برنامه‌های هرماهه اجرایی کرد و مسائل اقتصادی خود عامل مهمی در عدم تمایل افراد برای تماشای تولیدات هنری است.

در میان اجراهای هنری و تولیدات سینمایی بهای تئاتر با وجود ارزش محتوایی و هنری که دارد، هزینه کمتری برای افراد داشت به طوریکه با کمتر از ۵۰ هزار تومان هر فرد به تماشای نمایشی فاخر می‌نشست در حالی که امروزه این بها در سالن‌های دولتی به صد هزار تومان هم رسیده است.

از سویی دیگر حضور بازیگران نام آشنا و شناخته شده در تئاتر و هزینه‌های هنگفتی که برخی از آنان بابت دستمزد طلب می‌کنند خود باعث گرانی تولیدات هنری شده است. این در حالی است که برخی از هنرمندان صرفا به واسطه حضور در آثاری تصویری و تلویزیونی یا سینمایی به شهرت رسیده‌اند و از مهارت لازم برای حضور در تئاتر با وجود ضرورت‌هایی چون آمادگی بدنی و صدا برخوردار نیستند.

جدای از هزینه‌های تحمیل شده بابت سالن‌داری و ارتقای کیفی سیستم‌های سالن سینما و کنسرت، سوال دیگری که ذهن را درگیر می‌کند این است که نگهداری سالن چقدر هزینه بر دوش گروه‌های تولیدکننده گذاشته و اینکه غیر از هزینه سالن، آیا گرانی بلیت‌ها باعث افزایش دستمزد بازیگران شده یا حضور بازیگران نام‌آشنا و چهره بلیت‌ها را گران کرده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

اخبار فوری